Koronavirus lisännyt huijausyrityksiä ja harhaanjohtavaa markkinointia, tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Suomen kuluttaja-asiamies ja muut eurooppalaiset kuluttajaviranomaiset taistelevat ilmiötä vastaan yhdessä EU-komission kanssa sekä kansallisin että kansainvälisin toimin.
Kuluttaja-asiamies varoittaa, että Suomessa terveysväittämien liioiteltu käyttö ja erilaisten ihmetuotteiden markkinointi katteettomin lupauksin näyttää lisääntyneen. Lisäksi kuluttajia saatetaan kiirehtiä ja painostaa päätöksentekoon.
– Samaan aikaan tuttujakin tuotteita, kuten käsidesiä ja pesuaineita, saatetaan markkinoida tavallista korkeammalla hinnalla, virasto tiedottaa.
Koronan aiheuttama epävarma tilanne on myös rikollisille otollinen hetki kehittää uskottavalta vaikuttavia huijauksia. Kuluttajavirasto muistuttaa, että sopimattomat kaupalliset menettelyt ovat kiellettyjä poikkeuksellisinakin aikoina.
– Varsinkin markkinoijien olisi nyt hyvä miettiä toimintatapoja ja yritysten mahdollisuuksia kantaa yhteiskuntavastuuta. Yritysten on toimittava vastuullisesti eikä käyttää hyväkseen poikkeustilanteeseen liittyvää pelkoa, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen painottaa tiedotteessa.
Viranomaiset ilmoittavat olevansa valmiina puuttumaan markkinoinnin ylilyönteihin kovin keinoin.
EU:ssa on jo säädetty markkinointiväittämistä ja -menettelyistä, joita on pidettävä sopimattomina ja harhaanjohtavina tai aggressiivisina.
EU-komissio on myös vaatinut suurilta markkinoijilta ja alustoilta yhteistyötä huijausten torjumiseksi viranomaisverkostonsa vahvistaman yhteisen kannan mukaisesti.
– Tärkeää on, että yritykset ja alustat toimivat vastuullisesti ja tarkistavat, etteivät ne esimerkiksi mainosta omia tuotteitaan lainvastaisella tavalla tai jaa virheellisiä väittämiä ja huijausyrityksiä eteenpäin omissa palveluissaan, Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedottaa.
Eurooppalaiset kuluttajaviranomaiset vaativat yhteistuumin, että alustojen ja muiden markkinointitahojen olisi syytä ryhtyä konkreettisiin ja tehokkaisiin toimiin lainvastaisten markkinointikampanjojen poistamiseksi verkkosivuiltaan.
– Esimerkiksi Facebook, Google ja Amazon sekä suomalaisista alustoista ainakin Tori.fi ovat kertoneet aloittaneensa toimenpiteet vapaaehtoisesti, Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedottaa.
Virasto ilmoittaa tiedottavansa havaitsemistaan huijaustavoista omilla viestintäkanavillaan Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.