Vaalikynä | Ilmaiset hoitotarvikkeet ovat osa kokonaishoitoa

Aluevaaliehdokkaat ovat keskustelleet aktiivisesti erilaisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja niiden järjestämiseen liittyvistä asioista, ovatko ne lähi- tai etäpalveluita yms. asioista. Nämä ovat tärkeitä asioita ja niistä pitää keskustella ja niistä pitää myös tietää. Yksi tärkeä palvelukokonaisuus unohdetaan, ei ymmärretä miten se liittyy asiakkaan/potilaan hoitoprosessiin.

Varsinaisten palveluiden, kuten lääkäri-, hoitaja, mielenterveys- päihdepalvelut, lapsi- ja perhepalvelut tai ikäihmisten palveluiden järjestämiseen liittyvien asioiden lisäksi on paljon muita tärkeitä asioita, joista tulevat hyvinvointialueen luottamushenkilöt joutuvat päättämään. On tiedettävä erilaisista sopimuksista ja hankinnoista ja monesta muusta asiasta, mitkä vaikuttavat hyvin paljon asiakkaan varsinaiseen hoitoon.

Yksi iso ja tärkeä asia on asiakkaan/potilaan tarvitsemat ilmaiset hoitotarvikkeet, eli miten hyvinvointialueella tullaan järjestämään hoitotarvikejakelu. Terveydenhuoltolain mukaan kunnan tehtävänä on järjestää alueensa asukkaiden sairaanhoitopalvelut.

Sairaanhoitopalveluihin sisältyvät mm. sairauksien tutkimus, lääketieteellinen taudinmääritys sekä hoito ja hoitosuunnitelman mukaiset pitkäaikaisen sairauden hoitoon tarvittavat hoitotarvikkeet.

Lisäksi kotisairaanhoidon ja kotisairaalahoidon yhteydessä annettavat hoitosuunnitelman mukaiset hoitoon tarvittavat hoitotarvikkeet.

Sairaiden hoitoon tarvittavat hoitotarvikkeet ovat käyttäjilleen maksuttomia.

Kun sosiaali- ja terveyspalveluiden hoito siirtyy kunnilta Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle, vastuu näiden ilmaisten hoitotarvikkeiden jakelusta siirtyy hyvinvointialueelle. Tällä hetkellä näitä hoitotarvikkeita jaetaan joka kunnissa vähän eri paikoissa. Yhtenäinen hoitotarvike jakeluohje on laadittu nykyiselle sairaanhoitoalueelle ja sen mukaan pitäisi toimia. Ohjeessa määritellään mitkä kaikki tuotteet kuuluvat hoitotarvikejakelun piiriin. Terveydenhuollon ammattilainen päättää mitä tarvikkeita ja kuinka paljon asiakas/potilas niitä tarvitsee, siitä ei päätä hoitotarvikejakelupisteen työntekijä eikä poliittinen luottamushenkilö.

Näihin hoitotarvikkeiden hankintaan liittyvät asiat ja niiden jakelupisteisiin ja jakeluun liittyviin asioihin on uusien luottamushenkilöiden otettava kantaa. Näihin hoitotarvikkeisiin menee vuodessa miljoonia euroja rahaa. Niihin pitääkin mennä rahaa, koska tämä on hyvää ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa. Jos asiakas/potilas saa tarvitsemat hoitotarvikkeet, kuten esimerkiksi diabeteksen hoitoon tarvittavia hoitotarvikkeita, se estää lisäsairauksien ja ongelmien syntymistä. Samalla tavalla kun joudutaan miettimään, missä tulee olemaan tk-lääkärin tai hammaslääkärin vastaanotto tai neuvolatoiminta, joudutaan miettimään, miten hoitotarvikkeiden jakelu tullaan järjestämään viisaasti, asiakas edelle periaatteella.

Koska näihin hoitotarvikkeisiin menee miljoonia vuodessa, nämä tarvikkeet joudutaan hankkimaan keskitetysti, kuten nytkin. Näitä tarvikkeita menee vuodessa suuri määrä ja määrä tulee kasvamaan kun käyttäjät tulevat olemaan seitsemän kunnan asukkaat. Näiden tarvikkeiden jakelu pitää olla suunniteltua ja jollakin tavalla keskitettyä. On mietittävä ehkä uudenlaisia toimintamalleja. Yksi yhtenäinen malli olisi, että asiakas tilaa ne keskitetysti yhdestä paikasta ja hakee sitten esimerkiksi oman asuinkuntansa lähinnä olevasta apteekista tai muusta pisteestä. Tällä hetkellä Porvoossa on ainakin neljä apteekkia mistä niitä voi hakea. Sipoosta voi myös niitä hakea. Yhtenäinen tilausjärjestelmä pitää myös olla. Puhelintilaus ja digitilaus.

Samalla kun näitä edellä mainittuja asioita joudutaan miettimään, on muistettava että näitä hoitotarvikkeita tarvitsevat kaikenikäiset. Niitä tarvitsevat lapset, aikuiset ja ikäihmiset. Ikäihmisten määrän kasvaessa ja heidän hoidon tarpeen lisääntyessä, he tulevat tarvitsemaan yhä enemmän näitä hoitotarvikkeita. Pelkkä hoitotarvikkeiden tilaus ja niiden hakeminen ei ole hoitotarvikejakelun työtehtävä.

Hoitotarvikejakelussa työskentelee terveydenhuollon ammattilaisia, lähihoitajia ja sairaanhoitajia. Heidän työhönsä kuuluu myös näiden hoitotarvikkeiden käyttöopastus tai ainakin tarkistus osaavatko he niitä käyttää. . Hoitotarvikejakelu tarvitsee siis myös hoitajia ja muita tukipalveluhenkilöitä. Koska ilmaiset hoitotarvikkeet ovat tärkeä osa asiakkaan/potilaan hoitoprosessia, on myös hoitotarvikejakeluprosessi tarkkaan suunniteltava.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut