Lukijalta | Pitäisikö Porvoossa tarkastella katujen kaavoitusratkaisuja?

Olen huomioinut uusilla asuinalueilla mm. Johannesberg, Hornhattula, Haikkoo ja Toukovuori ja vanhemmillakin kuten Pormestarinkatu tai Harjutie sen, että kadut eli pääväylät ovat sangen kapeita. Tämä vallitseva käytäntö noudattaa Porvoon kaupungin strategiaa suosia pyöräilyä ja kävelyä autoliikenteen kustannuksella. Kesäkelillä kaksi henkilöautoa mahtuu helposti kohtaamaan toisensa. Jos kadun varteen on pysäköity auto, niin hyvälläkin kelillä ei enää ole tilaa molemmille, vaan toisen auton tulee väistää.

Miksi sitten autot on pysäköity katujen varteen? Tässä lienee yksi syy kaavoituksessa. Kiinteistöjen pysäköintipaikkojen määrä on riittämätön asukkaille – puhumatta vieraspaikoista. Uudet alueet on kaavoitettu siten, ettei siellä ole pääsääntöisesti kaupallisia palveluja. Useampilapsisessa perheessä lapset saattavat olla eri varhaiskasvatuksen yksiköissä hoidossa, kaupalliset ja muut palvelut ja harrastukset ovat kaukana. Auton tai useamman auton tarve perheissä on ilmeinen.

Tällöin usein perheen toinen auto tai vierailijoiden autot pysäköidään kadun varteen. Toukovuoressa on vastikään valmistunut kuuden kerrostalon lisäksi kaksi uutta kerrostaloa, ja neljä lisää on tulossa, yhteensä lähes 100 uutta asuntoa. Mihin näiden asukkaiden ja vieraiden autot on tarkoitus pysäköidä, koska kiinteistöjen paikoitusmääristä on edelleen tingitty.

Lumimyräkkä toi esille katujen kapeuksista aiheutuneet seuraukset ja haavoittuvuuden. Koska kyseessä ei ole pääväylä, niin aurausta sai ymmärrettävästi odotella. Tällä välin autoja pysäköitiin osin jalkakäytäville, koska niitä ei enää erottunut kadusta. Lunta oli kadulla niin paljon, että käytössä oli enää yksi auraamaton ura. Aurauksen jälkeen käytössä oli yksi aurattu ura.

Tämä tilanne herätti ristiriitoja. Asukkaat valittivat kaupungin pysäköintivalvontaan siitä, ettei jalkakäytävillä enää pääse liikkumaan. Pysäköinnin valvonta kävi laittamassa autoihin huomautuslappuja ja jakamassa virhemaksuja väärin pysäköinneille. Pysäköintikieltoja ollaan kuulemma kaduille suunnittelemassa. Mihin asukkaat ja heidän vieraansa saavat autonsa jatkossa pysäköidyksi? Vaikka autokanta parin seuraavan vuosikymmenen aikana muuttuisikin, kannattaa muistaa, ettei hybridi- tai sähköautojen lataus taida onnistua katujen varsilla.

Vaikka tässä ei tavoitella Berliinissä tai Pariisissa olevia leveitä bulevardeja, niin kannattaisiko tehdä tulevaisuudessa sen levyisiä katuja, että niissä on helppo ja turvallista liikkua ympäri vuoden.

Kaupungin kehittämisen tulee kuntalain mukaan olla tasapuolista kaikille kuntalaisille – olisiko katujen leventäminen yksi vaihtoehto ongelmien vähentämiseen ja elämään kohti Porvoon kaupungin strategista tavoitetta – unelmien Porvoota.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut