Vaalikynä: Porvoo tarvitsee 2020-luvun joukkoliikenneremontin

Porvoossakin on aiempina vuosikymmeninä onnistuttu parantamaan joukkoliikennettä hankkimalla liikennöitsijöitä tukemalla lisää iltavuoroja ja viikonloppuvuoroja. Näin toimitaan eräissä Porvoon naapurikunnissa nytkin ja vahvistetaan oman kunnan elinvoimaa ja sen asukkaiden hyvinvointia, kirjoittaja pohtii. Outi Paappanen

Mikko Nieminen, kuntavaaliehdokas, Vasemmistoliitto, Hinthaara, Porvoo

Joukkoliikenne Porvoossa toimii surullisen huonolla tavalla ja tästä on monia ikäviä seurauksia.

Keskustakin näivettyy osittain sen vuoksi, että laajan kaupungin eri kylistä ei sinne bussilla pääse liikkumaan. Milläpä lähdet elävöittämään keskustaa esimerkiksi elokuviin tai muuhun illanviettoon, koska viimeinen bussi kotikylääsi on lähtenyt ennen tapahtuman päättymistä.

Kyse on alueellisesta tasa-arvosta. Entisen Porvoon maalaiskunnan asukkaille joukkoliikenteen nykytila on kaikkein haasteellisin. Itse olen kotikylästäni Hinthaarasta vuodesta 1995 saakka pyöräillyt keskustaan tuhansia kilometrejä vuodessa. Kaikilla ei ole tällaiseen mahdollisuutta eikä sitä voida jokaiselta edellyttää.

Porvoossakin on aiempina vuosikymmeninä onnistuttu parantamaan joukkoliikennettä hankkimalla liikennöitsijöitä tukemalla lisää iltavuoroja ja viikonloppuvuoroja. Näin toimitaan eräissä Porvoon naapurikunnissa nytkin ja vahvistetaan oman kunnan elinvoimaa ja sen asukkaiden hyvinvointia.

Joukkoliikenneselvityksen laatiminen on kiireellinen valmisteleva toimi, että kipeästi kaivattu remontti joukkoliikenteen nykytilaan voidaan toteuttaa. Selvityksen laatimisessa on osallistettava eri kylien ja kaupunginosien asukkaat, kaikki eri-ikäiset ja eri sukupuolia edustavat porvoolaiset.

Kuljetusyhtiöiden varaan asiaa ei enää yksin voida jättää. On ennakkoluulottomasti selvitettävä ainakin kunnallisen liikennelaitoksen mahdollisuus ja liittyminen Helsingin seudun liikennelaitokseen (HSL) ja Porvoon joukkoliikenteen kilpailuttaminen Etelä-Suomen ELY-keskuksen kanssa.

Demokratian kannalta ja kuntalaisten parasta ajatellen kaupungilla on oltava nykyistä enemmän päätösvaltaa varsinkin aikatauluista, lippujen hinnoista ja esteettömyydestä. Reittisuunnitteluunkin saattaa kuntalaisten osallistaminen suunnittelutyöhön tarjota liikennöitsijälle lisätietoa nykytilaan verrattuna.

Aikataulujen on tuettava muutakin kuin koulu- ja työmatka-ajoa. Hinnoittelun on edistettävä alueellista tasa-arvoa. Edullisemmin hinnoin lisätään joukkoliikenteen käyttöastetta ja elävöitetään myös keskustassa käymistä. Lastenvaunujen, pyörätuolin tai polkupyörän kuljettamismahdollisuus on välttämättömyys.

Liikennekäyttäytymisemme on myös sidoksissa vanhentuneisiin toimintamalleihin. Henkilöautosta luopuneena ja kymmeniä vuosia joukkoliikennettä käyttäneenä tiedän, että busseja käyttävät pääasiassa naiset. Siksi joukkoliikenneremontti edellyttää myös parempaa naisten äänen kuulumista päätöksenteossa.

Oman puolueeni paikallisosaston Porvoon Vasemmiston ympäristöpoliittisen ohjelman ykköstavoitteeksi on kirjattu: ”Joukkoliikenteen on oltava edullista ja vaivatonta koko kaupungin alueella.”

Kommentoi