Alle kolmevuotiaiden taideopetukseen uutta mallia Porvoon-mitalla – Porvoon taidekoulu: Ihan pienimpien kanssa hyödynnetään uteliaisuutta

Irina Sorsa ja Anne Niskala tekevät työparina töitä pienten lasten opettamisteorioiden sovittamisessa käytäntöön. Juha Perämäki

toimitus

PORVOO | Porvoon taidekoulu on kahden vuoden ajan vetänyt hanketta, jossa etsitään mallia aivan pienten eli 1-5 vuotiaiden opettamiseen.

– Kuvataideopettajien opetus painottuu yläkoulu- ja lukioikäisiin. Ihan pienten opettamista ei koulutuksessa ole huomioitu mitenkään, sanoo taidekoulun opettaja Anne Niskala

Niskala on yhdessä kollegansa Irina Sorsan kanssa aloittanut teorioiden soveltamisen käytäntöön.

– Kokeiluryhmässä on seitsemän alle 3-vuotiasta lasta musiikkipäiväkoti Pocossa Sipoossa. Pyrimme pedagogisesti ja didaktisesti sopivaan opetukseen, joka on tavoitteellista ja etenevää. Samoja tehtäviä hyödynnetään sitten myös vanhempien lasten opetuksessa lisäämällä vaikeusastetta, Sorsa ja Niskala kertovat.

Opettajille itselleen uutta on se, että töitä tehdään työparina.

– Irinalla on pitkä kokemus pienten lasten opettamisesta muskarissa, joten siitä on valtavasti hyötyä, sillä musiikinopetuksessa pienten erityistarpeet on otettu huomioon jo aiemmin. Opetamme tässä myös toisiamme, Niskala sanoo.

Varhaisessa oppimisessa lapsi on pääroolissa.

– Opetusta tehdään ilolla. Varsinkin ihan pienimpien lasten kanssa hyödynnetään heidän uteliaisuuttaan. Pienet ovat hyvin nopeita itse tekemisessä. Vaikkapa itse piirustus syntyy usein muutamassa minuutissa, joten aikaa käytetään enemmän etsimiseen ja asioihin tutustumiseen, Sorsa kuvailee kokemuksiaan.

Naiset tekevät kokemuksistaan kirjallisen julkaisun, jota voidaan hyödyntää taidekoulujen lisäksi myös päiväkodeissa.

Pienten yksivuotiaiden lasten taidekasvatukselle on tällä hetkellä kova kysyntä ja tulijoita on enemmän, kuin mitä voidaan ottaa. Siksi opettamisen kehittäminen myös tässä ikäryhmässä on tärkeää.

– Pienuus ei ole vajavaisuus. Lapsessa on kaikki taito olemassa. Sitä pitää vain osata ruokkia, Sorsa muistuttaa.

Saga-hanke

Tavoitteena on kehittää pienten lasten taidepedagogiikkaa.

Varhaisiän taidekasvatus on tärkeä osa taiteen perusopetusta. Koko myöhempi opetus perustuu varhaisen oppimisen pohjalle.

Pienten lasten pedagogiikka kuvataidekouluissa -hankkeen verkostoon kuuluu yhdeksän Etelä-Suomen alueella toimivaa kuvataidekoulua ja yksi arkkitehtuurikoulu.

Hanketta koordinoi Porvoon taidekoulu ja se toteutetaan yhteistyössä Suomen Reggio Emilia -yhdistyksen ja Suomen lasten ja nuorten kuvataidekoulujen liiton kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.