Pikavippiyhtiö ja perintäyhtiö taipuivat ryhmäkanteen edessä: hyvittävät kohtuuttomia luottokustannuksia kuluttajille 336 000 euroa

Kuvituskuva. Arkisto / Ella Kajaste
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Pikavippiyhtiö Euro24 ja perintäyhtiö Gothia suostuvat kuluttaja-asiamiehen hyvitysvaatimuksiin kohtuuttomista luottokustannuksista.

Kuluttaja-asiamies kertoi viime syksynä harkitsevansa ryhmäkanteen nostamista Euro24 Financen vuosina 2016–2019 myöntämistä 2 000 euron tililuotoista, joissa on kohtuuttomat luottokustannukset.

Ryhmäkanteelle ei tällä erää ole tarvetta, kun neuvottelut Euro24:n ja Gothian kanssa etenivät vapaaehtoisiin hyvityksiin, tiedottaa kuluttaja-asiamies.

Lue lisää: Otitko tällaisen 2 000 euron pikaluoton? Kuluttaja-asiamies viemässä kaksi yhtiötä oikeuteen

Kyse oli luottokustannusten määrällisen kohtuuttomuuden lisäksi siitä, että luottosopimusten tekemisessä oli jätetty noudattamatta lain vaatimuksia. Tällöin seuraamuksena on kaikkien luottokustannusten mitätöinti.

Yhtiöt kiistivät kuluttaja-asiamiehen vaatimusten perusteet, mutta siitä huolimatta ne ilmoittivat hyvittävänsä luottokustannukset yli 150:lle luottoa ottaneelle henkilölle, jotka ennakkoilmoittautuivat ryhmäkanteeseen viime vuoden loka-marraskuussa. Yhtiöiden mukaan kuluttajat saavat palautuksia yhteensä 336 000 euroa.

Kuluttaja-asiamies käy vielä läpi yhtiöiden ehdotukset ja seuraa niiden toteutumista. Jos yritykset toteuttavat lupaamansa hyvitykset, asiassa ei näiden sopimusten osalta olla etenemässä tuomioistuimeen.

– Olemme tyytyväisiä lopputulokseen. Monet kuluttajat saavat nyt takautuvasti täydet hyvitykset kohtuuttomiin luottokustannuksiinsa. Ryhmäkanteella tavoittelimme myös periaatteellista ennakkoratkaisua, jolla olisi vaikutusta koko pikaluottoalaan, mutta nyt kuluttajille maksetaan hyvitykset saman tien ja samassa laajuudessa, jota ryhmäkanteella olisi vaadittu, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo tiedotteessa.

Kuluttaja-asiamies haluaa puuttua kaikin keinoin pikaluottojen kohtuuttomiin luottokustannuksiin.

Yksi keinoista on ryhmäkanne, vaikka se onkin prosessina raskas niin kantajalle kuin vastaajillekin. Yhtiöt ilmoittivat hyvittävänsä luottokustannukset kuluttajille, kun kuluttaja-asiamies oli jättämässä haastehakemusta käräjäoikeuteen.

– Yritykset haluavat välttää viimeiseen saakka ryhmäkanteen kohteeksi joutumista. Tässäkin tapauksessa yritykset päätyivät lopulta siihen, että ne mieluummin maksavat suoraan vaaditut summat kuin joutuvat vedetyksi oikeudenkäyntiin, joka todennäköisesti kestää hyvin pitkään, on kallis eikä ilmeisesti tee hyvää yrityksen maineelle, toteaa Väänänen.

Neuvotteluiden aikana yhtiöt jatkoivat erääntyneiden luottojen viemistä perittäväksi tuomioistuimeen.

Kuluttaja-asiamies on avustanut käräjäoikeudessa sellaisia kuluttajia, jotka ennakkoilmoittautuivat ryhmäkanteeseen viime syksynä. Useat kuluttajat ovat saaneet hyvityksiä luottokustannuksiinsa tätä kautta. Nyt maksettavat hyvitykset koskevat niitä henkilöitä, joiden asiaa ei ole vielä ratkaistu tuomioistuimessa.

Ryhmäkanne myös J.W.-Yhtiöiden Suomilimiitti-luotosta on harkinnassa, kuluttaja-asiamies tiedottaa.

Viime syksynä mahdollisiin ryhmäkanteisiin ilmoittautui ennakolta tai pyysi kuluttaja-asiamiehen apua yli 1 500 kuluttajaa, jotka olivat ottaneet joko Euro24:n tai J.W.-Yhtiöiden 2 000 euron luoton vuosina 2016–2019.

Suurin osa ennakkoon ilmoittautuneista oli ottanut J.W.-Yhtiöiden Suomilimiitti-luoton. Neuvottelut J.W.-Yhtiöiden kanssa ovat yhä kesken.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut