Parisuhde löytyy kyllä, mutta ihana tyttö pääsee helpommalla kuin ällöttävä tyttö

Henriikka Tavin romaanihenkilö on nelikymppinen tyttö, joka ei vielä koulussa ymmärtänyt, miten paljon ihanaksi tuleminen vaatii töitä. Työn takana on myös parisuhteen löytäminen ja ylläpitäminen. Tavi kuvaa tätä Tellervon uurastamista tavalla, joka nostaa esiin jotain hyvin kiusallista ja outoa kulttuuristamme. Juha Perämäki

Ulla Mether

HELSINKI | Henriikka Tavin Tellervo-kirjan nimihenkilö on nelikymppiseksi hujahtanut tyttö, joka ryhtyy naiseuden ja parisuhteen rakennuspuuhiin amerikkalaisen rakkausgurun opein. Kolmatta yliopistotutkintoaan suorittava kioskimyyjä perustaa rakkausopintopiirin ja etenee kohti tavoitetta kuin kokoaisi Ikean kirjahyllyä.

Romaani piirtää tarkkaa kuvaa ajastamme. Rakkausteollisuus tarjoaa ennennäkemättömän tehokkaita keinoja parisuhteen löytämiseen. Vauhtia ja kierroksia on vain tullut niin paljon lisää, ettei luolasta juuri esiin kömpinyt ihminen aina tunne oloaan kotoisaksi tuon kaiken runsauden keskellä.

Päähenkilö Tellervon tapa katsoa maailmaa on naiivi ja lapsenomaisen ymmärtämätön. Tavin neutraali, toteava ja arvottamaton kirjoitustyyli etäännyttää tehokkaasti itse asiasta – romanttisen rakkauden löytämisen aiheuttamista tunteista.

Silti Tavi ei mielestään kirjoita kylmästi, vaikka niin on tulkittu.

– Siitä tulee kylmä fiilis, jos asioita sanotaan suoraan. Tellervossa tunteisiin ei kerrota sisään romanttista tarinaa, vaan niitä pyritään kuvaamaan vapaana tulkinnoista. Tai sitten tulkinnat ovat irrallisia henkilöstä, jonkun muun tulkintoja, tai ne ovat peräisin jostain muualta, kuten yleisestä kyökkipsykologiasta, Tavi kuvaa.

Kirjailijan katse ei siis ole kylmä, vaan kuvaileva ja kriittinen, kärsimystä esiin nostava ja myös eläytyvä ja empaattinen. Rakkausteollisuushan myy ratkaisuja isoihin, perustavaa laatua oleviin tarpeisiin, Tavi huomauttaa. Onhan pariutumista pyritty ratkaisemaan teknisesti aikojen alusta lähtien.

– Ehkä se kuuluukin asiaan. Ehkä romanttinen kertomus ei ole koko totuus.

Teksti on toki paikoin aika ällöttävää ja kylmäävää, ankaraa, rehellistä. Tellervon kokemusmaailmalla on todellinen vastineensa.

– Siihen ei voi suhtautua kärttyisesti ja tuomiten.

Tavi on saanut kirjasta innostunutta palautetta. Lukijoiden mielestä kirja on samaan aikaan vakava ja kevyt, ja Tavi kuvaa hyvin nais- ja itsevihaa ja sukupuoliasetelman jäätyneisyyttä. Kirjaa on kiitetty myös hauskaksi.

Onko Tellervo chick litiä,sinkkukirjallisuutta, vai sen parodiaa? Tätä pohti eräs lukija blogissaan. Kysymykseen ei Tavin mukaan kannata jumahtaa: teos on molempia. Sinkkukirjallisuuden konventiot ovat teoksen luuranko, mutta sekaan on viipaloitu monenlaista: satiiria, runoutta, vähän myös esseetä.

Romaanin lähdeluettelo paljastaa teoksen ironisen pohjavireen. Siellä polskivat iloisessa sekamelskassa Have the relationship you want in ten weeks -self helppien kanssa niin filosofian klassikot Platon ja Aristoteles kuin kehon filosofi Jean-Luc Nancy, jonka Corpus-teoksesta Tellervon motto on peräisin.

Toisaalta lähdeluettelokin voi johdattaa harhaan.

Tavi kertoo, että kirjaa on luettu myös totisesti, teoreettisen viitekehyksen läpi.

–– Ehkä se on mun oma vika, mitäs menin lainaamaan Nancya. Mutta laitoin sen moton kirjaan, koska se on niin hyvä. Se toimii myös siltana teoksen kuoro-osuuteen. Halusin myös kirjaan joitain markkereita, ettei se ole pelkkää viihdettä. En silti ole yrittänyt kirjoittaa mitään ruumiinkirjoitusta. Kaunokirjallisuus ei ole minkään teorian soveltamista. Filosofit ja self helpit ovat lähdeluettelossa yhtä kepoisina, yhtä epätodellisina.

Seuraavaksi Tavi kirjoittaa taas runoja.

– On mahtavaa lähteä taas tutkimaan lajityyppiä, ja päivittää, mikä on runoudessa on keskeistä juuri nyt ja mitä siinä on tapahtunut "proosakauteni" aikana.

Suunnitelmissa ovat myös esseet. Aiheet nousevat Tavin vuonna 2012 toteuttamasta 12-performanssista, jonka alun perin piti olla myös väitöskirjatutkimus.

Tavi huomasi projektin aikana, että käsitetaiteellinen teos ei tarvitse tutkimusosiota.

– Tuntuu, että nyt vasta ymmärrän, mistä minun olisi pitänyt tehdä se tutkimus, jonka taiteellinen osuus 12 olisi ollut.

Tutkimustyön sijaan Tavi haluaa pohtia taiteeseen ja kirjallisuuteen liittyviä kysymyksiä esseissä. Mielessä on kaksi aihetta: miksi ja millä edellytyksillä taidetta tehdään, sekä millaisia taiteelliset ideat ovat luonteeltaan ja miten niitä arvotetaan.

Myös kolumnin kirjoittaminen houkuttaa.

– Minulla olisi ainakin kymmenen ekologis-yhteiskunnallista kolumni-ideaa mielessä.

Raadin perustelut

Henriikka Tavin romaanin Tellervo (Teos) nimihenkilöllä on kolme korkeakoulututkintoa, koulutusta vastaamaton työpaikka kioskimyyjänä ja yksi ystävä. Havahduttuaan myös parisuhteen tarpeellisuuteen Tellervo ryhtyy etsimään rakkautta amerikkalaisen parisuhdekonsultin johdolla. Tellervon järjestelmällistä asennoitumista tehtäväänsä voi kenties parhaiten kuvata suorittamiseksi. Ensimmäisessä romaanissaan Henriikka Tavi kirjoittaa itsehoitokirjallisuuden ja parisuhdeoppaiden hersyvää parodiaa, jossa piruillaan romanttisen rakkauden, muuttumattomien sukupuoliroolien ja itsenäisyyden hankalalle kolmiyhteydelle. Ilkikurisen hymyn rinnalla romaani kuitenkin nostaa lukijan nähtäville kohtuuttomat ja joskus traagisetkin vaatimukset, joita kulttuurimme tuntuu asettavan onnelliselle elämälle.