Lukijalta: Porvoon joukkoliikenteen järjestäminen uusiksi

Porvoo voisi olla pääosapuolena tietotekniikkaan perustuvan joukkoliikenteen ohjaus alustan luomisessa. Se ohjaisi ja kohdentaisi reaaliaikaisesti tarpeen mukaan liikennettä ja eri liikennevälineitä, kirjoittaja pohtii. Marita Itävuori

Kalevi Wahrman, Hamari, Porvoo

Porvoo on laaja kunta, jossa on keskusta, kyläkeskuksia, suurempia ja pienempiä kyliä, laaja haja-asutusalue sekä suuri teollisuuskeskittymä. Tämä vaatii monipuolisia liikenneratkaisuja ja niiden toiminnan yhdistämistä. Joukkoliikenne ei voi perustua pelkästään kiinteisiin linjoihin ja -vuoroihin, joita mahdollisesti tuetaan. Tarvitaan syöttöliikenne keskustaan (palveluihin), syöttöliikenne jatkoyhteyksiin (esim. Helsinki), työpaikkaliikenne ja koulukuljetukset, yhdysliikenne kunnan eri alueille, johon osa koulukuljetuksia ja työpaikkaliikennettä voidaan myös yhdistää

Porvoo voisi olla pääosapuolena tietotekniikkaan perustuvan joukkoliikenteen ohjaus alustan luomisessa. Se ohjaisi ja kohdentaisi reaaliaikaisesti tarpeen mukaan liikennettä ja eri liikennevälineitä. Nykyiset kiinteät linjat soveltuvin osin, peruskiinteät reaaliaikaisesti muokkaantuvat yhteydet, puolitilauslinjat (esimerkiksi nykyinen Passeli) ja taxit henkilökohtaisempaan kuljetukseen. Toiminnan onnistuminen edellyttää eri toimijoiden yhteistyötä. Myös yhteistyö naapurikuntien kanssa on tärkeää. Sopiva kalusto suhteessa käyttäjiin kaikissa tilanteissa vaikuttaa hintoihin ja olisi ekologisesti järkevää.

Alustalta tulisi löytyä Porvooseen liittyvät aikataulut ja hinnat sekä ohittavan liikenteen aikataulut ja pysähtymiset, sekä ilmoittautuminen asiakkaaksi ja maksaminen. Samoin tulisi ilmetä tieto missä kuljetus nyt on ja tarkennettu aikataulu kyytiin nousupaikalle. Puolitilauslinjan mahdollisuus poiketa reitiltä ja noutaa asiakas. Alustalla asiakkaille välitettäisiin reaaliaikaista tietoa häiriöistä. Tietoa löytyisi myös mahdollisuuksista jatkoyhteyksiin. Operaattori hallitsisi sekä ohjaisi liikennettä ja kalustoa tietotekniikkaa hyödyntäen. Alustaa kehitettäisiin ja päivitettäisiin liikenteen tarpeen mukaan.

Ottamalla eri toimijat mukaan ja yhdessä kunnan ohjauksessa tietotekninen alusta voisi olla käytössä jo muutaman vuoden kuluttua. Rakentaminen voi alkaa vähitellen toiminta kerrallaan. Välittömästi on mahdollista liittää Porvoon ohi kulkeva liikenne mukaan rakentamalla moottoritien varteen vähän laajemman liityntä-pysähdyspaikan, kuin bussikatoksen. Siihen liittyisi syöttöliikenteen ohjaaminen pysäkille ja mahdollisen liityntäparkkipaikan toteuttaminen. Kehittäminen pitäisi tapahtua yhteistyössä hyödyntämällä nykyisiä yksityisiä liikennöitsijöitä. Uusille joustaville toimijoille löytyisi myös järjestelmässä työtä.

Kommentoi