Vaalikynä: Hyvinvoiva henkilöstö palvelee parhaiten

Sosiaali- ja terveydenhuollon keskeinen tehtävä on ihmisen kohtaaminen erilaisissa elämäntilanteissa. Kohtaaminen voi tapahtua hyvin monella tavalla. Ihmisten välisiä kohtaamisia tarvitaan edelleen, mutta ihminen voidaan kohdata aidosti myös puhelimitse sekä sähköisten palvelujen avulla, kirjoittaja muistuttaa. Vesa Vuorela

Roger Nordman, Sosiaalityöntekijä, Aluevaaliehdokas, Vihreät, Itä-Uusimaa

Sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluista vastaavat Suomessa nykyisin kunnat. Jatkossa palveluista vastaavat hyvinvointialueet, joita on Suomessa 21. Helsinki järjestää edelleen itse omat palvelunsa.

Uudet hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 1.1.2023.

Hyvinvointialueen ylin päättävä elin on aluevaltuusto, johon valtuutetut valitaan aluevaaleissa 23.1.

Minkälainen palvelustrategia hyvinvointialueelle pitää tehdä, jotta ihmisten kohtaaminen ja auttaminen toteutuisi paremmin kuin nykyään?

Sosiaali- ja terveydenhuollon keskeinen tehtävä on ihmisen kohtaaminen erilaisissa elämäntilanteissa. Kohtaaminen voi tapahtua hyvin monella tavalla. Ihmisten välisiä kohtaamisia tarvitaan edelleen, mutta ihminen voidaan kohdata aidosti myös puhelimitse sekä sähköisten palvelujen avulla.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen tavoitteena on se, että ihmisten kohtaaminen ja auttaminen olisi oikea-aikaista, sujuvaa sekä riittävän monipuolista.

Kohtaamiseen tarvitaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, kolmannen sektorin toimijoita, kokemusasiantuntijoita ja vapaaehtoisia auttajia.

Palvelujen sujuva toteutuminen edellyttää myös alueen yhteistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää.

Tämän uudistuksen tarkoituksena on parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, koska jo pitkän ajan kuluessa on nähty, että yksittäiset kunnat eivät selviä yksin näiden palvelujen järjestämisestä ja tulevaisuudessa tilanne näyttää vielä huonommalta.

Kehittämisen painopisteen tulee olla sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluissa. Laadukkaat ja toimivat peruspalvelut kuuluvat kaikille.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tärkein voimavara on henkilöstö, joka koostuu koulutetuista ja osaavista ammattilaisista. Eri alojen osaajia on oltava riittävästi, jotta avun tarpeessa olevien ihmisten kohtaaminen ja auttaminen voidaan turvata.

Huomio tulee suunnata myös sosiaali- ja terveydenhuollon työyhteisöjen hyvinvointiin, jotta alan työpaikat olisivat houkuttelevia alueellamme. Ammattitaitoisen henkilöstön saatavuudessa on jo paikoin suuria ongelmia. Henkilöstön hyvinvointiin vaikuttavat oikean työntekijämitoituksen lisäksi monipuoliset täydennyskoulutusmahdollisuudet, asiantunteva, kannustava ja osallistava johtaminen sekä turvalliset ja ajanmukaiset työolot.

Pätevän henkilöstön pysyminen vaativissa sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä on kaiken perusta.

Uudet hyvinvointialueet muodostavat uusia yhteistyöverkostoja, joita ei vielä nykyjärjestelmässä ole. Keskeistä on saada luoduksi aluevaltuustossa yhteinen näkymä siitä, kuinka Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluja kehitetään kaikkia alueen asukkaita palvelevaksi kokonaisuudeksi.

Palvelustrategian suunnitteluun ja toteutukseen tarvitaan poliittisia päättäjiä, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, kokemusasiantuntijoita, kolmannen sektorin järjestötoimijoita sekä alueen asukkaita.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut