Porvoon-raidelinjauksen takana miljoona ihmistä – "Uudenmaan liitto ja Liikennevirasto, päivittäkää ensin selvityksenne"

Itä-Suomen liitot ottavat kantaa Uudenmaan maakuntakaavaluonnokseen. Pohjois-Savon liitto ehdottaa kaavan laatijoille ja Liikennevirastolle luonnoksen taustalla olevien liikenneselvitysten päivittämistä. Maankäyttö- ja rakennuslain pykälä 9 ei nyt toteudu. Tanja Kuisma

Tanja Kuisma

PORVOO | – Lentokenttä–Porvoo–Kouvola -raidelinjaus on koko Itä-Suomea ja myös Porvoota palveleva vaihtoehto. Porvoon kannalta toteutumisen takana on noin miljoonan ihmisen "takamaa" Suomen puolella puhumattakaan Pietarista, lausunnon valmistellut suunnittelujohtaja Paula Qvick Pohjois-Savon liitosta toteaa.

Mihin unohtui raidelinjaus Porvooseen ja Kouvolaan?

Pohjois-Savon maakuntahallitus hyväksyi maanantaina lausuntonsa Uudenmaan rakennekaavan luonnokseen.

Lausunnon mukaan Pohjois-Savon liitto pitää tärkeänä, että kaikki maakunnat voivat ottaa kantaa rakennekaavaan, joka on erittäin tärkeä koko Suomen kannalta.

Savolaiset moittivat sitä, että kaavaluonnoksesta puuttuu kokonaan voimassaoleva raideliikenteen linjaus lentokentältä Keravan pohjoispuolitse kohden Porvoota ja sieltä Kouvolaan.

Paula Qvickin mukaan sama lausunto tulee myös Etelä-Savosta, ja todennäköisesti myös Pohjois-Karjalasta ja Etelä-Karjalasta.

Liikennekäytävät perustuvat selvitykseen Etelä-Suomen liikennekäytävien vertailu aluetalouden näkökulmasta

Pohjois-Savon liitto ehdottaa, että Uudenmaan liitto ja Liikennevirasto päivittävät Nopea raideyhteys itään -selvityksen ennen kuin laittavat esille Uudenmaan rakennekaavan ehdotuksen.

– Selvityksessä tulee huomioida laajemmin välilliset vaikutukset ja myös tavaraliikenteen kehitys, suunnittelujohtaja Qvick toteaa.

Uudenmaan liikennekäytävät vaikuttavat koko Suomen logistiseen järjestelmään henkilö- ja tavaraliikenteessä.

Vahvistaisi Etelä-Suomen saavutettavuutta

Liikenneviraston selvityksessä Nopea raideyhteys itään vuodelta 2012 tutkittiin tarkemmin radan linjauksia lentokenttä-Porvoo-Kouvola välillä.

Selvityksen vaikutuksissa todetaan yhteyden tarjoavan suoran ja nopean yhteyden itäisestä Suomesta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Samoin todetaan, että uusi kaukoliikenteen ratayhteys Helsingistä itään vahvistaisi merkittävästi koko Suomen, itäisen Etelä-Suomen ja pääkaupunkiseudun saavutettavuutta.

– Kyseinen selvitys tarkasteli henkilöliikennettä, joten jos tarkasteluun otetaan tavaraliikenne ja Kouvolan merkitys kasvavana idän ja lännen tavaraliikenteen solmukohtana sekä itäisen Suomen kaivos- ja metsäteollisuuden virrat ja ennusteet, tilanne voi korostua vielä voimakkaammin, Pohjois-Savon liitto summaa lausunnossaan.

Muutkin rataväylät ovat tärkeitä

Paula Qvick huomauttaa Porvoosta–Kouvolaan -oikoradan olevan ainoa oikorata, joka nopeuttaisi yhdellä kertaa Helsinki-Pietari, Kuopio-Helsinki ja Joensuu-Helsinki aikaetäisyyttä.

– Tällä hetkellä sekä Savon että Karjalan radan kaupungit ovat suhteessa hyvin epätasa-arvoisessa asemassa Pohjanmaan radan kaupunkeihin. Itä-Suomessa on kansainvälistä teollisuutta, joille yhteys lentokentälle on hyvin tärkeä, esimerkiksi Varkaudesta.

Suunnittelujohtajan mukaan he eivät Itä-Suomen maakuntaliitoissa ole unohtaneet myöskään Mikkeli-Heinola oikoratalinjausta, joka on Etelä-Savon maakuntakaavassa ohjeellisena linjauksena.

– Se on myös vaihtoehto Kuopio-Helsinki -välin kolmen tunnin junalle, Qvick lisää.

Pohjois-Savon Liitossa pidetään tärkeänä myös Savonradan parantamisen jatkamista ja selvitystä Lahti-Mikkeli -oikoradan toteutusedellytyksistä.

– Olemme mielellään mukana selvityksessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.