Kansanedustaja Heikki Vestman (kok), kolumni: Polttoaineveroa pitäisi laskea eikä nostaa

Suomi on ajautunut taantumaan. Monilla aloilla kysyntä on kärsinyt niin paikallisesti kuin kansainvälisestikin. Marinin hallitus on avannut elvytyksen nimissä veronmaksajien rahahanat. Elvytys on ollut valitettavan ideologista, lähinnä julkisen kulutuksen lisäämistä.

Elvytyksen varjolla rahaa jaetaan mitä kummallisimpiin hankkeisiin. Jopa Kiinasta lainassa olevia pandoja elvytetään.

Julkisen kulutuksen lisääminen velaksi päätyy lopulta työtä tekevien suomalaisten maksettavaksi. Ja kun työtä tarvitaan tulevaisuudessa lisää, pitäisi olla selvä, että työn kannusteita tulisi parantaa eikä missään tapauksessa ainakaan heikentää.

Nämä tosiasiat on sivuutettu, kun elokuun alussa astui voimaa historiallisen korkea polttoaineveronkorotus. Uusi veroraippa sivaltaa uuden loven työtä tekevien ja yrittävien toimeentuloon.

Suomi on polttoaineen verottajana jo omaa luokkaansa: Bensan hinnasta yli 70 prosenttia on veroa. Porvoosta Helsingin seudulle 50 km pendelöivä maksaa työssäkäynnistään polttoaineveroja vähintään 150 euroa kuukaudessa, olettaen 7,5 l/100 km kulutuksen bensamoottorilla.

Kun mukaan laskee lasten harrastuksiin kuljettamisen sekä kaupassa ja asioilla käynnin, kahden työssäkäyvän autoilijan perhe maksaa joka kuukausi useita satoja euroja polttoaineveroja.

Jos kamelin selkä katkeaa, suomalainen hyvinvointi romahtaa.

Korkeaa polttoaineveroa perustellaan usein autoilun ja päästöjen aiheuttamilla haitoilla. Väite on älyllisesti epärehellinen. Autoilusta syntyvä CO2-tonni on hinnoiteltu jo moninkertaisesti suhteessa muihin päästölähteisiin. Suomessa autoilun CO2-tonnin hinta on vieläpä OECD-maiden korkein.

Tämä on paitsi epäoikeudenmukaista myös ympäristön kannalta järjetöntä: Kun yksi päästölähde on ylihinnoiteltu, päästöjä ei vähennetä sellaisessa toiminnassa, jossa se olisi kustannustehokkaampaa.

Veronkorotuksista huolimatta autoilu ei ole merkittävästi vähentynyt. Tämä johtuu siitä, että auto on enemmistölle suomalaisista välttämätön toimeentulon hankkimiseksi ja arjen järjestämiseksi.

Mutta kuinka kauan ahkerat ja tunnolliset suomalaiset sietävät välttämättömyydellä rahastusta? Jos kamelin selkä katkeaa, suomalainen hyvinvointi romahtaa.

Talouskriisin lamauttamassa Suomessa työssäkäyntiä pitäisi helpottaa ja tehdä se mahdollisimman kannattavammaksi. Autoilevat työntekijät ja yrittäjät ansaitsisivat raipan sijaan kiitosta.

Polttoaineiden verotusta pitäisi keventää. Kestävintä elvytystä olisi, että yrittäminen ja työssäkäynti tehdään kannattavammaksi veroja alentamalla.

Kirjoittaja on sipoolainen kansanedustaja (kok).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu