Loviisan kaupunki kokeilee ensi viikon aikana automaattipuheluiden käyttöä nuorten, 18–29-vuotiaiden loviisalaisten kuulumisten ja palveluntarpeen selvittämiseen. Tavoitteena on löytää kuormittavassa koronapandemiatilanteessa uusia keinoja kysyä kuulumisia nuorilta kuntalaisilta ja kertoa heille, mistä ja miten saada tarvittaessa apua.
Kyse on uudesta tavasta olla yhteydessä suoraan kuntalaisiin. Siinä yhdistyvät huolenpito poikkeusoloissa, kokeiluhenki ja digitalisaation mahdollisuudet.
Loviisan kaupungin tiedotteen mukaan Ohjaamo koordinoi puhelun suunnittelua ja vastaa palvelulupaukseen olemalla yhteydessä kaikkiin, jotka puhelun aikana vastaavat tahtovansa tietoa tai tukea arkisiin huoliin.
– Ohjaamon henkilökunta neuvoo ja välittää kysymykset oikeille tahoille, esimerkiksi TE-toimiston nuorten asiantuntijalle, työllisyyskoordinaattorille, Ohjaamon psykiatriselle sairaanhoitajalle, psykologille tai sosiaaliohjaajalle. Olemme myös yhteydessä kouluihin saadun palautteen tarpeen mukaan, kertoo projektityöntekijä Mia Heijnsbroek-Wirén Loviisan Ohjaamosta.
Kokeilussa Loviisa ottaa yhteyttä robottipuhelintekniikalla kaikkiin 18–29-vuotiaisiin kaupungin asukkaisiin, joiden yhteystiedot ovat saatavilla. Tavoite on kartoittaa näiden reilun 1 300 nuoren kuntalaisen joukosta ne, jotka kaipaavat palvelua.
Puhelurobotti pystyy parhaimmillaan soittamaan jopa 18 000 puhelua tunnissa. Kohderyhmä tavoitetaan siis varsin nopeasti. Loviisan kaupungin nuorille soittava puhelurobotti puhuu kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blomin äänellä.
Käytännössä robottipuhelut soitetaan maanantaina 11.5. noin kello 15.30. Puhelut tulevat numerosta +358 9 4255 0421.
Loviisan kaupunki toimii hankkeen toteuttajana. Tekniset ratkaisut robottipuheluihin toimittaa On-Time Research Solutions Oy, joka on Pohjoismaiden johtava automaattipuheluiden soittopalvelu. Hankkeen rahoittajana on Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.