Mielipidekirjoitus: | Koulutukseen panostamalla hyvinvointia ja tasa-arvoa

Unelmieni Suomessa jokaiselle lapselle taataan tasavertainen mahdollisuus edetä opintopolullaan. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan kouluilla on haasteita. Osaamisen erot ovat kasvaneet, perusopetus on eriarvoistunut ja tämän lisäksi niin koululaiset kuin opettajatkin uupuvat. En usko, että kyse on pelkästään koronan seurauksista. Taidoiltaan sekä heikoimpien että parhaimpien oppilaiden määrä on lisääntynyt. Tutkimusten mukaan vanhempien sosioekonomisen aseman ja asuinpaikan merkitys lapsen koulumenestykselle on kasvanut. Ammattijärjestö OAJ:n mukaan ikäluokasta jopa 8 000 lasta jää ilman jatko-opinnoissa tarvittavaa lukutaitoa.

Puhuttaessa työrauhasta kouluissa, esiin nousee usein kolme asiaa: eritarpeiset oppilaat, opetustila sekä ryhmäkoko. Inkluusiossa samassa luokassa voi olla erilaisilla tukipäätöksillä olevia lapsia, jotka tarvitsevat erityistä tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Inkluusion ajatus on tärkeä, jotta koulujen asenne ja ilmapiiri olisivat hyväksyviä niin, että erilaiset oppilaat voivat opiskella siellä. Toimiakseen malli tarvitsee kuitenkin resursointia. Tarvitaan erityisopettajia ja avustajia sekä tarpeeksi koulutusta opettajille.

Vaikka päättäjien mielestä koulujen ja päiväkotien tiloista voi usein nipistää, niin nykykoulu kärsii usein tilanpuutteesta. Tilojen pitää olla selkeitä ja huomioida erilaiset oppijat. Oppilaan on tiedettävä, mihin hän aamulla menee ja mahtuu. Jos koulussa on paljon levotonta liikkumista ahtaissa tiloissa, se kaikki on pois työrauhasta.

Keskeisin keino osaamiserojen ehkäisyssä on mielestäni ryhmäkoko. Ryhmissä voi olla hyvin eritarpeisia lapsia tai nuoria. Jollain voi olla suomi toisena kielenä, jollain muita erityistarpeita, kuten kuulovamma tai aistiyli-herkkyys. Tarvitaan yksilöllisempää opetusta pienemmissä ryhmissä. Luokkiin tarvitaan lisää koulunkäynnin ohjaajia ja erityisopettajia.

Opetuksen eriarvoistuminen näkyy myös alueellisesti. On alueita, joissa huono-osaisuus kertautuu. Kaupunkien eri koulut voivat tarvita lisäresursseja alueesta riippuen. Ajattelutapa, jossa erityistä tukea tarvitseva lapsi tuo koululleen mukanaan lisäresurssia, on koulutuksen tasa-arvoisuutta tukeva. Opetuksen tasa-arvoisuuteen voi vaikuttaa myös koulujen sisäisillä käytännöillä, kuten hyvällä johtamisella. Ja toisaalta myös hyvillä oppilashuollon resursseilla.

Valtion tulee rahoituksellaan varmistaa, että kasvatus- ja koululutustehtävän toteuttaminen tapahtuu tasa-arvoisesti ja oppimiseroja tasoittaen kaikkialla Suomessa.

Kirjoittaja on opettaja, Itä-Uudenmaan aluevaltuutettu, eduskuntavaaliehdokas (Vihr.), Porvoo

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut