Porvoo asettumassa nopean Itäradan Kouvola-linjauksen taakse – kaupungin osuus suunnittelukustannuksista olisi noin 10 miljoonaa euroa

Porvoon kaupunkisuunnitteluosaston muutaman vuoden takainen näkemys Porvoon Kuninkaanportin rautatieasemasta muuttui ajankohtaiseksi, kun Sanna Marinin hallitusohjelmaan tehtiin kirjaus nopeasta raideyhteydestä Helsingistä itään. Porvoon kaupunkisuunnitteluosasto

Jyrki Hämäläinen

Porvoon kaupungin viranhaltijat pitävät Helsingistä lentoaseman ja Porvoon kautta Kouvolaan ja edelleen Itä-Suomeen kulkevaa nopeaa ratayhteyttä eli Itärataa parempana ja tarkoituksenmukaisempana vaihtoehtona kuin Itäistä rantarataa, joka kulkisi Porvoosta Loviisan, Kotkan ja Haminan kautta Luumäelle.

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt hallitusohjelmassa mainitun uuden itäisen nopean raideyhteyden vaikutuspiirissä olevilta kunnilta elokuun loppuun mennessä kannanottoa, kumpaa vaihtoehtoa ne kannattavat ja millaisin reunaehdoin.

Maanantaina kokoontuvalle kaupunginhallitukselle ehdotetaan, että Porvoo sitoutuu alustavasti osallistumaan Itärata-hankeyhtiön perustamiseen ja rahoittamiseen enintään 10 miljoonalla eurolla. Lopullisen päätöksen tekee kaupunginvaltuusto.

Reunaehto on, että samalla pitää selvittää Helsingin ja Porvoon välisen lähijunayhteyden toteuttamisedellytykset ja mahdollistaa kaukojunaliikenteen lisäksi myös lähijunaliikenne kaupunkien välille.

– Porvoo osallistuu vastaavin periaattein myös Itäisen rantaradan hankeyhtiön perustamiseen, mikäli valtio päätyy Loviisan ja Kotkan kautta Luumäelle kulkevaan Itäisen rantaradan linjaukseen. Uusi rata kulkisi joka tapauksessa Porvoon kautta ja junat pysähtyisivät Porvoossa, kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula sanoo.

Porvoolla on muutama syy, miksi vaakakuppi kallistuu Itäradan puolelle. Suurin osa niistä löytyy Väyläviraston keväällä valmistuneesta selvityksestä.

Porvoo osallistuu myös Itäisen rantaradan suunnitteluun, jos se on valtion valinta.

Itärata tarjoaisi porvoolaisille paremman palvelutason kuin Itäinen rantarata. Kaukojunien määrä olisi lähes kaksinkertainen Itäiseen rantarataan verrattuna.

Junien matkustajamäärä olisi suurempi ja myös tieliikenne vähenisi enemmän.

Itäradan suunnittelu- ja rakentamiskustannukset ovat noin 1,7 miljardia euroa eli miljardi euroa pienemmät kuin Itäisellä rantaradalla. Hankkeen toteutuskynnys on matalampi.

Itäisen rantaradan vaikutusalueen kunnat, kuten Loviisa, ovat asettaneet lisäksi reunaehdoksi, että rata olisi sekaliikennerata, jossa olisi myös tavaraliikennettä. Se edellyttäisi yhdysratoja satamiin. Tämä ei ole ollut lähtökohta valtion suunnitelmissa eikä kustannuslaskennassa.

Lisäksi Itäistä rantarataa pidetään hankkeena uskottavampana ja realistisempana, koska ”puoli Suomea” eli kymmenen Itä-Suomen kaupunkia on jo ilmoittanut osallistuvansa hankeyhtiöön.

Kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula luonnehtii tilannetta jännittäväksi ja historialliseksi.

– Porvoolaisittain ja itäuusmaalaisittain nopea raideyhteys on mitä strategisin päätös. Porvoon osalta on vuosikymmenten selvitysten jälkeen tullut aika päätyä johonkin johtopäätökseen.

Ujulan mukaan asian vatvominen saisi nyt päättyä, ja valtion olisi aika tehdä päätöksiä hankkeen edistämiseksi hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti.

– Tahtilajina olleen hitaan tanssin pitäisi vaihtua nopeampaan, ja siltä nyt jossain määrin näyttää.

Nopean Itäradan suunnittelukustannukset ovat noin 70 miljoonaa euroa. Valtion osuus tästä on 51 prosenttia sekä kuntien ja muiden julkisyhteisöjen 49 prosenttia.

Rahoitusosuuksista neuvotellaan tarkemmin, kun radan linjaus on päätetty ja kaikki suunnitteluhankeyhtiön pääomittamiseen osallistuvat tahot ovat selvillä.

Hankeyhtiön toimialana ja tehtävänä olisi hankkeeseen liittyvän uuden nopean radan suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

Kuntien osuudet on jyvitetty niiden radasta saaman saavutettavuushyödyn eli matka-ajan lyhenemisen ja väkiluvun mukaan.

Porvoon maksuosuudeksi on tässä vaiheessa arvioitu hieman alle 10 miljoonaa euroa. Suunnittelukustannukset jaksottuvat 6–10 vuoden ajalle.

Porvoon arvioidaan olevan radan suurin hyötyjä. Siksi sen osuus julkissektorin rahoituksesta on suurin eli noin 28 prosenttia. Seuraavaksi suurin hyötyjä on Kouvola, jonka osuus suunnittelukustannuksista olisi noin 4,5 miljoonaa euroa.

Junamatka Kuninkaanportin asemalta Helsingin päärautatieasemalle kestäisi 32 minuuttia, kun bussimatka kestää nyt noin 55 minuuttia. Lentoasemalla juna olisi 18 minuutissa.

Rata näkyisi Porvoossa myös kiinteistöjen arvon nousuna, yritysten tuottavuudessa ja työvoiman liikkuvuudessa.

Väyläviraston selvityksen mukaan myös Helsinki ja Vantaa hyötyisivät Itäradasta merkittävästi. Porvoon kaupungin mielestä liikenne- ja viestintäministeriön pitäisikin pyytää myös niitä osallistumaan hankeyhtiöön.

Porvoo on käynnistänyt yleiskaavatyön. Siinä yhteydessä pohditaan Kuninkaanportin mahdollisen rautatieaseman kytkemistä kaupungin joukkoliikennejärjestelmään, yleiskaavapäällikkö Maija-Riitta Kontio kertoo.

Väyläviraston paperissa väläytetään pistoraidetta Kuninkaanportista vanhan rautatieaseman seudulle.

Itärata ja Itäinen rantarata

Itärata: Lentorata–Porvoo–Kouvola

• 19 kaukojunaa Porvooseen vuorokaudessa

• 13 000 kaukojunamatkustajaa Porvoon ja Helsingin välillä vuorokaudessa. Lähijunaliikenne toisi 2 000 matkustajaa lisää.

• Radan suunnittelukustannukset 70 miljoonaa euroa

• Ratainvestoinnit 1,7 miljardia euroa  

Itäinen rantarata: Lentorata–Porvoo–Kotka–Luumäki

• 10 kaukojunaa Porvooseen vuorokaudessa

• 8 700 kaukojunamatkustajaa Porvoon ja Helsingin välillä vuorokaudessa. Lähijunaliikenne toisi 2 000 matkustajaa lisää.

• Radan suunnittelukustannukset 110 miljoonaa euroa

• Ratainvestoinnit 2,7 miljardia euroa  

Ratojen suunnittelu ja rakentaminen kestäisi 15–20 vuotta riippuen siitä, valitetaanko hankkeesta suunnitteluvaiheen aikana.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.