Ujula ministeiden itäratapäätöksestä: Hanke etenemässä kohti toteutumista

Kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula kiittelee hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöstä Itäradasta. Arkisto/Outi Paappanen

Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula pitää torstaiaamuna uutisoitua hallituksen talouspoliittisen ministerivalikokunnan linjausta asettua Lentorata–Porvoo–Kouvola -itäratalinjauksen taakse erinomaisena uutisena Porvoolle ja itäiselle Suomelle.

– Radan varsinainen toteutuminen vaatii vielä paljon työtä, mutta hanke etenemässä nyt selkeästi kohti konkreettista toteutumista, Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula toteaa kaupungin tiedotteessa.

Hankeyhtiöneuvotteluita jatketaan nyt.

– Lentorata on edellytys Itäradalle. Lentorata pitää suunnitella niin, että se mahdollistaa radan jatkamisen idän suuntaan. Samalla pitää selvittää Helsingin ja Porvoon välisen lähijunayhteyden toteuttamisedellytykset ja mahdollistaa kaukojunaliikenteen lisäksi myös lähijunaliikenne kaupunkien välille, Ujula painottaa.

Hankeyhtiön tehtävänä olisi uuden radan suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti. Valtio omistaisi hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia ja muut osakkaat noin 49 prosenttia.

Porvoo on sitoutunut rahoittamaan hankeyhtiön rahoittamista alustavasti enintään 10 miljoonalla eurolla. Varsinaisen päätöksen osallistumisesta hankeyhtiöön tekee kaupunginvaltuusto.

Itäradan takana on laaja joukko itäisen Suomen kaupunkeja ja maakuntia. Rata on avainasemassa koko itäisen Suomen aluekehitykselle lähivuosikymmeninä. Yhteydet nopeutuvat, ja elinkeinoelämä ja matkailu saavat uutta nostetta. Rata hillitsee myös liikenteen päästöjä.

Juna on ekologinen ja nopea vaihtoehto

– Raideyhteys on Porvoolle tärkeä, koska noin neljännes Porvoossa asuvista työssäkäyvistä käy töissä pääkaupunkiseudulla. Valtaosa matkoista tehdään henkilöautoilla. Juna on ekologinen ja nopeampi vaihtoehto, Ujula sanoo.

Nopea ratayhteys parantaisi porvoolaisten joukkoliikenneyhteyksiä merkittävästi. Porvoon Kuninkaanportista pääsisi Helsingin päärautatieasemalle 32 minuutissa, kun nykyinen matka-aika on henkilöautolla lähes tunti.

Porvoo hyötyisi radasta myös monella muulla tavalla, kiinteistöjen arvon nousuna, yritysten tuottavuudessa ja työvoiman liikkuvuudessa. Kiinnostus Porvoota kohtaan niin asukkaiden kuin yritystenkin kotipaikkana todennäköisesti kasvaisi. Rata kytkisi Porvoon aiempaa vahvemmin metropolialueen kehitykseen ja vahvistaisi kaupungin kasvun mahdollisuuksia. Samalla Porvoon kaupunki ottaisi ison askeleen kohti hiilineutraalia kaupunkia.

– Itäradalla on merkittävä vaikutus myös Helsingille ja Vantaalle sekä koko metropolialueen kehittämiselle. Asunnon ja työpaikan sijainnin voi valita joustavasti entistä laajemmalla alueella. Rata vaikuttaisi positiivisesti asuntotuotantomahdollisuuksiin ja asuntomarkkinoihin ja laajentaisi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta, Ujula kertoo.

Lue myös: Hallituksen ministeriovaliokunta: Neuvotteluja Itäradasta jatketaan Porvoo-linjauksen pohjalta

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut