Mielipide: Porvoon keskustan kehittäminen uuteen harkintaan – torin minijään sijaan satsaukset tekojäälle

Toritoiminnan siirto Jokikadulle tuntuu luontaiselta asialta Jokirannan kehittämisen ja liikenteeltä rauhoittamisen kannalta. Torikaupan myötä kiinnostus ja asiointi olisi Jokikadulla ympärivuotista, kirjoittaja pohtii. Outi Paappanen

Kari Pauloaho, Porvoon Perussuomalaiset

Muutama hyvä mielipidekirjoitus Uusimaassa - 7.10. hallintoalamaisen kriittinen kirjoitus kaupungin ja etenkin keskusta-alueen kehittämisestä sekä 9.10. Outi Lankian ja Jani Heinäsen kannatettava ajatus torisuunnitelmasta sai myös minut pohtimaan keskustan kehittämistä.

Porvoon kaupungin virkamiesten ehdottama uuden torisuunnitelman kustannus on yli 10 miljoonaa euroa. Vaikka uusi ehdotus sisältää toiminnallisesti mielenkiintoisia elementtejä, se on kuitenkin erilaisia toimintoja edelleen hajauttava ja erittäin kallis hanke.

Toritoiminnan siirto Jokikadulle tuntuu luontaiselta asialta Jokirannan kehittämisen ja liikenteeltä rauhoittamisen kannalta. Torikaupan myötä kiinnostus ja asiointi olisi Jokikadulla ympärivuotista. Se tuskin haittaisi asukkaitakaan, kun moottoriliikenne pääsääntöisesti puuttuu pl. asukas- ja huoltoliikenne.

Musiikki- ja muita esityksiä varten meillä on Porvoossa jo Taidetehdas ja sen ympäristö Kokonniemeä myöten. Miksi rakentaa uusia lavoja, kun entisetkin ovat vähällä käytöllä.

Meillä on jo luisteluun ja peleihin tarkoitettu ulkojää Porvoossa. Parannetaan mieluummin olemassa olevan tekojään jäähdytystä kauden pidentämiseksi, kuin että rakennettaisiin uusi minijää torin päälle. Tämä helpottaisi myös jäähallin jäävuorojen jakamista.

Kaupunginpuistossa on leikkipaikka ja WSOY:n lahjoittama suihkulähde. Näiden lähistöön voi rakentaa etenkin lapsiperheille suunnatun maasta tulevan suihkulähteen Kajaanin ja monen muun toisen kaupungin malliin. Kaupunginpuistoa voisi kehittää entisestään lapsiperheystävälliseksi.

Kannatan Lankian ja Heinäsen näkemystä siitä, että torille voisi rakentaa asuinkerrostaloja, missä olisi myös liiketiloja niin kaupan kuin muiden palvelujen tarpeeseen. Reunaehto rakentamiselle olisi kuitenkin se, ettei sitä rakenneta Länsirannan tapaan liian täyteen ja tukkoon. Näin torille mahtuisi joukkoliikenteen solmukohta linja-autoille sekä taksiliikenteelle, eikä erillisiä bussiterminaaleja tarvittaisi.

Uuden kaavan mukaisista rakennusoikeuksista kaupunki saisi lisää tuloja kaupungin kassaan.

Pitäisikö meidän pohtia ja suunnitella vaihtoehtoja vielä uudelleen?

Nyt tuntuu, että luottamusmiehillä on tarjolla vain yksi vaihtoehto.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut