Itäradasta täytyy kilpailla – ex-kansanedustajan mukaan nyt tarvitaan uutta asennetta

Mikaela Nylander (r.) olisi toivonut hallitusohjelmaan kirjausta Porvoon kautta kulkevasta itäradasta. Samu Karvala

Samu Karvala

Porvoolainen ex-kansanedustaja Mikaela Nylander (r.) olisi kaivannut uuteen hallitusohjelmaan selkeää kirjausta siitä, että itärata kulkee Porvoon kautta ja mainintaa myös uuden radan edellytyksenä olevasta Lentoradasta.

– Nyt käytetty kirjaus mahdollistaa myös sen, että Itärataa kehitetään olemassa olevalla ja valtiolle edullisimmalla Lahti–Mikkeli-linjauksella, Nylander harmittelee.

Itäradan linjaamiseksi Porvoon kautta vaaditaan siis koko seutukunnan laajaa yhteistyötä ja edunvalvontaa. Tämä on entistäkin vaikeampaa, sillä Itä-Uudellamaalla ei ole ainuttakaan kansanedustajaa hallituspuolueissa.

– Nämä rata-asiat etenevät hallitusvetoisesti. Porvoolaisten luottamushenkilöiden täytyy ottaa aivan eri asenne edunvalvontaan, Nylander vaatii.

Porvoon kaupunginvaltuuston puheenjohtajana toimivan Nylanderin mukaan Itärata-hankkeessa tarvitaan poliittista tahtoa, sitoutumista ja rahoitusvalmiutta.

Antti Rinteen (sd.) hallituksen asettamat tavoitteet vähäpäästöiselle liikenteelle antavat Nylanderin mielestä loistavia mahdollisuuksia Nesteelle ja koko Kilpilahden teollisuusalueelle.

– Päästötavoitteita voidaan tuskin saavuttaa ilman Nesteen biopolttoaineita, Nylander arvioi.

Nylander nostaa lisäksi kaksi seudullisesti merkittävää kohtaa hallitusohjelmasta. Ne ovat poliisien määrän ja alemman tieverkon peruskunnostusrahan lisääminen.

– Kumpikin on Itä-Uudellamaalla todella tarpeen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.