Lukijalta: | Porvoon torin kehittäminen etenee vihdoin

Porvoon torin kehittämisestä on tehty useita suunnitelmia, mutta mikään ei ole vielä johtanut toteutukseen. Torin kehittämisen historia juontaa juurensa ainakin 2000-luvun vaihteeseen, joten aikajana on pitkä ja saavutukset ohuita. Erilaisia näkemyksiä on paljon, mutta ei yhteisymmärrystä siitä, mitä torille pitäisi tehdä. Onneksi uusi torin kaava on nyt hyväksytty ja se antaa hyvät edellytykset viedä torin alueen kehittämistä eteenpäin.

Torisuunnitelman vastustajat ovat kummastelleet investoinnin hintaa. Laskelmien mukaan torin uudistaminen maksaisi perustamistavasta riippuen 8-10 miljoonaa euroa. On vaadittu halvempaa toteutustapaa, mutta kukaan vaatijoista ei ole vielä pystynyt osoittamaan, että mikä tämä halvempi toteutustapa olisi. On helppoa vaatia, mutta vaatimusten tueksi olisi hyvä esittää myös perusteluita. Kun tutustuu torisuunnitelman investointilaskelmiin ymmärtää niiden olevan varsin yksityiskohtaiset ja perustellut. Eikä torille olla kultapinnoitetta tekemässä.

Näin keskeisissä kehittämishankkeissa on aina tehtävä laajat selvitykset ja vaikutusarviot päätöksenteon tueksi. Torisuunnitelma sisältää 17 selvitystä eri asioista ja kaavaselostuksen osana on 7 vaikutusarviota eri näkökulmista. Tämän tiedon valossa onkin erikoista, että torisuunnitelman vastustajat vaativat vielä lisää selvityksiä ja vaikutusarviota, ja kyseenalaistavat virkavastuulla tehtyjen selvitysten ja arvioiden tuloksia.

Liikennejärjestelyt ja pysäköinti ovat ehkä eniten keskustelua herättäneet asiat torin alueen kehittämiseen liittyen. Pääosin näistä kuitenkin tehdään erilliset päätökset myöhemmin eikä itse kaavalla ole niihin juurikaan suoraa vaikutusta. On hyvä muistuttaa, että keskustaan pääsee jatkossakin autolla, mutta kävelypainotteisuuden lisääminen rauhoittaa torin aluetta ja lisää viihtyisyyttä sekä ennen kaikkea turvallisuutta.

Torin alueen kehittäminen on väitetty vievän pois paljon pysäköintipaikkoja ja tekevän lähes mahdottomaksi keskustassa asioinnin. Tämän väitteen osoittaa vääräksi osana torin alueen kehittämistä tehty kattava pysäköintiselvitys. Noin 250 metrin säteellä torin keskipisteestä on yhteensä 1 000 pysäköintipaikkaa, joista torin kehittämissuunnitelma vie 80 eli vain 8 %. Selvityksen mukaan jopa ruuhka-aikoina keskusta-alueella on edelleen vapaita pysäköintipaikkoja.

Uutta torikaavaa on soimattu siitä, että se käsittää vain itse torin alueen eikä laajemmin keskusta-aluetta. Tämä on varsin yleinen tapa torien kehittämiseen. Esimerkiksi Porvoon torin kehittämisen vertailukohtinakin käytettyjen Mikkelin, Kuopion ja Kajaanin torien kaavat on tehty käytännössä vastaavalla tavalla. Porvoon uuden torikaavan voi ajatella myös niin, että se on lähtölaukaus koko keskusta-alueen kehittämiseen ja saa toivottavasti liikkeelle myös monta muuta hanketta.

Toiset kertovat puheissaan haluavansa kehittää toria ja toiset näyttävät sen teoillaan. SDP:n, Vasemmiston, Vihreiden ja RKP:n kaupunginvaltuutettujen enemmistö varmisti sen, että torin uusi kaava hyväksyttiin selvällä enemmistöllä kaupunginvaltuuston kokouksessa. Kunhan kaava on saanut lainvoiman, on meillä vihdoin eväät siirtyä torin kehittämisessä suunnittelusta toteutukseen. Tätä on odotettu ainakin kaksi vuosikymmentä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut