Kevytautolaki vastatuulessa

toimitus

Mopoautomarkkinat ovat tyssänneet. Heinäkuun lopun tilaston mukaan uusia mopoautoja rekisteröitiin vain yksitoista kappaletta. Edellisvuonna määrä oli 222 ja vuonna 2017 vielä yli 700. Maahantuojien mukaan myynti loppui, kun edellisen hallituksen aloittama lakihanke niin sanotuista kevytautoista hyväksyttiin viime vuoden lopulla eduskunnassa.

EU-komission Suomelle antama vakava huomautus kevytautohankkeesta voi vielä muuttaa tilannetta. Hallitus joutuu jo etsimään korjauskeinoja eduskunnan myös hyväksymään taksilakiin.

Lain kevytautoista on määrä tulla voimaan marraskuun alussa.

Kevytautona voidaan käyttää enintään kymmenenvuotiasta tavallista henkilöautoa, jonka nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa.

Tarkoituksena on tuoda kevytautot traktoreiden kanssa samaan T1-ajoneuvoluokkaan. Tällöin 15-17-vuotiaat nuoret saisivat ajaa autoja AM-luokan ajokortilla.

Valtioneuvoston nettisivuille ilmaantunut EU-komission kirje tuo mutkia matkaan. Komissio on antanut vakavan huomautuksen hankkeesta. Kevytautosäännökset eivät ole yhteensopivia EU:n direktiivien kanssa.

Komissio on huolissaan muun muassa kevytautojen turvallisuudesta. Kohdeikäryhmään kuuluvat eivät välttämättä ole vielä riittävän kypsiä ja ottavat ajaessaan todennäköisemmin riskejä.

Liikenneministeri Sanna Marinin (sd.) mukaan on mahdollista, että eduskunnassa hyväksytty lainsäädäntö joudutaan kumoamaan.

Valtioneuvosto katsoo, ettei komission huomautus estä lain voimaantuloa, mutta voi johtaa valtion korvausvelvollisuuteen, jos lakia ei kumota, ja komissio vie asiaa eteenpäin (Uusimaa 29.8.).

Komission kielteinen kanta oli tiedossa jo Sipilän hallituksen valmistellessa lakia. Poliitikkojen olisi pitänyt ottaa huomautukset vakavasti. Peruutukset ovat hankalia paitsi autoilussa, myös politiikassa.

Kevytautoja erityisen näkyvästi Suomeen puuhannut kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) on sitä mieltä, ettei eduskunnassa jo hyväksyttyä uutta autoluokkaa pidä enää kääntää peruutusvaihteelle. Hän perää kanttia Rinteen hallitukselta ja liikenneministeriltä.

Kevytautojen saamisessa mopoautojen rinnalle vaihtoehdoksi nuorison liikkumiselle on Heinosen mukaan pontimena liikenneturvallisuus.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut