Täsmätieto pudotti sähkönkulutusta yli 10 prosentilla – 550 Porvoon Energian asiakasta mukana ainutlaatuisessa tutkimuksessa

Tieto ei lisää tuskaa, kun kotitalouksia yritetään kannustaa säästämään energiaa. Arkisto/Henriikka Eloluoto

Jyrki Hämäläinen

Energiansäästöön kannustava neuvonta ja kotitalouskohtainen kulutustieto auttavat vähentämään sähkönkulutusta etenkin talvikuukausina, jolloin sähkön kulutus on korkeimmillaan. Vähennys oli keskimäärin kymmenen prosenttia.

Asiaa tutkittiin informaatio-ohjauksen kokeiluhankkeessa, joka on ainutlaatuinen Suomessa ja harvinainen maailmanlaajuisestikin.

Tutkimus tehtiin 550:lle Porvoon Energian kotitalousasiakkaalle. Kokeilusta vastasivat Oulun yliopisto ja Suomen ympäristökeskus sekä siihen liittyvästä energianeuvonnasta Motiva.

Aktiivinen tutkimusjakso kesti marraskuusta 2018 marraskuuhun 2019, mutta osallistujien sähkönkulutusta seurataan kolmen vuoden ajalta syksystä 2017 alkaen.

Käyttäytymistaloustieteellisellä kokeilulla saatiin tietoa ohjauskeinojen ja toimenpiteiden vaikuttavuudesta kotitalouksien toimintaan.

Ohjauskeinoina olivat tuuppaukseksi kutsuttu energiansäästöön kannustava informaatio-ohjaus verkossa sekä sosiaalinen normi, jota edusti osalle kotitalouksia tarjottu tieto sähkönkulutuksesta verrattuna muihin samankaltaisiin kotitalouksiin.

Tuuppauksen vaikutus oli suurin talvikaudella.

Kotitaloudet saivat energianeuvontaa 12 kuukauden ajan sähköpostitse. Ennen kokeilun alkua osallistujakotitaloudet jaettiin energiayhtiön kulutusseurantaan tarkoitetun online-palvelun käyttäjiin ja ei-käyttäjiin. Tämän jälkeen osallistujat jaettiin satunnaistetusti ohjausta saaviin ryhmiin ja verrokkiryhmiin.

– Online-palvelun käyttäjistä kolmasosalle lähetettiin kehotteita käyttää ainoastaan tälle ryhmälle avattua vertaisvertailun mahdollistavaa verkkotyökalua, mutta tämä yksistään ei tehonnut odotetulla tavalla. Sosiaaliseen normiin perustuva vaikutus havaittiin kokeilun loppupuolella, jolloin ryhmälle lähetettiin täsmällisempiä energiansäästövinkkejä, tutkija Enni Ruokamo Suomen ympäristökeskuksesta summaa.

Tutkimuksen perusteella jo lähtötilanteessa sähkönkulutuksestaan kiinnostuneet kotitaloudet ovat alttiimpia hyödyntämään informaatio-ohjauksessa saamiaan säästövinkkejä.

– Kausivaihtelu on merkittävää. Talvikuukausina energianeuvonta johti sähkönkulutuksen selkeään pienenemiseen, mutta keväällä ja kesällä halutunlaista vaikutusta ei havaittu, Ruokamo kertoo.

Eniten sähkönkulutustaan vähensi online-palveluun rekisteröityneiden kotitalouksien ryhmä, joka sai personoitua ja ajankohtaan sidottua energianeuvontaa uutiskirjeissä ja tutkimusta varten avatulla Porvoon Energian teemasivustolla. Lämmityskaudella sähkönkulutus väheni keskimäärin kymmenen prosenttia.

Vaikka tuuppaus ei toiminut kesäkaudella halutulla tavalla, tutkimusjakson lopussa vaikutus jälleen havaittiin.

Haastavimmaksi ohjattavaksi osoittautui ryhmä, joka ei ollut ottanut online-palvelua aiemmin käyttöön. Kiinnostus kuukausittaisten uutiskirjeiden avaamiseen oli vähäisin, eikä informaatio-ohjauksella ollut vaikutusta.

– Tälle ryhmälle ominaista näyttää olevan online-palvelun käyttäjiä pienempi kulutus ja vähäisempi kiinnostus energia-asioihin ja omaan kulutusseurantaan. Kun heille tarjottiin kirjautumista helpottavia ja kulutusseurannan hyötyjä valottavia tietoja, 15 prosenttia rekisteröityi palvelun käyttäjiksi, asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta kertoo.

Porvoon Energian ympäristö- ja kehityspäällikkö Jukka Rouhiainen kertoo, että tutkimuksen piirissä olleiden asiakkaiden sähkönkulutuksen seuranta jatkuu vielä jonkin aikaa. Nyt halutaan tietää, miten informaatio-ohjauksen päättyminen vaikuttaa kulutukseen.

Porvoon Energiassa pohditaan, millaista tietoa asiakkaille kannattaa jatkossa tarjota kulutusdatan lisäksi.

Kulutusseurantapalvelujen käyttö on Suomessa vielä vähäistä, vaikka energiayhtiöt tarjoavat maksuttoman online-palvelun kaikille kotitalousasiakkaille.

Valtion kestävän kehityksen yhtiön Motivan mukaan tarkkaa tietoa tästä ei valtakunnallisesti ole, mutta arvio liikkuu 10–20 prosentin välillä.

– Energianeuvonnalle tämä on haaste, sillä kulutustapojen muuttaminen, kulutuksen ajallinen siirtäminen järkevästi ja tavoitteellinen energiansäästö edellyttävät oman kulutusprofiilin ymmärtämistä, Motivan asiantuntija Päivi Suur-Uski muistuttaa.

Porvoon Energian asiakkaista oman kulutuksen online-seurantapalvelun käyttäjiksi on rekisteröitynyt noin 20 prosentti.

Kiinnostus sähkönkulutuksen seurantaan on sitä suurempaa, mitä enemmän sähköä kuluu taloudessa. Myös säät vaikuttavat: kylmillä keleillä kulutuksen tarkkailu on aktiivisempaa.

Reaaliaikainen kulutuksen seuranta tuli mahdolliseksi, kun siirryttiin etäluettaviin mittareihin.

– Meillä on aika kattavasti kulutusdataa kymmenen vuoden takaa. Hyödynsimme sitä tutkimuksessa, Jukka Rouhainen kertoo.

Hän sanoo, että energiatehokkuuden parantaminen edellyttää lisääntyvää yhteistoimintaa asiakkaiden kanssa.

– Tärkeänä osana energiatehokkuutta on kulutusjousto, jota voidaan toteuttaa muun muassa informaatio-ohjauksella sekä automaattisella tekoälyä hyödyntävällä laiteohjauksella, Rouhiainen sanoo.

Kulutusjousto tarkoittaa sähkön kulutuspiikkien tasaamista. Siitä on rahallista hyötyä energiayhtiöillekin, jos käyttökustannuksia lisääviä varavoimalaitoksia ei tarvitse käynnistää.

Kotitalouksien sähkönkulutuksen vähentäminen sekä kulutusjousto ovat käynnissä olevassa energiamurroksessa keskeisiä mahdollistajia. Sähköä tuotetaan yhä enemmän sääriippuvaisilla tuuli- ja aurinkovoimalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut