Kolmasosa lukiolaisista kokee tarvitsevansa tukiopetusta Porvoossa – myös psykologin palveluille suuri tarve

Nea Winqvist ja Anssi Kallio kokevat, että apua on kyllä saanut, jos sitä on pyytänyt. Kaikki eivät kuitenkaan pyydä. Outi Paappanen

Inka Töyrylä

Korona-aika ja etäopiskelu ovat lisänneet opiskelijoiden tuen tarvetta merkittävästi. Linnankosken lukiossa tehdyn kyselyn mukaan noin kolmasosa vastaajista tarvitsee tänä lukuvuonna tuki- tai lisäopetusta tietyissä oppiaineissa.

Tilanne myötäilee valtakunnallisia tutkimuksia.

– Määrä on suuri ja kertoo siitä, että etäopiskelun suhteen on haasteita, rehtori Kaisa Ryöppy sanoo.

Kyselyssä selvitettiin kevään vaikutuksia opiskeluun. Ryöppy muistuttaa, että tilanne on nyt hieman erilainen.

– Me kaikki olemme oppineet keväästä, jolloin etäopetukseen siirryttiin todella nopealla aikataululla. Opiskelijat ovat oppineet, että kotona pitää oikeasti opiskella, opettajat ovat oppineet luomaan erilaisia opetustapoja. Teams on kehittynyt, ja nyt voidaan tehdä esimerkiksi ryhmätöitä etänä, mikä ei vielä keväällä ollut mahdollista. Olemme oppineet, että on tärkeää pitää kiinni ohjatusta lukujärjestyksestä ja rytmistä. Kaikesta tästä huolimatta tuen tarve on yhä suuri, Ryöppy sanoo.

Abit palasivat lähiopetukseen joululoman jälkeen, ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijat ovat yhä etäopetuksessa.

Vanhemmat voivat myös ottaa itse yhteyttä suoraan aineenopettajaan.

Kaisa Ryöppy

– Oli hyvä ratkaisu, että pääsimme takaisin koululle, kun kirjoitukset ovat pian edessä. Etäopiskelu oli keväällä helpompaa kuin nyt syksyllä, koska ilmat olivat erilaiset. Puhuimme juuri siitä, miten paljon valo ja sää vaikuttaa jaksamiseen ja mielialaan, Anssi Kallio sanoo.

Kallio sanoo, ettei ole kaivannut tukea opintoihinsa, mutta hän tietää useita, keille etäopiskelu on ollut haastavaa.

Toista luokkaa käyvä Nea Winqvist osallistuu englannin abikurssille lähiopetuksessa, muita aineita hän opiskelee etänä.

– Etäopiskelu on tosi vaikeaa, kun yhdessä jaksossa on samaan aikaan ihmisen anatomiaa, fysiikan aalto-oppia, kemian reaktioita ja matematiikan trigonometrisiä funktioita. Niitä ei vain voi itse lukea kirjasta ja päntätä, vaan opetus ja ohjeistus on tosi tärkeää. Opettajat tekevät parhaansa teams-livetunneilla, mutta mun kohdalla se ei riitä, Winqvist sanoo.

Tukea on onneksi ollut saatavilla.

– Olen saanut tukiopetusta, kun olen pyytänyt. Kynnys sen pyytämiseen vain on vähän korkea, Winqvist sanoo.

Winqvistin mukaan moni hänen kaverinsa on samassa tilanteessa.

– Tosi moni tarvitsisi tukiopetusta, mutta ne eivät pyydä sitä. Joillakin se on kai laiskuuttakin, toiset eivät uskalla. Ehkä samasta syystä kukaan ei puhu teams-tunneilla mitään, kun ei uskalla.

Kaisa Ryöppy tunnistaa tilanteen. Vuorovaikutuksen puute on iso ongelma.

– Lähitilanteessa on huomattavasti alhaisempi kynnys kysyä opettajalta neuvoa. Kun olet etäyhteyden päässä ja tiedät, että siellä on 30 muuta, on mikin auki laittaminen tai chattiin kirjoittaminen monelle kynnys, Ryöppy sanoo.

Totta kai opettajaan saa kahdenkeskisen yhteyden etänäkin. Opettajat pyrkivät rohkaisemaan opiskelijoita ja tuloksiakin on saatu.

– Vuorovaikutuksessa on kuitenkin iso ero, lähiopetuksen eduksi.

Tukeen on panostettu paljon. Linnankosken lukiolla on ensimmäistä vuotta käytössään erityisopettaja. Lisäksi koronatuen turvin on voitu palkata muutamia lisäopettajia, joiden avulla on voitu paikata tuen tarvetta.

– Nyt neljännessä jaksossa on tarkoitus hyödyntää heitä vielä enemmän.

Lisäksi kaikkia opettajia on kehotettu antamaan tukiopetusta niin paljon kuin pyydetään ja niin paljon, kuin omat resurssit suinkin riittävät. Välillä tarve ja tuki eivät yrityksistä huolimatta kohtaa.

– Esimerkiksi matikkapajassa ei ollut viime viikolla yhtään opiskelijaa, vaikka tiedämme tuen tarpeen olevan matematiikassa suuri. Etenkin ykkösillä on ollut haasteita nyt etäjaksolla sähköisen opiskelun kanssa, Ryöppy kertoo.

Eri opettajat myös tuovat tuen mahdollisuutta esille eri tavoin.

– Siksi olisikin tärkeää, että opiskelijat itse pyytäisivät tukea ja apua. Opettajan on etänä vaikeampi nähdä, kuka sitä tarvitsee. Olisi hyvä, että vanhemmat puhuisivat tästä asiasta nuorten kanssa kotona ja rohkaisisivat heitä pyytämään ajoissa tukea, Ryöppy sanoo.

Ryöppy korostaa, että vanhemmat voivat myös ottaa itse yhteyttä suoraan aineenopettajaan, jos kotona herää huoli nuorten pärjäämisestä.

Psykologin palveluille on kysyntää

Muun tuen ohella psykososiaalisen tuen tarve on kasvanut opiskelijoiden keskuudessa. Sitä tarvitsee Linnankosken lukiolla marraskuussa toteutetun kyselyn mukaan noin 15 prosenttia opiskelijoista.

– Se on iso luku. Tämä on kuitenkin aika tyypillistä korona-ajalle. Sosiaalisille opiskelijoille neljän seinän sisälle ja kavereista eroon joutuminen on taakka. Toinen ryhmä ovat opiskelijat, joilla on muutenkin vaikeuksia ja huoli tautitilanteesta vielä yhdistettynä itsenäiseen etäopiskeluun kuormittaa selkeästi enemmän, rehtori Kaisa Ryöppy arvioi.

Psykososiaalisen tuen tarpeen tarjoamiseen on panostettu. Linnankosken lukion kuraattori ja psykologi ottavat opiskelijoita vastaan etänä, mutta lähivastaanottoaikojakin on mahdollista saada.

Ryöppy kiittelee, että Opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadun koronatuen turvin opiskelijoiden tarpeeseen on voitu vastata tänä talvena melko hyvin.

– Meillä on nyt mahdollisuus hankkia opiskelijoille psykologipalveluja myös ostopalveluna ja olemme hyödyntäneet sitä paljon. Tarvetta on ollut kovasti. Itse asiassa psykologin palvelut ovat niin kysyttyjä nyt, että sitä on välillä vaikea saada edes ostopalveluna.

Kommentoi

Mainos: Itä-Uudenmaan Osuuspankki

Kaikki joukolla vaurastumaan!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut