Porvoon virkamiesten viestintä ärsyttää torimyyjiä: "Tuntuu, että olemme riesa kaupungille"

Keskellä, toinen vasemmalta seisova taksiyrittäjä on myös kokenut kaupungin kankean viestinnän. Taksitolpan siirtymisestä hän kuuli Facebookista torstaina illalla. Sampsa Hannonen

Sampsa Hannonen

– Odota hetki, käyn keräämässä muitakin yrittäjiä, saat näkemystä tähän asiaan, tokaisee kahvilayrittäjä Jarkko Halkola.

Pyöreään pöytään istuu joukko pettyneitä pienyrittäjiä. Kokonaisuudessaan Porvoon torilla on kymmenestä viiteentoista kauppiasta.

Torimyyjät ja yrittäjät ovat tuohtuneet Porvoon kaupungin tavasta hoitaa viestintää elinkeinonharjoittajien kesken. Viikonloppuisten tapahtumien ajaksi yrittäjät joutuvat siirtymään kunnantalon taakse, aidatulle Rauhankadun parkkipaikalle.

Torimyyjät ovat evakossa kahtena peräkkäisenä viikonloppuna.

– Tuntuu, että olemme riesa kaupungille. Tori on kaupungin sydän, hämmästelee vihanneskauppias Christoffer Lindberg.

Lyhyen kesäkauden aikana tulonsa keräävät myyjät toteavat, että tulon menetyksiä aiheutuneesta sotkusta on tulossa.

Tämä toistuu joka kesä tavalla tai toisella

– Porvoossa ei arvosteta pientä yrittäjää. Tapahtuman jälkeen saamme taas vastailla kysymyksiin, että missä olimme, kun ei oltu myymässä. Emme ehdi informoimaan asiakkaita muuttuneesta toripaikasta, kertoo kukkakauppias Matti Elomaa.

Yrittäjät eivät vastusta tapahtumia. Kaupungin viestintä sen sijaan saa yrittäjiltä täystuomion.

– On aivan käsittämätöntä, että he eivät muka tiedä tästä tapahtumasta ja soittaessa ainoastaan syyttelevät toisiaan. Tästä on kirjoitettu jo vuosi sitten lehdessä. Ongelma toistuu joka kesä tavalla tai toisella, kertoo Halkola.

Halkola on omien sanojensa mukaan koonnut joukkoja, jotta viesti kaupungin suuntaan menisi perille. Hän on kyllästynyt viestinnällisiin ongelmiin.

– Olen ehdottanut vaihtoehtoista paikkaa Jokirannasta, mutta kukaan ei ole minulle kaupungin puolelta vastannut. On mielestäni perustavanlaatuisesti väärin, jos vuokralainen joutuu itse selvittämään vuokraamansa kohteen muuta käyttöä, ja pohtimaan mihin tulisi mennä myymään. Tämä on vuokranantajan, kaupungin tehtävä.

Torisäännöissä lukee, että kaupungin tulee ilmoittaa viimeistään viikkoa aikaisemmin torin muuttuvasta käytöstä. Kaupungin ei myöskään enää tarvitse hoitaa uutta myyntipaikkaa torimyyjille.

Ongelmaa on palloteltu torimyyjien ja asiakkaiden kanssa jo pitkin kesää. He odottivat kaupungin ohjeistusta, mutta Halkolan mukaan viestiä ei ole tullut.

– Saimme perjantaina aamulla lapun, jossa ilmoitettiin, että toria tullaan käyttämään Porvoo soi –tapahtumassa. Olen ollut yhteydessä eri tahoihin kaupungilta, ja onkinut itse tämän tiedon muutaman viikon sisällä. Usein yhteydenpito on kankeaa tai yhteydenottoihin ei vastata.

Nimettömänä haastattelun antanut eläkeläismies tietää ongelman. Hänellä on itselläänkin pitkä kokemus torimyynnistä.

– Tämä on sama ongelma joka kaupungissa. Tunnistan ongelman Helsingistä. Tässä ei liiku isot rahat, joten ymmärrän, että kaupunkia ei tunnu kiinnostavan kauppiaiden kohtalo tai yksittäisten ihmisten ammatin harjoittaminen.

Kolmikko on myös huolissaan vuokran suuruudesta.

– Lasku tulee kyllä aina ja ajallaan, mutta hinta on mielestäni liian korkea. Myöskään ei olisi varmasti ollut iso vaiva laittaa laskun yhteyteen ilmoitusta näistä tapahtumista, huokailee vihanneskauppias Lindberg.

Yrittäjät ovat huolissaan kaupunkikehityksestä. Heidän näkemyksensä mukaan toiminta heijastelee laajempaa kulttuurillista muutosta.

– Olemme aidosti huolissamme torista ja kaupunkiympäristön kehittymisestä. Aina puhutaan, että keskusta kuolee ja näivettyy, mutta nyt virkamiehet itse hankaloittavat keskustassa tapahtuvaa elinkeinon harjoittamista, linjaa Halkola.

Yrittäjähenki on kolmikolla vahvassa. He pohtivat, että virkamiehet eivät ymmärrä minkälaista vahinkoa yhdellä viikonlopulla voi tilipusissa olla.

– Meille ei tule leipää, jos emme ole täällä myymässä tuotteitamme. He sen sijaan voivat hoitaa hommansa miten päin tahansa ja kuukausipalkka juoksee.

– Ei enää ymmärretä erilaisia tapoja tehdä elinkeinoa, eikä osata samaistua, linjaa Halkola.

Esimies ja alainen siirtävät viestinnällisen vastuun toistensa niskaan

Kunnossapitomestari Hannu Pirttinokka ei näe asiassa ongelmaa. Omien sanojensa mukaan hän vastaa aina puhelimeen, myös iltaisin.

– En ymmärrä tätä ongelmaa. Viikon sisällä on ilmoitettava myyjille ja näin olemme toimineet. Alaiseni Thomas Oksanen on ollut yhteydessä myyjiin, ja vienyt heille tiedon tapahtumista.

Pirttinokka kertoo, että hän on järjestänyt myyjille vaihtoehtoista kohdetta. Viestinnällisiä ongelmia hän ei näe.

– Olen tarjonnut heille vaihtoehtoista myyntipaikkaa. Jokirantaan he eivät tule mahtumaan kaikki.

Kysyttäessä Oksaselta torimyyjien kontaktoinnista hän ei omien sanojensa mukaan ole ollut yhteydessä myyjiin.

– En ole ollut itse yhteydessä torimyyjiin. Esimieheni Hannu Pirttinokka on ollut heihin yhteydessä. En sitten osaa sanoa, jos ovat yrittäneet tavoitella minua lomani aikana.

Oksanen ja Pirttinokka eivät ymmärrä torimyyjien ongelman luonnetta. Viestinnällisistä ongelmista sen sijaan vastaa kaupungin ylempi taho.

– Sieltä kannattaa kysyä asiaa tarkemmin. Myyjien tulisi perustaa yhdistys, sanoo Pirttinokka

– Varmasti voidaan aina parantaa, mutta äkkiseltään ei tule mitään yksittäistä kehityskohtaa mieleen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.