Porvoon Vanhalla sillalla tehdään maaperätutkimuksia – kyseessä voi olla paljon suurempi projekti, kuin pelkän sillan korjaus

Ramboll Finland tekee parhaillaan vanhalla sillalla maaperätutkimuksia kairakoneen avulla. Outi Paappanen

Inka Töyrylä

Vanhan kivisillan alueella tehdään parhaillaan maaperä- ja pohjatutkimuksia.

– Kairakoneen avulla otetaan näytteitä, kyse on lähtötietojen keruusta. Siellä voi olla pilaantuneita maita, ja jos siltatyötä varten joudutaan myöhemmin ruoppaamaan jokea, on meillä oltava tarkka tieto siitä, mitä eri sedimentit sisältävä, kertoo Ramboll Finland Oy:n yksikönpäällikkö Fredrik Winqvist.

Projektin vetäjänä toimiva Porvoon kaupungin infrasuunnittelija Sara Vilander toteaa, että varsinaisten korjaustoimien aika on vielä kaukana.

– Ramboll tekee yleissuunnitelman, minkä pitäisi valmistua mahdollisesti tämän vuoden lopussa. Sen jälkeen kilpailutetaan itse rakennussuunnittelu. Työt alkavat aikaisintaan 2022. Itse sillan rakentaminen kestää vähintään vuoden, Vilander sanoo.

Kustannusarviota ei vielä ole.

– Puhutaan varmasti miljoonista. Vielä tässä vaiheessa emme tiedä, miten paljon esimerkiksi pilaantuneita maita pitää vaihtaa ja mitä arkeologista paikalta löytyy.

Puhutaan varmasti miljoonista.

Siltatyömaasta tulee iso, sillä käytännössä huonokuntoinen silta joudutaan rakentamaan kokonaan uudelleen säilytettäväksi määrättyjä kivirakenteita myöten.

– Molempien päätyjen kivirakenteet nojaavat tällä hetkellä siltaan – kirkon puolella vielä pahemmin. Kun silta otetaan pois, ne tippuvat alas. Kivet on siis purettava ja tehtävä niistä rekonstruktio.

Ramboll tekee uudesta sillasta useamman eri suunnitelmavaihtoehdon, joista pyydetään lausunto myös museolta.

– En usko, että uudesta sillasta tehtäisiin suora kopio nykyisestä. Voi olla, että siltaan palautetaan joku aikaisempi elementti, tai sitten siihen tuodaan jotain kokonaan uutta. Joka tapauksessa se säilyy puusiltana, Vilander sanoo.

Kaikkineen kyseessä on kuitenkin paljon suurempi projekti, kuin pelkän sillan korjaus.

– Sillan hautausmaan puoleisessa päädyssä on pilaantuneita maita. Siellä on ollut metallipaja, josta on päässyt maaperään paljon raskasmetalleja. Emme vielä tiedä, miten iso urakka tästä tulee, Vilander kertoo.

Mielenkiintoisen – ja mahdollisesti kalliin – elementin projektiin luovat arkeologiset kysymykset.

– On selvitettävä, voisiko arkeologisia löytöjä ennakoida esimerkiksi koekaivauksin. Kustannukset voivat kasvaa todella isoiksi, jos työmaa seisoo kaivausten vuoksi pitkään, kuten kävi Gabriel Hagertin kujan kohdalla, Vilander sanoo.

Vanha silta oli vuosisatojen ajan ainoa kulkuväylä kaupunkiin, joten vastaan voi tulla mitä tahansa. Vilander toteaa, että kaivajalla on myös vastuu löytöjen konservoinnista ja tutkimisesta. Ennakoinnilla pyritään välttämään Gabriel Hagertin kujan kaltaiset yllätykset.

– Gabriel Hagertin kuja oli historian ja arkeologian näkökulmasta todella merkittävä kaivaus ja sillä tavalla Porvoolle kyllä hyvää mainostakin. Se on ollut paljon esillä erilaisilla arkeologiapäivillä ja sitä on löytöjen puolesta verrattu jopa Turun kaivauksiin. Mutta kyllähän se helpottaisi, jos budjetissa osattaisiin varautua tällaiseen.

Vanha silta

Ensimmäinen silta on rakennettu joen yli luultavasti 1300-luvulla. Nykyisen sillan perustukset ovat 1850-luvulta.

Mannerheiminkadun silta valmistui 1957. Siihen asti vanha silta oli ainoa joen ylityspaikka.

Silta kuuluu Vanhan Porvoon rakennettuun kulttuuriympäristöön, joka on suojelukohde.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.