Kaupunkipyörien suosio säilyi koronan aikana aika lailla hyvin – pyörien kunnossa toivomisen varaa

Kaupunkipyöriä Helsingin Eteläesplanadin kaupunkipyöräasemalla. Arkisto / Jussi Vehkasalo
Jussi Vehkasalo

Jussi Vehkasalo

Kaupunkipyörät ovat olleet suosittu kulkumuoto myös koronan aikana. Helsingissä ja Espoossa lähes kolmannes kaupunkipyöräilijöistä kertoo korvanneensa kaupunkipyörillä joukkoliikenteen käyttöä. Edellisvuoteen verrattuna kaupunkipyöriä on käytetty vähemmän työmatkoilla ja enemmän asiointimatkoilla sekä kuntoilun vuoksi. Pyöräpalvelun käyttäjät pääsivät antamaan palautetta kaupunkipyöräkaudestaan HSL:n tekemässä nettikyselyssä, tiedottaa HSL.

Kyselyssä parhaimmat arvosanat saivat kaupunkipyörien käyttömaksujen kohtuullisuus ja niiden selkeys, rekisteröityminen käyttäjäksi ja käyttöoikeuden ostaminen, ohjeistuksen ymmärrettävyys ja asemien kunto. Kehityskohteiksi nousivat pyörien kunto, pyörän palautus täydelle asemalle, pyörän palautus asematelineeseen ja pyörien saatavuus.

Kaupunkipyöräasema Espoon Otaniemessä. Sirpa Repo

– Kaupunkipyörällä saatavan hyötyliikunnan merkitys näyttää kasvaneen koronaepidemian aikana. Työmatkakäyttö on varmasti etätöiden lisääntymisen vuoksi laskenut, mutta erilaisille asiointimatkoille kaupunkipyöriä on sen sijaan käytetty edellisvuotta enemmän, toteaa HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen tiedotteessa.

Kaupunkipyöräkausi avattiin Helsingissä ja Espoossa tänä vuonna normaalia aiemmin koronan vuoksi. Poikkeusolosuhteissa pyörillä on ollut noin 20 prosenttia vähemmän käyttäjiä kuin viime vuonna. Kausi päättyy lokakuun lopussa. Kaupunkipyöriä epäiltiin maaliskuussa peräti koronalingoiksi.

Suurin osa kaupunkipyöräilijöistä käyttää pyörää muutaman kerran viikossa (34 prosenttia) tai muutaman kerran kuussa (25 prosenttia). Kerran päivässä tai useammin kaupunkipyöräileviä oli viidennes kyselyyn vastanneista.

Pyöriä käytetään eniten vapaa-ajan matkoilla (80 prosenttia) ja asiointimatkoilla (63 prosenttia). Noin puolet vastaajista kertoi käyttävänsä niitä myös työmatkoilla ja viidesosa kuntoilun vuoksi.

Kyselyssä myös selvitettiin, miten kaupunkipyörien käyttäjät ovat liikkuneet useimmiten ennen koronaa ja koronan aikana. Ennen koronaa suosituin kulkutapa oli joukkoliikenne, sillä liki puolet vastaajista käytti sitä useimmiten. Koronan aikana joukkoliikenteen käyttö oli laskenut merkittävästi: vain 15 prosenttia kertoi liikkuneensa sillä useimmiten.

Lähes 40 prosenttia kaupunkipyöräilijöistä vastasi, ettei korona ole vaikuttanut kaupunkipyörien käyttöön. Vajaa kolmannes kertoi kaupunkipyörien käyttönsä lisääntyneen ja vastaava määrä vähentyneen. Kaupunkipyöräilyn lisääntyminen johtui lähes kaikilla vastaajilla siitä, että he olivat korvanneet kaupunkipyörillä joukkoliikenteen käyttöä.

Harmittaako kaupunkipyörän odottelu asemalla? Nyt kokeilussa sovellus, joka ennustaa pyörän saapumisajan

Helsinkiin tulee 400 uutta kaupunkipyörää, jotka voi jättää mihin vain, kuten sähköpotkulaudat – lisää yhä isompia yllätysesteitä kaduille?

Helsinkiläisten toiveet on kuultu: Kaupunkipyörien verkostoa aiotaan laajentaa entistä suuremmaksi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut