Itä-Uudellamaalla oli yli 100 kertaa asiaa sosiaaliasiamiehelle – valtaosa aiheista koski kaupungin palveluita

Tanja Kuisma

Askolan, Lapinjärven, Loviisan, Porvoon ja Sipoon alueen asukkaat ottivat vuonna 2019 kaikkiaan 107 kertaa yhteyttä sosiaaliasiamieheen sosiaalihuoltoa koskevissa asioissa. Määrä laski edellisestä vuodesta 15 yhteydenotolla.

Yhteydenottajista 53 oli asiakkaita, 37 heidän edustajiaan ja 10 henkilöstöä. Muita oli seitsemän: he olivat perhehoitajia, ystäviä ja kuolinpesän hoitaja. Suomenkielisiä yhteydenottoja oli 99 ja ruotsinkielisiä 8.

Yhteydenotot koskivat 71 tapauksessa tyytymättömyyttä, 35 oli tiedusteluja, yksi koski epäkohtaa sosiaalihuollossa. Valtaosa kontakteista eli 88 koski kunnan palveluja, 10 Kelan palveluja, 2 yksityistä tehostettua asumispalvelua, 1 vakuutusyhtiötä ja 1 kuntayhtymää.

Yhteydenotoista tuli 42 Porvoosta, 30 Loviisasta ja Lapinjärveltä, 23 Sipoosta ja 12 Askolasta. 74 asiakasta otti ensimmäistä kertaa yhteyttä potilasasiamieheen.

Asiat koskivat eniten palvelun toteuttamista, päätöksiä ja kohtelua.

Esimerkiksi Porvoon yhteydenotoista suurin osa eli 33 koski kaupungin järjestämiä palveluja ja neljä Kelan palveluita ja etuuksia. Kaksi koski yksityistä palveluntuottajaa, jolta kunta ostaa palvelua ja kaksi muita toimijoita.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut