Nämä 5 julkkista antavat pillerikampanjalle kasvot – Suomen kodeissa hävitetään joka vuosi 500 000 kiloa lääkkeitä

Jari Pietiläinen

Lääkkeetön Itämeri -kampanja kannustaa kuluttajia viemään vanhat ja ylijääneet lääkkeensä apteekkeihin sen sijaan, että ne heitettäisiin viemäriin tai roskiin.

Toista kertaa järjestettävässä kampanjassa aiheen puolesta puhuvat Pekka Pouta, Alma Hätönen, Sikke Sumari, Tommi Korpela ja Mira Luoti

Suomalaisissa kodeissa lääkkeitä hävitetään jopa 500 000 kiloa vuosittain. Arviolta jopa 20–40 prosenttia lääkejätteestä päätyy roskiin tai viemäriin.

Viemäriin joutuneet lääkkeet kulkeutuvat jätevedenpuhdistamoihin, joita ei ole suunniteltu poistamaan lääkejäämiä. Puhdistamoille päätyvät lääkeaineet kulkeutuvat prosessin läpi vesistöihin tai sitoutuvat pieneltä osin puhdistamolietteeseen – kumpaakin kautta ne päätyvät saastuttamaan ympäristöä.

Useita lääkeaineita löytyy jo Itämeren vesieliöistä kuten sinisimpukoista ja kaloista, ja ne haittaavat muun muassa eliöiden lisääntymistä. Kaikkia aiheutuvia uhkia ei vielä tunneta.

– Itämerta pelastetaan joka päivä jätevedenpuhdistamoilla, jotka poistavat jätevesistä tehokkaasti ravinteita. Lääkejäämistä pystytään kuitenkin poistamaan vain pieni osa, kertoo John Nurmisen Säätiön Puhdas Itämeri -hankkeita johtava Marjukka Porvari

– Siksi on meidän jokaisen vastuulla huolehtia vanhentuneiden ja käyttämättä jääneiden lääkkeiden asianmukaisesta käsittelystä.

Lääkkeetön Itämeri -kampanja sai kaksi vuotta sitten alkunsa huolestuneen kansalaisen twiitistä, jossa kysyttiin, olisiko viestinnän ammattilaisten aika tarttua toimeen ja nostaa Itämeren lääkekuorma puheenaiheeksi. Usean organisaation ja yrityksen yhteistyöllä toteutettu kampanja järjestetään nyt toista kertaa.

– Asia koettiin yhteiseksi ja kampanjan uusintaa toivottiin, koska huoli Itämerestä on suuri. Työtä riittää yhä, joten päätimme jatkaa siitä, mihin viime vuonna jäätiin, kertoo terveysviestinnän ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen johtaja Annikka Koivu viestintätoimisto Cocommista.

Maaliskuun ajan käynnissä oleva kampanja näkyy erityisesti sosiaalisessa mediassa sekä apteekeissa ympäri maan.

Katso alta virallinen kampanjavideo.