Roskan voi muuttaa uhkasta bisnekseksi, ja moni suomalaisyritys on niin jo tehnytkin. Kaikille avoin Clean World Porvoo -tapahtuma kokoaa Campukselle huippujoukon ympäristöosaamista. Tapahtuman ydinsanoma on, että jokainen voi tehdä jotakin.

Päätoimittaja Marko Enberg ja tuottaja Ella Heimonen kutsuvat keskustelemaan ja verkostoitumaan ympäristötapahtumaan. Uusimaa on järjestänyt yhteistyössä Porvoon kaupungin kanssa jo viisi eri alojen tapahtumaa, jotka ovat vetäneet hyvin väkeä. Outi Paappanen

Ulla Mether

Clean World Porvoo -tapahtuma kutsuu huhtikuussa keskustelemaan siitä, miten eri tavoin maailmasta voi tehdä vastuullisemman ympäristön kannalta.

Tapahtumassa saa monipuolisen kuvan nykytilanteesta ja ratkaisuista, joita jo sovelletaan Suomessa ja maailmalla.

– Ydinviesti on: Ympäristötekojen aika on nyt – jokainen voi tehdä jotakin, kertoo sanomalehti Uusimaan järjestämän tapahtuman tuottaja Ella Heimonen Yritysviestintä Informista.

– Kutsumme kaikki mukaan: yritykset, julkisen sektorin, kotitaloudet – myös nuoret – mukaan keskustelemaan. Tapahtuman puhujina on 15 huippuasiantuntijaa ja vaikuttajaa. Porvoolaiset toimijat ovat hyvin mukana edelläkävijäesimerkein.

Tapahtuma järjestetään 23. huhtikuuta kello 12–16.30. Yleisölle maksuttoman tapahtuman mahdollistavat yhteistyökumppanit, joita ovat muun muassa Porvoon kaupunki, Ensto, Lamor ja Neste.

Ohjelma on ratkaisulähtöinen.

Ilmatieteen laitoksen pääjohtaja Juhani Damski avaa tapahtuman ja kertoo ilmastonmuutoksesta viimeisimmän tutkimustiedon näkökulmasta.

Maailmaa kiertänyt Arman Alizad puhuu kokemastaan ja näkemästään; asenteista, arvoista ja esimerkillä vaikuttamisesta. Viimeksi Alizad palkittiin Venla Gaalassa 2019 vuoden parhaana esiintyjänä.

Luvassa on lukuisia tietoiskuja ja pyöreän pöydän keskusteluja, muun muassa teollisuuden toimialojen vähähiilisyyden tiekartat -hankkeesta ja suomalaisista yrityksistä ympäristöratkaisujen viejinä. Miten ja millä liikumme -kokonaisuudessa kuullaan Nesteen, Traficomin ja Porvoon kaupungin asiantuntijoita.

Muita kiinnostavia teemoja ovat vastuullisuus, kiertotalous ja liiketoiminnan ekosysteemit sekä ratkaisut muoviroskan ja levän aiheuttamiin vesistöongelmiin.

Uusimaan päätoimittaja Marko Enberg kertoo, että päivittäin ilmestyvän sanomalehden lisäksi Uusimaa haluaa olla ihmisten arjessa mukana myös tällä tavalla. – Tuomme tapahtumaan eri alojen huippunimiä kertomaan, miten ympäristömme tällä hetkellä voi, mitä voimme asioille tehdä ja mitä ympäristön hyväksi on jo tehty. Haluamme vahvistaa ajatusta, että jokainen voi osallistua ilmastotyöhön. Uusimaa edistää tätä tarjoamalla kaikille avoimen ja ilmaisen tapahtuman. Tilaa on kuitenkin rajallisesti, joten siksi tapahtumaan kannattaa ilmoittautua heti, Enberg sanoo.

Porvoo on kaupunkina oivallinen areena ympäristökeskustelulle. Kaupungin kestävän kehityksen asiantuntija Sanna Päivärinta kertoo, että Porvoolla on strateginen tavoite olla ilmastotyön edelläkävijä, ja työ on saanut myös kansainvälistä huomiota.

– Esimerkiksi viidesluokkalaisten ekotapapassi on benchmarkattu New Yorkissa, konsepti kiinnostaa maailmalla todella. Myös energiatehokas kaupunkisuunnittelu on herättänyt paljon mielenkiintoa ja ihan syystäkin!

Päivärinnan mukaan kaupungin tehtävänä on tarjota asukkaille kestävän arjen työkaluja.

– Jokainen tekee omat arjen valintansa itsenäisesti ja nämä päätökset ovat kunkin omalla vastuulla. Kaupunki luo mahdollisuuksia toteuttaa kestävää arkea omalle perheelle ja kotitaloudelle sopivalla tavalla.

Sen lisäksi, että ilmastonmuutos on valtava uhka, se myös luo huikeita liiketoimintamahdollisuuksia niille, jotka kehittävät uusia ratkaisuja. Tämä Jouni Kerosen oivallus on suunnannut hänen työuraansa viime vuodet. Keronen vaikutti voimakkaasti siihen, että ilmastoasioista kiinnostuneet yritykset perustivat kuusi vuotta sitten yhteisen yhdistyksen, Climate Leadership Coalitionin (CLC). Nyt mukana on jo 56 elinkeinoelämän ja tutkimusmaailman edustajaa.

Clean World Porvoo -tapahtumaan saapuvan Kerosen näkökulmasta Suomella on ratkaisujen avaimia useisiin ongelmiin ja ilmastonmuutoksen hillintään, joten siksi Suomi voi olla huomattavasti kokoaan suurempi vaikuttaja.

Campuksella kuullaan tästä menestyneitä esimerkkejä. Esimerkiksi Sulapac on kertonut haluavansa pelastaa maailman muovilta. Biohajoavia materiaaleja kehittänyt yhtiö sai viime vuonna sijoittajakseen kosmetiikkajätti Chanelin ja tekee yhteistyötä myös Stora Enson kanssa.

Aiheeseen liittyvää

  1. Lamor aikoo tuplata kokonsa kolmessa vuodessa – yhtiö hakee ratkaisuja myös merten muoviongelmaan 14.1.2020 18:10
  2. Digitalisaatiota ei pääse pakoon – Porvoodigiday-tapahtumassa etsittiin avaimia yrityksen menestymiseen 24.1.2019 18:15
  3. Ensto teki juhlavuonnaan 63 hyvää tekoa 19.2.2019 10:00

Kommentoi

Mainos: Itä-Uudenmaan Osuuspankki

Kaikki joukolla vaurastumaan!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut