Mielipidekirjoitus: | Porvooseen ilmainen joukkoliikenne?

Olemme viime vuosina saaneet tottua ja sopeutua nopeisiin ja yllättäviin muutoksiin - Korona-pandemia, hyökkäyssota Ukrainassa ja nyt todella nopea inflaation kehittyminen, niin energian, polttonesteiden kuin ruoan hinnan osalta. Viimeisin paikallistason muutos tuli ilmi, kun Porvoon Liikenne ilmoitti, ettei se enää jatka markkinaehtoista liikennöintiä Porvoossa.

Joukkoliikenteen suuri haaste Porvoossa on se, että asiakkaita eli matkustajia on aivan liian vähän, muutamaa arkipäivän aamu- ja iltatunteja lukuun ottamatta. Porvoo on kaavoitettu ja asutettu siten, että kotitalouksilla pitää olla 1-2 autoja hoitaakseen päivittäisiä asioitaan mm. työssäkäynnit, kaupoissa asioinnit ja kuljetukset päivähoitoon, kouluihin ja harrastuksiin. Se ei ole joukkoliikennettä, jos jollakin linjalla ajelee kerran tunnissa 50- paikkainen linja-auto tyhjillään tai muutama matkustaja kyydissä. Miten saisimme lisää matkustajia joukkoliikenteeseen?

Jotta joukkoliikennettä harjoitetaan Porvoossa, sen toiminta tulee joka tapauksessa vaatimaan tukea. Mistä tämä yllättävä lisärahoitustarve voitaisiin saada leikkaamatta muita Porvoon kaupungin käyttötalousmenoja? Koska nyt näyttää aika selvältä, että idän silkkitie Venäjän kautta ei toteudu muutamaan vuosikymmeneen Venäjän hyökkäyssodan takia, Itä-Suomen metsäteollisuudella tai Nesteellä ei ole tarvetta itärataan ja henkilöliikenteen kannattavuus lienee laskelmissa sangen haastava, tulisiko päättäjien tehdä uudet johtopäätökset kaupunginhallituksen myönteisestä edunvalvontapäätöksestä (27.6.) huolimatta? Panostukset tähän ratakehityksen hankkeeseen on ollut jo 10 miljoonaa euroa ja 5 miljoonaa lisää on varattuna ja kuinka paljon lisää panostusta hanke vielä vaatisi? Lisäpanostuksista epävarmaan hankkeeseen tulisi joka tapauksessa luopua, ja käyttää nämä varat paikallisen joukkoliikenteen kehittämiseen. Miten tuolle julkisuudessakin puhutulle noin 2 miljoonaa euron kulutarpeelle saadaan paras vastine? Olisiko yksi ratkaisu Tallinnan tapaan ilmainen sisäinen joukkoliikenne? Aluksi parin vuoden kokeilulla.

Miten liikennöintiä tulisi sitten harjoittaa? Tämän suunnitteluun riittää varmasti kokenut ajosuunnittelija, joka pystyisi optimoimaan toimivan ja kustannustehokkaan toimintamallin, mikä ottaisi huomioon niin reitit, aikataulut, henkilöstön, ilmastonmuutoksen vähentämiseen käytettävän kaluston ja muun asiaan liittyvän logistiikan. Uusi toimintamalli palvelisi kaikkia kuntalaisia eikä lisäisi kaupungin tai kaupunkilaisten kuluja. Kannattaisiko pohtia?

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut