Kolumni: Sponsorin viemä

Kaj Bärlund

Katselin kasvavalla hämmennyksellä tammikuun alkupuolella yhtä Ylen suurta panostusta yhteiskunnan maalailussa. ’Suomi on maalainen’ -televisio-ohjelma käsitti seitsemän puolen tunnin ohjelmaa parhaaseen katseluaikaan, ynnä niiden uusinta. Sarjan sponsorina mainittiin Maataloustuottajain Keskusliitto MTK. Ohjelman tavoite oli osoittaa, että Suomi edelleen on ’maalainen’, mikä tarkoittaa, että suomalaisten juuret ovat maaseudulla ja että maalaisuus on jatkuvasti kantava voima suomalaisissa. Tätä pyrki todistamaan valikoitu runsaslukuinen joukko puhuvia päitä.

Kolmen ja puolen tunnin ohjelmaan tietysti mahtuu paljon puhetta. Tekijät jättivät tuskin yhtään kiveä kääntämättä todistaakseen, että ohjelman teemaksi valittu väittämä on totta. Eräs haastateltava käytti isoa moukaria mainitessaan, että ulkomaalaiset hänen kokemuksensa mukaan pitävät Suomea maalaisena. Vahvaa valuuttaa oli myös oivallus, että eduskuntatalo sijaitsee Arkadianmäellä, jota nimeä voidaan tulkita maalaishenkiseksi.

Paljon vaivaa nähtiin historian setvimiseen. Suomessa on kauan harjoitettu maalaisia elinkeinoja kuten maa- ja metsätaloutta ja perinne jatkuu. Jonkinlaisena heikennyksenä voidaan toki pitää, että maaseudun väkiluku vähenee ja pienet maaseutukunnat riutuvat. Mutta ei hätää. Vaalan kunnassa (2 900 asukasta) syntynyt ja Oulussa akateemisesti kouliintunut nuori nainen oli juuri valittu synnyin kuntansa kunnanjohtajaksi. Tästä uusi nousu alkaa, tuntui olleen toimittajan käsitys.

Moni kaupungeissa asuva ihminen harrastaa kesämökkejä maaseudulla oli tekijöiden vahva valtti. Eikö tämä, jos mikään, ole maalaishenkisyyttä? Siinä tapauksessa tietysti suurin osa Euroopasta on maalainen. Jos se on todistavinaan jotain. Ei liene erimielisyyttä siitä, että maaseutu on tärkeä osa eri maiden yhteiskuntia, mutta entä sitten?

Minusta massiivisen ohjelmakokonaisuuden ratkaiseva heikkous oli sen ongelmakeskeisen analyysin puuttuminen, mikä näin vahvasti resursoidussa ohjelmassa on vakava puute. Tällaisenaan se oli puhtaasti sponsorin ilmiselvästi toivomaa propagandaa. Suomihan ei ole enää maalainen vaan Suomi on suomalainen ja kansainvälinen eikä tätä suuntaa voi muuttaa – maalaisuus on osa tästä, muttei enää hallitseva. Tietysti voi ajatella, että ohjelma oli osin ironiaa, mutta en usko, että MTK panee jyvänsä huumorin multaan.

Kirjoittaja on porvoolainen ministeri.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.