Porvoossakin ihmeteltiin ensin uudenlaista autopesulaa – nyt Erkki Aminoffin keksintö leviää maailmalla

Autopesula on nyt kannattavaa liiketoimintaa, ja perinteisten toimijoiden rinnalle on tullut paljon uusia yksityisiä toimijoita, Erkki Aminoff sanoo.

Jyrki Hämäläinen

Keväällä 2014 Porvoossa ihmeteltiin ensimmäisten kaupunkien joukossa uutta autopesulaa, joka poikkesi kaikista muista: Pesu ostettiin mobiilisovelluksella verkosta, ja pesulan ovet avautuivat auton rekisterinumeron tunnistuksella. Autosta ei tarvinnut nousta ulos.

Innovaation takana oleva kuopiolaistaustainen Superoperator on nykyisin globaali markkinajohtaja digitaalisten autopesuratkaisujen toimittajana.

Superoperatorin palvelualusta on käytössä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Tsekeissä, USA:ssa ja Australiassa.

Esimerkiksi viime vuonna alustan läpi kulki bruttoliikevaihtona 65 miljoonaa euroa ja neljä miljoonaa eri maksutapahtumaa. Järjestelmällä on yli 400 000 aktiivista käyttäjää.

Superoperator myi perustamansa Juhlapesun vuonna 2018, mutta ketju käyttää edelleen yhtiön alustaa Suomessa.

– Koepesula aloitti vuonna 2011. Rakensimme oman ketjun, jotta osasimme kehittää liiketoimintaa ja näimme, että ratkaisumme toimii, Superoperatorin toimitusjohtaja Erkki Aminoff kertoo.

Pizzeria-ilmiö on tullut autopesualalle.

Erkki Aminoff

Hän on mies, joka toi markkinoille kuukausimaksulliset autopesut. Aminoff halusi kehittää alaa, joka oli nukkunut ruususen unta melkein puoli vuosisataa.

– Viime vuosikymmenen alkupuolella autopesukoneet olivat 90-prosenttisesti korvausinvestointeja, joissa uusi kone ostettiin vanhaan tilaan. Viime vuonna yli 40 prosenttia oli uusinvestointeja.

– Autopesula on nyt kannattavaa liiketoimintaa, ja perinteisten toimijoiden rinnalle on tullut paljon uusia yksityisiä toimijoita. Kenelläkään ei mene huonosti. Pizzeria-ilmiö on tullut autopesula-alalle, Aminoff vertaa.

Superoperator on nyt softatalo ja SaaS (Software as a Service) -toimittaja, jonka teknologiaa kehittää 15 kokoaikaista ja joukko ulkoistettuja tuotekehittäjiä.

Superoperatorillakin on ollut kasvukipuja, mutta yritys on nyt matkalla vauhdilla startupista skaalautumisvaiheeseen.

Kasvupolulla on otettu kaksi merkittävää askelta. Yhtiö sai kumppanikseen Saksassa jättimäisen media- ja teknologiayhtön Axel Springerin. USA:ssa Superoperator sai tuotteelleen helmikuussa patentin. Vastaavassa on onnistunut vain ani harva ulkomainen yritys.

Axel Springerin omistama ja markkinoima virtuaalinen autopesulaverkosto toimii brändiriippumattomalla Clever Waschen -alustalla, jolta autoilijat löytävät lähimmän digitalisoidun autopesulan.

Yritykset suunnittelevat laajentavansa verkoston Euroopan laajuiseksi tulevina vuosina. Tavoite on 2 000 autopesulaa kolmessa vuodessa. Superoperatorin oma fokus on myös Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Erkki Aminoff vertaa alustaa mobiilioperaattoriin, joka toimii toisen operaattorin verkossa. Mikä tahansa toimija, esimerkiksi öljy-yhtiö tai autonvalmistaja, voi ottaa alustasateenvarjon alla käyttöön oman brändikohtaisen palvelun avaimet käteen -periaatteella.

– Tämä on paljon nopeampaa ja tehokkaampaa kuin rakentaa uusi palvelu vanhan päälle. Ellei sitä markkinoida, kukaan ei tiedä siitä mitään.

Lisäksi Superoperator lisensioi patentoimaansa teknologiaa eri toimijoille. Tällä mallilla edetään USA:ssa ja Australiassa, joissa on jo yhteistyökumppanit..

USA:n markkina vastaa puolta koko maailman autopesuista.

– Siellä pääomasijoittajat niputtavat jo pienempiä toimijoita yhden brändin alle, jossa meidän teknologiamme voi toimia käyttöjärjestelmänä, Erkki Aminoff visioi.

Superoperatorin järjestelmän avulla ei vain käynnistetä ja makseta autopesua, vaan ohjataan myös muita eri palveluja kuten automaatteja, imureita ja käsinpesulaitteita. Lisäksi ajanvaraustoiminnolla voi varata ajan sisäpuhdistukseen, renkaanvaihtoon tai vaikka koeajoon.

Autopesuloiden omistajat voivat lisäksi hyödyntää kerättyä dataa esimerkiksi toimintatehokkuuden, asiakaskokemuksen ja uusien liiketoimintamallien kehittämiseen.

Superoperatorin innovaatio on saanut jäljittelijöitä.

– Meillä on kehittämäämme teknologiaan patentti Suomessa. Tutkimme tapauksia ja reagoimme tarvittaessa, Erkki Aminoff toteaa.

– Minusta on kummallista, että jos Suomessa ja Euroopassa joku on keksinyt jotain, kaikki haluavat tehdä saman itse eivätkä hyödyntää muiden osaamista, koska siitä pitää maksaa. Yhdysvalloissa tilanne on toinen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut