Loviisa ja muut rannikkokunnat: Rantarata yhä mahdollinen

Suomenlahden rannikkokunnat aikovat jatkaa vaikuttamista rantaratavaihtoehdon puolesta. Soila Puurtinen

Maan hallituksen keskiviikkona tekemä päätös käynnistää Itäradan suunnittelu Kouvolan kautta ei sulje Itäistä rantarataa pois yhtenä vaihtoehtona. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksessä todettiin erikseen, että päätös ei sulje pois muiden idän suunnan liikenneyhteyksien kehittämistä, toteavat Loviisan, Pyhtään, Kotkan, Haminan ja Virolahden kuntien kaupunkien ja kuntien johtajat kannanotossaan.

– Me jatkamme vaikuttamista pitkäjänteisesti. Itäradan rakentamisesta päätetään vasta tulevina vuosikymmeninä ja uskomme ajan käyvän Kotkan ja Loviisan kautta kulkevan rantaradan hyväksi. Kaupunkien, maakuntaliittojen ja valtion tulee kaavoitus- ja maankäyttöratkaisuilla varmistaa Itäisen rantaradan säilymisen toteuttamiskelpoisena vaihtoehtona.

Väyläviraston selvitykset osoittivat, että Itäisen rantaratavaihtoehdon potentiaali on suurempi tavaraliikenteessä ja kansainvälisten yhteyksien vahvistamisessa Pietarin kautta Venäjälle.

Ratalinjaus tehtiin rannikkokuntien mielestä poliittisin perustein ja kapea-alaisesti vain kotimaan henkilöliikenteen näkökulmasta.

– Isojen ratapäätösten vaikutukset ulottuvat sadan vuoden päähän, mikä edellyttäisi strategista näkemystä Suomen kokonaisedusta. Hallitus ei tehnyt hallitusohjelmaansa kirjattua laaja-alaista selvitystä isojen ratahankkeiden vaikutuksista ja jätti noudattamatta tiedolla johtamisen periaatettaan. Valitulla linjauksella ei myöskään ole varausta Uudenmaan maakuntakaavassa, kannanotossa sanotaan.

– Koronapandemia kasvattaa valtion velkaa eikä kaikkia suuria ratahankkeita kyetä toteuttamaan tulevina vuosikymmeninä. Tulevat hallitukset joutuvat miettimään monta kertaa, kannattaako kahta miljardia euroa investoida Kouvola-vaihtoehdon tuomaan 13 minuutin aikasäästöön.

– Pääradan Helsinki–Tampere-välin yli 5–8 miljardin välttämättömät investointitarpeet syövät suuren osan lähivuosikymmeninä ratoihin käytettävistä varoista. On todennäköistä, että Kouvolan kautta kulkevan ratavaihtoehdon suunnitelmat ehtivät vanhentua ennen kuin edellytykset varsinaiselle rakentamispäätökselle syntyvät. On harmillista, että yhteisiä varoja poltetaan suunnitteluun, jonka jatko on hyvin epävarma. Sen sijaan nykyisten Savon ja Karjalan nopeutus olisi todellinen ja kustannustehokas teko Itä-Suomen hyväksi, rannikkokunnat toteavat..

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös Itäradan ratalinjauksesta ja hankeyhtiön perustamisesta antoi hallitukselle valmistelumandaatin. Hankeyhtiön perustaminen edellyttää vielä muun muassa eduskunnan rahapäätöstä ja hallitukselta varsinaista yhtiön perustamispäätöstä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut