Elin Blomqvist-Valtonen, kolumni: Kaupunki sössi taas lumenaurauksen

Otsikon lausetta on voinut lukea viimeisten viikkojen aikana lukuisia kertoja eri Facebook-ryhmissä ja -postauksissa. Toinen yhtä yleinen lausahdus on, että kaupungin omaa kalustoa pitäisi hankkia enemmän, jotta auraus saataisiin hoidettua joka paikassa heti kun lunta tulee.

Viime viikonloppuna tuli varsinainen ”deja vu” kokemus. Jälleen kävelin ympäri omaa pihaa ja kolasin lunta pois jo neljättä kertaa saman päivän aikana. Lunta tuli niin paljon, että ennen kuin edelliset oli kolattu, pitikin jo aloittaa alusta. Sama tilannehan oli kaduillakin, joten ei ihme, että kaikista tuntui kuin omaa tietä ei olisi aurattu ollenkaan.

Kaupunki kilpailuttaa lumenaurauksen viiden vuoden välein. Sopimuksen tekeminen on urakoitsijalle aina riski. Jos on sopimus kaupungin kanssa, tarkoittaa se, että pitää olla valmius ottaa kalusto käyttöön silloin kun lunta sitten tulee. Tämä aiheuttaa sen, että moni urakoitsija joutuu jättämään muita urakoita ottamatta talven aikana. Sitä millainen talvi tulee, ei kukaan voi varmuudella tietää ennakkoon.

Kaupungilla on tällä hetkellä sopimus 17 eri yrittäjän kanssa lumenaurauksesta. Tämän lisäksi kaupungilla on omaa kalustoa, joka normaaleissa olosuhteissa riittää hoitamaan noin puolet tarvittavista aurauksista. Kaupunki on myös viime talven tapaan tehnyt sopimuksen lukuisten yrittäjien kanssa siitä, että kun kaupungin omat työntekijät ovat tehneet ”täydet tunnit”, eli työaikalain sallima työmäärä on täynnä, tulevat yrittäjät apuun ja ajavat kaupungin kalustolla. Tämä tarkoittaa sitä, että kaupungin oma kalusto ei käytännössä koskaan seiso paikallaan. Kun muutaman vuorokauden aikana lunta sataa enemmän kuin normaalisti koko talvena, tämäkään kapasiteetti ei vain riitä.

Voi tietenkin pohtia sitä, pitäisikö kaupungilla olla enemmän omaa kalustoa? Ehkä, mutta on kuitenkin muistettava, että kaupunki käyttää meidän kaikkien yhteisiä rahoja. Jos ostetaan lisää kalustoa, joka seisoo varikolla suurimman osan vuodesta, on se raha jostain muusta pois. Itse näen, että oman kaluston seisottaminen ei ole tarkoituksenmukaista. Toimintaa pitää kuitenkin kehittää jatkossa, jotta sopimuksen tekeminen kaupungin kanssa olisi urakoitsijalle kannattavaa, eikä riski muodostuisi liian suureksi.

Jokainen auraaja, oli sitten kaupungin oma työntekijä tai aliurakoitsija, on aurannut työaikalain puitteissa niin pitkiä päiviä kuin on mahdollista. Joku taatusti enemmänkin. Se, että lunta on liian paljon tai kalustoa liian vähän ei koskaan ole yksittäisen auraajan vika! Joten muistetaanhan kiittää heitä arvokkaasta työstä!

Kirjoittaja on Porvoon kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja ja valtuutettu (RKP)

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut