Pääkirjoitus: Uutta pintaa ei saa ilman autojonoja

Tietöiden kohdalla ajetaan yleisesti liian kovaa. Maltti olisi valttia. Outi Paappanen

Kesä toi muurarin ja maalarin – ja teille asvalttimiehet.

Ja onneksi toi, sillä moni Itä-Uudenmaan tie on päässyt niin huonoon kuntoon, että jos ei nyt ihan liikenneturvallisuus niin ainakin autoilun mukavuus on tien heikosta kunnosta kärsinyt. Ajonopeushan on aina sovitettava olosuhteiden mukaan.

Lehtien yleisönosastoissa kuitenkin jo jupistaan asvaltointitöiden aiheuttamista autojonoista. Toisaalta urakoitsijat toivovat autoilijoilta malttia, jotta tietyöt soljuvat sujuvasti.

ELY-keskusten hallinnoimissa kohteissa jonojen muodostumista arvioidaan ennen päällystysurakoita ja niiden aikana. Jos työ aiheuttaa kohtuutonta haittaa liikenteelle, rajoituksia on mahdollista muuttaa kesken urakan. Muutenkin kulkijoiden tarpeet pyritään ottamaan huomioon mm. lopettamalla pääsääntöisesti työt perjantaisin ennen viikonloppuruuhkaa.

Lomalaiset nauttivat helteestä, mutta suora paahde hidastaa asvaltointia. Esimerkiksi 30 asteen helle viivästyttää asvaltin jäähtymistä pahimmillaan tunteja. Jos liikenteen päästää liian aikaisin tuoreelle asvaltille, voi uusi pinnoite kärsiä tai sotkea autoja tai vahingoittaa renkaita.

Eikä asvaltointi ole halpaa lystiä. Perusasvaltointi maksaa noin 30 000 euroa kaistakilometri. Rakenteellisine korjauksineen hinta voi nousta 70 000 euroon kaistakilometriltä.

Kommentoi