40 000 euron kesäkampanja tuo Porvoolle jättinäkyvyyttä

Porvoonjoen varrella voi ihailla nähtävyyksiä, istua ravintoloissa ja vaikka yöpyä. Laura Heino

Laura Heino

Porvoon kesäflyer eli esitelehtinen on ensimmäisestä sivusta alkaen täynnä tunnelmaa. Kesäisiä kukkaretkiä, vanhan Porvoon mukulakivikatuja, riippumattoja meren äärellä tai eväsretkiä kalliolla ihaillaan pääkaupunkiseudulla 75 000 kotitaloudessa, jonne esite postitetaan heinäkuun aikana.

Porvoon kesän markkinointiin käytetään noin 40 000 euroa. Suurin panostus on kyseinen flyer.

Vinkkejä Porvoon kokemiseen maalla, merellä, metsissä ja kaupungissa tarjoillaan kaikille aisteille. Elämysvaihtoehtoja on monipuolisesti – enemmän kuin monessa Euroopan pikkukaupungissa konsanaan.

– Jokaisen kannattaa ihan ehdottomasti vierailla Vanhassa Porvoossa. Vaikka siellä olisi käynyt kuinka monta kertaa tahansa, ei lumo häviä mihinkään. Ehdoton käyntikohde on myös jokiranta, Porvoon matkailu- ja markkinointipäällikkö Sari Myllynen toteaa.

Taidettakaan ei kannata unohtaa. Päivän voi huipentaa luonnon helmassa.

– Päivän voi kruunata luontoretkellä vaikkapa Sikosaaressa tai Bosgårdin kartanon luontopoluilla.

Matkailijoiden lisäksi tarvitaan myös porvoolaisten omaa aktiivisuutta.

Sari Myllynen, Porvoon matkailu- ja markkinointipäällikkö

Kesän mainoskampanja tuo näkyvästi Porvoota esiin. Porvoolaisten ylpeydellä vaalima aittasilhuetti komeilee esimerkiksi Helsingissä Eduskuntatalon ja Kansallismuseon välissä. Tuskin jää huomaamatta vilkasliikenteisen pääväylän käyttäjiltä.

– Porvoon matkailumarkkinointia tehdään ympärivuotisesti ja monikanavaisesti. Laajemmat kokonaisuudet keskitetään kesän ja joulun sesonkeihin, Myllynen kertoo.

Muutenkin pääkaupunkiseudun paraatipaikkojen ulkomainospinnat on otettu vahvasti haltuun. Kesä-elokuussa mainonnalla on laskettu tavoitettavan 20,68 miljoona ihmistä.

Porvoon kesän 2020 matkailun markkinointitoimenpiteet tukevat keväällä paikallisille matkailualan yrittäjille teetettyä kyselyä toiveista markkinoinnin suhteen koronan aikana. Kyselyssä nousi esille toiveet mm. some-kampanjoista, hienovaraisesta brändimarkkinoinnista sekä kotimaan ja pk-seudun matkailijoista.

– Mainonnan osalta seuraamme sivustolle tulevaa liikennettä sekä digitaalisen mainonnan eli esimerkiksi sosiaalisen median osalta reaktioita ja klikkejä. Kesäkuun alusta lähtien sivulla www.porvoo.fi/porvoossa-tapahtuu on käyty noin 7 000 kertaa. Visit Porvoon Instagram-tilin seuraajien määrä lähestyy kohta 10 000 seuraajaa. Osaa toimenpiteistä kuten vaikuttajamarkkinointia voidaan seurata konkreettisemmin, mm. yritysten sivuille johtavia klikkejä ja yritysten saamia seuraajia. Tähänastiset tavoitteet on saavutettu ja mainonnalla on tavoitettu katsojia hyvin.

Viralliset yöpymistilastot kertovat syksyllä todellisen tilanteen rekisteröidyistä majoituksista.

– Yrityksistä on tullut positiivista viestiä siitä, että kotimaan matkailijat ovat lähteneet liikkeelle Porvooseen. Myös ravintoloissa on ollut hyvin ihmisiä liikkeellä, Myllynen sanoo.

