Vaalikynä: Perusterveydenhoito kuntoon – se on prioriteetti!

Eikö terveyskeskuksella ole tarpeeksi resursseja, vai mistä johtuu se, ettei kiirevastaanotolla ole kiirettä kenelläkään muulla kuin nöyrästi tuntikausia odottavien potilaiden ohi kiitävällä henkilöstöllä? Outi Paappanen

Eija Quinlan, Keskustan kuntavaaliehdokas, Porvoo

Haluni päästä kuntapäättäjäksi vahvistuu etenkin sen jälkeen, kun kuulen millaisia tarinoita ihmiset kertovat minulle arkisista terveydenhoitokokemuksistaan. Niitä kuunnellessa tulee turhautunut olo. Emmekö me Porvoossa oikeasti pysty parempaan?

Esimerkiksi terveyskeskuksen niin sanottu kiirevastaanotto voisi oikealta nimeltään olla ylipitkän odotuksen vastaanotto.

Eläkeikäinen tuttavani kävi vastikään kiirevastaanotolla ja oli hyvin pettynyt näkemästään. Hän odotti torstaina iltapäivänä (ei siis ruuhkahuippuna maanantaina) vastaanotolle pääsyä neljä tuntia ja koki olevansa kuin näkymätön ihminen, josta kukaan ei ollut kiinnostunut. Niin piittaamatonta oli käytös häntä ja muita siellä odottavia kohtaan.

Hänelle tuli sellainen ikävä olo, että tässä sitä köyhiä kyykytetään. Hän tarkkaili äitiä, joka parivuotiaan lapsensa kanssa odotti yli kolme tuntia vastaanotolle pääsyä. Eikö edes lasta olisi voitu ottaa jonon ohi, hän tiedusteli henkilökunnalta. Ei, se ei onnistunut, vaikka alun perin luukulla oli äidille luvattu, että puolessa tunnissa pääsevät lääkärille.

- Tämä kokemus avasi silmäni ja pohdinkin nyt, että tällaisesta palvelustako me maksamme varoja, tuttavani sanoo.

Nyt minä puolestani tiedustelen, emmekö me Porvoossa pysty parempaan? Eikö terveyskeskuksella ole tarpeeksi resursseja, vai mistä johtuu se, ettei kiirevastaanotolla ole kiirettä kenelläkään muulla kuin nöyrästi tuntikausia odottavien potilaiden ohi kiitävällä henkilöstöllä?

Myöskin tahtoisin tietää, kuka tämän niin sanotun kiirevastaanottojärjestelmän on suunnitellut? Kuka tästä vain ajoittain toimivasta systeemistä on vastuussa? Hoitohenkilökunnan syy tämä ei varmasti ole. Tuntien odotuksen jälkeen lääkäri kiirevastaanotolla oli tuttavani mukaan ammattitaitoinen, tehokas ja ystävällinen.

Jos tämän kaltainen meno jatkuu, kaikki jotka kynnelle kykenevät hankkivat yksityisen vakuutuksen ja suuntaavat yksityiselle puolelle hoitoon. Se suuntaus jakaisi ihmisiä kahden kerroksen väkeen niin, ettei terkkarissa kohta enää käy muut kuin köyhät, joilla ei varaa parempaan palveluun, ja joiden on pakko alistua tällaiseen kohteluun.

Kommentoi