Askola: Itäinen ratayhteys pitää näkyä maakuntakaavassa

Tanja Kuisma

Askolan kunta pitää kolmen erillisen seudun vaihekaavan laatimista turhana Uusimaa-kaavaan 2050.

Erillisistä seutujen vaihekaavoista tulee luopua ja yhdistää ne yhdeksi kaavaksi, toteaa Askolan kunnanhallitus lausunnossaan. Sen on luonnostellut kunnanjohtaja Jouni Martikainen

Kunnanhallitus toteaa Askolan nivoutuvan metropolialueeseen, mistä syystä maankäytön ja liikkumisen ratkaisut Helsingin seudulla vaikuttavat myös Askolan kehitykseen ja asukkaiden arkeen.

Kunta moittii maakuntakaavan toteuttamisohjelman edelleenkin painottuvan voimakkaasti länteen ja pohjoiseen Helsinki-Tampere ja Helsinki-Turku kehityskäytävien suuntaan.

– Itäinen kehityskäytävä jää vaatimattomaan asemaan muihin suuntiin nähden. Tämä ei edusta Uudenmaan aluerakenteen tasapainoista kehittämistä. Erityisesti tie- ja rataverkon kehittämisessä heijastuu edelleen ajatus siitä, että idän suunta on reservialuetta kehityksen painottuessa Keski- ja Länsi-Uudellemaalle.

Askolan kunta toivoo, että maakuntaa kehitettäisiin tasapuolisesti myös liikenneverkon osalta.

– Rakennesuunnitelmassa tulee idän suunnan joukkoliikenteen ja maankäytön kehityskäytävä osoittaa vähintäänkin toisen vaiheen hankkeena Porvooseen saakka ja ratkaisun tulisi myös näkyä voimakkaammin maakuntakaavakartalla kehittämismerkinnöissä.

Itäiset raideyhteydet ovat merkittäviä koko itäisen Suomen kannalta. Maakuntakaavan tulee Askolan kunnan mukaan mahdollistaa tulevaisuuden ratayhteydet eikä sulkea pois kehittämismahdollisuuksia.

Askola pitää hyvänä ratkaisuna sitä, että maakuntakaava mahdollistaa tässä vaiheessa molemmat itäratavaihtoehdot, sekä Kotkan että Kouvolan kautta.

– Kaavaselostus ja kaavan toteuttamisohjelmaa tulee tarkentaa itäradan ratkaisujen osalta.

Kaavaehdotuksessa on osoitettu itäiselle Uudellemaalle kaavaluonnosta enemmän seudullisesti merkittäviä tieosuuksia, mutta ei vielä riittävästi.

Askola katsoo, että seudullisesti merkittävinä teinä tulee osoittaa vielä Porvoo – Myrskylä maantie. Lisäksi kaavassa tulisi tunnistaa vahvemmin tieverkoston merkitys itäisen Uudenmaan keskeisenä kasvutekijänä lähivuosikymmeninä.

Askolan kunta huomauttaa maakuntakaavaehdotuksen myös toistavan jo lainsäädännössä kuten maankäyttö- ja rakennuslaissa olevia määräyksiä, mistä päällekkäisyydestä pitäisi päästä.

– Niin sanotuilla valkoisilla alueilla ei tule olla alueiden kehittämistä haittavia määräyksiä tai rajoitteita. Muun muassa luonto-, elämys- ja kulttuuriympäristömatkailulle tulee antaa mahdollisuus kehittyä. Toisaalta metsäbioenergian kehittämistä ei pidä rajoittaa.

Harmittavia ovat myös kaavaehdotuksen lukuisat puutteet.

– Metsäbioenergiaterminaali-merkintä on jäänyt pois valtatie 55 länsipuolelta Askolan pohjoisosasta Mäntsälän rajan eteläpuolelta. Asiasta on informoitu kahteen otteeseen Uudenmaan liittoon.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.