Odotettu Itärataselvitys: Porvoo–Kouvola perii voiton Porvoo–Kotkasta

Väyläviraston tuoreessa selvityksessä todetaan, että mikäli uuden Itäradan suunnittelua jatketaan, pitää Porvoon suunnan lähiliikenteestä laatia alustavat suunnitelmat. Arkisto/Ari Peltonen
Samu Karvala

Samu Karvala

Liikenne- ja viestintäministeriön Väylävirastolta tilaama Itärataselvitys on valmistunut.

Selvityksessä vertailtiin junayhteyksien nopeuttamista Helsingistä Itä-Suomeen ja Pietariin nykyisessä ratakäytävässä Kerava–Lahti–Kouvola ja uusissa ratakäytävissä Lentorata–Porvoo–Kouvola ja Lentorata–Porvoo–Kotka–Luumäki.

Uuden, Porvoon kautta kulkevan Itäradan edellytyksenä on pidetty ja pidetään edelleen pääradan painetta pienentävää Lentorataa, jonka kustannusarvio on 2,65 miljardia euroa.

Uuden Porvoo–Kouvola-Itäradan hintalapuksi on arvioitu 2,1 miljardia, kun Porvoon ja Kotkan kautta Luumäelle kulkeva rantarata olisi vielä reilun miljardin kalliimpi.

Ei siis ihme, että Itärataselvityksen mukaan nykyisten ratojen kehittäminen muutamilla sadoilla miljoonilla euroilla on kannattavin vaihtoehto. Matka-aika Helsingistä Itä-Suomeen lyhenisi parannustoimilla Savon ja Karjalan radoilla 15–26 minuutilla.

Uusista ratakäytävistä selvästi kannattavampi noin 20 vuoden aikajänteellä olisi selvityksen mukaan Porvoo–Kouvola-linjaus, mutta sen hyöty-kustannussuhteen arvioidaan jäävän alle 0,4:n eli investointi olisi lähes kolminkertainen hyötyihin nähden. Porvoo–Kouvola-linjaus nopeuttaisi liikennettä sekä Savon että Karjalan suuntaan.

32 minuutin yhteys Porvoosta Helsinkiin.

Väyläviraston selvityksessä myönnetään, että tavaraliikenne, Porvoon lähijunaliikenne ja Pietarin-liikenne ovat ratainvestointien suhteen erityiskysymyksiä. Tavaraliikenteen ja Pietarin-yhteyksien kannalta Porvoo–Kotka-rantarata olisi hyödyiltään suurin.

Uusien oikoratojen tuomasta junamatkojen lisäyksestä selvästi suurin osa kohdistuisi Porvoon ja pääkaupunkiseudun välille, jolla on paljon työmatkaliikennettä.

Porvoo–Kouvola-rataa puoltavien maakuntaliittojen ja kaupunkien edustajat vaativat selkeää päätöstä Porvoo–Kouvola-linjauksen puolesta ja ratayhteyden suunnittelun aloittamisesta.

– Uuden ratayhteyden suunnittelu on aloitettava mahdollisimman pian, sillä pelkästään suunnittelun eri vaiheet vievät noin 10 vuotta ja rakentaminen ainakin 6 vuotta, Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka toteaa.

Itäisessä Suomessa on laaja yhteinen näkemys siitä, että nopea Itärata Helsingistä lentoaseman ja Porvoon kautta Kouvolaan tarvitaan palvelemaan puolen Suomen tarpeita.

─ Itärata toisi 32 minuutin yhteyden Porvoosta Helsinkiin. Uuden ratakäytävän kaukojunaliikennettä on tarpeen täydentää Porvoon suunnan lähijunaliikenteellä. Olemme samaa mieltä Väylän kanssa siitä, että Porvoon suunnan lähijunaliikenteestä tulee laatia tarkemmat suunnitelmat, Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula sanoo.

Fakta

Itäradan lähivuosien jatkotoimenpidetarpeet

Mikäli uusien ratayhteyksien suunnittelua jatketaan, tulee laatia Porvoon suunnan lähiliikenteestä alustavat suunnitelmat ja toteuttamisedellytysten arviointi.

Lentoradan suunnitelmien tarkentaminen. Lentorataa on pidetty edellytyksenä idän suunnan uudelle ratayhteydelle.

Savon ja Karjalan ratojen parantamisen jatkosuunnittelu.

Tulevaisuuden nopean junakaluston ominaisuuksien määrittäminen ja nykyisen rataverkon kehittämismahdollisuuksien tarkentaminen.

Lähde: Väylävirasto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.