Kesän markkinoinnin tavoitteena on kaikin puolin paikallisten yrittäjien ja palvelutoimittajien tukeminen ja heidän näkyvyytensä lisääminen etenkin somessa. Lisäksi korostetaan turvallisuutta sekä pieniä ja laadukkaita elämyksiä. Viranomaisten ohjeistuksia matkustamiseen ja tapahtumiin liittyen seurataan aktiivisesti.

Esimerkkinä edellä mainituista on #Porvoo Lokal -liike, joka jatkuu läpi kesän.

– Paikallisuus on sitä, että kotipaikka korostuu ja yhteisöllisyys vahvistuu, toisista pidetään huolta. Nyt jos koskaan on aika tuntea ylpeyttä ja tehdä tekoja –hyödyntää oman alueen voimavaroja, Myllynen toteaa.

Tapahtumia on pikkuhiljaa ilmoitettu kalenteriin. Elokuussa järjestetään mm. Viihde vieköön -kesärevyy, Pellingin musiikkipäivät 6.-9.8., Porvoon Päivät 8.-9.8., Porvoo Soi 14.-15.8. ja SMAKU 24.8.-5.9. Tapahtumajärjestäjät seuraavat tiivisti koronatilannetta sekä AVIn ohjeistuksia.

Kesän some-suunnitelma on tehty entistä vahvemmaksi osaksi kesän markkinointia.

Postausten määrää kasvatetaan Facebookissa ja Instagramissa. Myös kesähelppejä osallistetaan sisältöjen tuottamiseen. Somessa nostetaan entistä enemmän paikallisten yrittäjien palveluita. Maksullista some-markkinointia käytetään koko kesän. Lisäksi hakukonemainontaa tehdään ympäri vuoden.

Porvoo on ollut suosittu kaupunki myös somevaikuttajien keskuudessa. Kesäkuussa Porvoossa vieraili Radio Suomipopin juontaja Anni Hautala. Myös Satokausikalenterin toimitusjohtaja, yrittäjä ja bloggaaja Natalia Salmela tutustui kesäkuun lopulla muun muassa porvoolaisrantoihin. Molempien Porvoo-postaukset Instagramissa ovat keränneet yhteensä noin 18 000 tykkäystä.

– Tällä hetkellä ei ole muita sovittuja vaikuttajamarkkinoinnin yhteistöitä mutta niitä tullaan varmasti tekemään tulevaisuudessakin.

Porvoo-aiheisia kilpailuja ja sisältöyhteistyötä on tehty Rantapallon kanssa. Digitaalista näkyvyyttä Porvoo on kerännyt Iltalehdessä noin kahdella miljoonalla mainosnäytöllä kahdeksan viikon aikana.

Keväällä ja alkukesästä toteutettu Porvoo Live -konsepti sai positiivisen vastaanoton ja sitä tullaan Myllysen mukaan käyttämään erilaisiin striimauksiin tulevaisuudessakin. Suositumpia olivat Teleksin ja Erinin keikat.

Yhteismarkkinointia on toteutettu myös Suomen matkailua edistävän Discovering Finlandin kanssa, jonka Facebook-sivu tavoittaa 140 000 - 200 000 henkilöä viikossa. Twitter-seuraajia on noin 26 000. Kesä-lokakuun aikana tehdään markkinointia Helsingin alueella monikanavaisesti. Hyötyinä ovat mm. valmiit kohdeyleisöt, pysyvät sisällöt ja kustannustehokas markkinointi.

Radio Aallossa yhteistyössä Haikon kartanon ja Brunbergin kanssa toteutettu kolmeviikkoinen kesäkampanja tavoitti 865 000 ihmistä.

Matkailuyrittäjille koronakevät on ollut raskas ja Myllynen pitääkin tämän kesän sesongin onnistumista erityisen tärkeänä.

– Matkailijoiden lisäksi tarvitaan myös porvoolaisten omaa aktiivisuutta. Oman kaupungin mahdollisuudet kannattaa hyödyntää!

Linkkejä Porvooseen

Matkailuvinkkejä, majoitusta, tapahtumia, ajankohtaista ym. täältä

Porvoo Facebookissa

Porvoo Instagramissa

Porvoo LIVE -lähetysten vanhoja taltiointeja

Porvoo paikallisen opastamana

Välineiden vuokrausta, ohjattuja melonta- tai veneretkiä, elämyksiä,...

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.