Pääkirjoitus: Tolppakamerat vaaran paikkoihin

Nopeusvalvontakameroita kannattaa lisätä erityisesti koulujen lähistöllä. Keskuskoulun viereinen tolppa on Aleksanterinkadun ja Adlercreutzinkadun risteyksessä. Inka Töyrylä

Itä-Uudenmaan poliisilaitos tiedotti tiistaina, että Porvoon kaupunkialueelle asennetut nopeusvalvontakamerat on otettu käyttöön.

Moni porvoolaiskuski saattoi olla siinä käsityksessä, että kamerat jo toimivat ja on varmuuden vuoksi painanut jarrua niiden kohdalla. Ja kaasua niiden jälkeen.

Jokainen vähänkään teillä liikkunut tietää, kuinka autoilijat ovat oppineet suhtautumaan peltipoliiseihin. Vauhtia kyllä vähennetään kameran kohdalle saavuttaessa, eli kyse on silkasta silmänpalvonnasta.

Kiireen tahdittamassa yhteiskunnassamme lieviä ylinopeuksia ei myöskään pidetä kovin tuomittavina asioina – törkeät kaahaukset ovat toki eri juttu.

Nykypäivän teknologia mahdollistaisi hyvinkin ajoneuvon keskinopeuden laskemisen valtatiellä vaikkapa 1–2 kilometrin etäisyydellä toisistaan olevien tolppien välillä. Näin ovela peltipoliisipari saisi ainakin aluksi saaliikseen huiman määrän ylinopeutta ajavia.

Kaupunkikeskustassa tällainen malli ei oikein toimi, mutta kameroiden pelotevaikutus varmasti ehkäisee onnettomuuksia jos tolpat on sijoitettu vaaran paikkoihin. Kameroita kannattaa laittaa vilkasliikenteisiin paikkoihin koulujen lähistölle. Niissä jokainen jarrutus lisää turvallisuutta.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.