Porvoon pistoraiteen kaavapäätökset vuosien päässä – maanomistaja Harri Kokkomäki ihmettelee hidasta etenemistä

Veturitallien alueen maanomistaja Harri Kokkomäki ihmettelee, millaista kaavoitusta Porvoon kaupunki aikoo tehdä itäradan pistoraiteen ja mahdollisen kaupunkipysäkin suhteen. Samu Karvala
Samu Karvala

Samu Karvala

Itä-Uudenmaan maakuntakaavassa on merkintä mahdollisen Itäradan pistoraiteesta Kuninkaanportista keskustan suuntaan.

On tietysti iso tulevaisuuden kysymys, mistä kaupunkiraide kulkee ja mihin ”keskustapysäkki” rakennetaan. Veturitallien alueen maanomistaja Harri Kokkomäki on näreissään siitä, ettei pistoraidekysymystä ole otettu esiin asemanseutua koskevassa kaavaprosessissa. Kaavatyössä ovat maanomistajan lisäksi osallisina kaupunki ja seurakuntayhtymä.

– Väyläviraston edustajat ovat käyneet paikan päällä. Olen ollut kaupunkiin aiheesta yhteydessä, mutta ei tunnu ketään kiinnostavan, Kokkomäki puhisee.

Väyläviraston liikenneverkkojen suunnittelun toimialajohtaja Pekka Rajalan mukaan maakuntakaavan pistoraidemerkintä on kaavoittajalle eli Porvoon kaupungille tässä kohtaa mahdollistava asia.

– En asettaisi vielä paineita Porvoon kaupungille. Maakuntakaava on jatkosuunnittelun pohja, jota ilman kaavoituksessa olisi vaikeaa edetä. Itäradan suhteen toteutus on pitkissä puissa, ennen sitä ehditään tehdä vielä useita maakuntakaavoja.

Väyläviraston intressissä on sillä välin turvata nykyisen museoradan toimintaedellytykset. Porvoossa neuvottelemassa käyneen kiinteistöpäällikkö Antti Castrénin mukaan tavoitteena on hankkia valtion omistukseen osa rata-alueesta ja sopia veturitallien alueen kääntöpöydän käyttöoikeudesta maanomistajan kanssa.

Ei tunnu ketään kiinnostavan.

Porvoon kaupungin yleiskaavapäällikkö Maija-Riitta Kontion mukaan kaupunki tutkii pistoraide- ja kaupunkipysäkkikysymyksiä kolmessa eri kaavaprosessissa.

– Meneillään on keskeisten alueiden osayleiskaavatyö, asemanseudun asemakaavatyö ja Hattulanrannan kaavarunkotyö, hän luettelee.

Porvoon voimassa olevassa keskeisten alueiden osayleiskaavassa on osoitettu pääradalta erkaneva raideyhteys moottoritien ali vanhan aseman tuntumaan. Kontion mukaan osayleiskaavan uudistamisessa pitää tutkia tarkemmin mistä maakuntakaavassa osoitettu pistoraidelinjaus menee ja missä lähijunaliikenteen asema tai asemat ovat.

– Ensin näkökulma on laajempi, sillä pitää tutkia, miten koko liikennejärjestelmä toimii, miten luodaan hyvät edellytykset joukkoliikenteelle ja miten kaupunkirakenne kehittyy, Kontio toteaa.

Hänen mukaansa kaupunkirakenteella on huomattava vaikutus siihen, miten toimiva joukkoliikenneverkko voidaan rakentaa.

– Näiden selvitysten jälkeen on vasta tarkempien ratalinjausten tutkimisen aika. Osayleiskaavaprosessi kestää ainakin seuraavat neljä vuotta, Kontio toteaa.

Porvoon ja Vayläviraston neuvotteluyhteys on Kontion mukaan prosessin aikana jatkuva.

– Väylävirastolta pyydetään myös lausuntoja sekä luonnos- että ehdotusvaiheessa.

Asemanseudun asemakaavatyön yhteydessä on Kontion mukaan neuvoteltu myös rataratkaisuista. – Nykyinen rata Olli–Porvoo on ainoa valtion omistama ja ylläpitämä museorautatie koko Suomessa.

Koko pistoraide- ja kaupunkipysäkkikeskustelun ennakkoedellytys on Itäradan hankeyhtiöneuvottelujen eteneminen.

– Milloin saadaan päätös hankeyhtiöstä ja miten hankeyhtiön suunnittelutyö lähtee liikkeelle, Kontio luettelee ensisijaiset kysymykset tässä vaiheessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut