Myrskylä kampanjoi asukkaita ostamaan pitääkseen hengissä oman pitäjän yrityksiä – Jätä eurosi kotikuntaan, "Vedä kotiinpäin"

Myrskylän kunta ja yrittäjäjärjestö kampanjoivat sen puolesta, että asukkaat käyttäisivät ostoseuronsa oman pitäjän yritysten palveluiden hankkimiseksi, ettei kylätie hiljene. Kuiteilla osallistuu arvontaan. Kuvituskuva. Tanja Kuisma

Tanja Kuisma

– Kohta Myrskylässä jaetaan 1 000 euroa rahaa, eikä siitä osalliseksi pääseminen vaadi, kuin asiointia paikallisissa yrityksissä, markkinoi kunnanjohtaja Sam Vuorinen Facebookin postauksessa.

Ostolahjakorttien arvontaan voi osallistua asioimalla paikallisissa yrityksissä ja säästämällä kuitit asioinneistaan. Näillä osallistuu lahjakorttien arvontaan, joiden arvo kiertää sekin takaisin paikkakunnalle.

Myrskylässä on ollut liki kaksi viikkoa avoinna kysely paikallisille yrittäjille näiden toimintaedellytyksistä ja tulevaisuuden näkymistä ja toiveista, joihin kunnan pitäisi ryhtyä korona-ajan jälkeen. Vuorisen mukaan jo saaduista vastauksista osa on ikävää luettavaa.

– Toimintaedellytykset ovat heikentyneet 34 prosentilla vastaajista paljon tai merkittävästi koronan vuoksi, siitä huolimatta, että omaa toimintaa on sopeutettu ja palvelua uudelleen muotoiltu, Vuorinen kertoo.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 40 prosenttia arvioi toimintaedellytysten tänä vuonna heikentyvän jonkin verran tai merkittävästi. Toisaalta, 20 prosenttia näkee tilanteen jopa parantuvan.

Yrityksistä 40 prosenttia ilmoittaa kunnan kyselyssä, että niillä on jatkonäkymiä tietyin edellytyksin.

Tällä nostetaan myös yrityksiä asiakkaiden tietoisuuteen.

Sam Vuorinen, kunnanjohtaja.

Seitsemän prosenttia ei katso yrityksellä olevan edellytyksiä jatkaa, jos ostokäyttäytyminen ei muutu, mikä tarkoittaa konkurssia.

– Loput 53 prosenttia jatkavat toimintaansa ”varmuudella”, mikä on toki huojentavaa, kunnanjohtaja toteaa.

Vastanneista 80 prosenttia on yhden hengen yrityksiä ja 13 prosenttia työllistää puolestaan 2-3 henkeä. Vastanneista 60 prosenttia on toiminut yrittäjänä paikkakunnalla yli kymmenen vuotta.

– Sanon sen nyt suoraan julkishallinnollisia korulauseita käyttämättä: tämän kevään jälkeen Myrskylän katukuvasta lopettaa, eli kansankielellä laittaa lapun luukulle useampi yritys, ellemme tehosta asiointiamme niissä, Vuorinen sanoo.

Myrskylän Yrittäjien ja kunnan yhteiseen kampanjaan oli maanantaina ilmoittautunut mukaan jo 19 paikallista yritystä kello 15 mennessä. Näistä puolet on kaupan tai palvelualan pieniä, 1-3 hengen yrityksiä.

– Tällä nostetaan myös yrityksiä asiakkaiden tietoisuuteen, sillä esimerkiksi tuon kymmenen kuitin kerääminen vaatii jo kohtuullisen laajaa ostojen keskittämistä paikkakunnalle.

Vuorinen painottaa, etteivät kampanjaan mukaan lähteneet yritykset välttämättä ole kärsineet koronasta, mutta mukaan halutaan mahdollisimman laaja joukko.

– Joukossa siis on varmasti niitäkin, joiden toimintaedellytykset ovat heikentyneet, ja silloin toivon että kampanja saa asiakasvirtaa niihin.

Vuorisella on vielä viesti kuntalaisille.

– Vedä kotiinpäin! Varaudu jättämään nyt ja jatkossakin, etenkin kampanjan aikana 22.2.-31.3. eurosi Myrskylään! Nyt jos koskaan sen tärkeys konkretisoituu.

Yrittäjä! Ilmoita yrityksesi mukaan kampanjaan viimeistään keskiviikkona 17.2. Laita sähköpostia: nona.farlin@myrskyla.fi tai myrskylan@yrittajat.fi, 019 510 850 tai asioi palvelupisteellä. Mukana olevien myrskyläläisten yritysten lista julkaistaan kampanjan käynnistyessä 22.2. mennessä.

Rahallista tukea

Vastanneista 87 prosenttia on hakenut jotain tukea toiminnalleen korona-aikana. 47 prosentilla kyse on ulkoisesta rahoituksesta rahoituslaitoksilta, osakkeenomistajilta tai muusta tuesta kuten Business Finlandin, ELY:n tai kunnan yksinyrittäjätuesta.

Vastanneista 27 prosenttia on hakenut neuvontaa, konsultaatiota, ohjausta tai palvelun uudelleenmuotoilua tai tukea verkkokaupan perustamisessa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut