"Puinen silta sopii parhaiten" – Vanhan Porvoon maamerkin ulkonäkö hahmottuu

Rambollin havainnekuva kaarevasta puusillasta. Työryhmä valitsi neljästä vaihtoehdosta jatkoon puisen palkkisillan. Sen katsottiin sopivan parhaiten ympäristöönsä. Ramboll

Porvoon vanhan sillan kansirakenteeksi on ehdolla puinen palkkisilta. Se valikoitui työryhmän ehdotukseksi neljästä erilaisesta vaihtoehdosta.

Vaihtoehtojen joukossa oli myös teräsrakenteinen siltakansi.

Vanhan sillan uusimisen yleissuunnittelu on saatu valmiiksi, jonka jälkeen on tarkoitus aloittaa sillan varsinainen rakennesuunnittelu, Porvoon kaupunki tiedottaa.

Rakennesuunnitteluun valittu siltaratkaisu menee kaupunkikehityslautakunnan käsittelyyn 23. maaliskuuta.

Siltaremontti käynnistyy aikaisintaan 2022.

Porvooseen on kuljettu samaa reittiä Porvoonjoen yli jo 700 vuoden ajan. Ensimmäinen maininta kaupungin halki kulkevasta tiestä on vuodelta 1421, jolloin siltakin on ollut olemassa.

Koko sillan kansirakenne on uusittava.

Silta on uusittu moneen kertaan. Nykyisessä sillassa on jäänteitä 2-3 eri rakennusvaiheesta.

Sillan kunnostaminen maksanee kaupungille miljoonia. Kallein vaihe on kivisten maatukien kunnostaminen.

Siltaa uudistettaessa maatuet jäävät ulkonäöltään nykyisenlaisiksi muuratuiksi kivirakenteiksi.

Uudesta kansirakenteesta tehtiin suunnitteluvaiheessa neljä vaihtoehtoa, joiden ominaisuuksia ja soveltuvuutta ympäristöön tutkittiin perusteellisesti. Työryhmän tarkastelujen perusteella ympäristöön parhaiten sopivaksi valikoitui ”puinen palkkisilta”-vaihtoehto, jonka pohjalta rakennesuunnittelu aloitetaan.

Kaupunki käynnisti Porvoon vanhan sillan kansirakenteen uusimisen ja maatukien korjaamisen suunnittelun viime kesänä yhteistyössä Ramboll Oy:n ja Porvoon museon edustajien kanssa.

Nykyinen vanha silta on otettu käyttöön vuonna 1954. Viime vuonna tehdyn kuntotutkimuksen perusteella sillan rakenteen todettiin edelleen heikentyneen. Kulku ohjattiin sillan keskiosaan ja pääsy sillan reuna-alueille estettiin.

Kuntotutkimus osoitti myös, että nykyiset sillan rakenteet eivät ole enää kunnostettavissa, vaan koko sillan kansirakenne on uusittava. Sillan maatuet vaativat kunnostamista ja tarkempaa jatkotutkimista.

Ennen varsinaisia korjaustöitä on tehtävä arkeologiset tutkimukset. On myös selvitettävä, miten joen yli ja siltatyömaan ali kuljetaan korjaustöiden aikana. Korjaustyöt maksaa kaupunki.

Kommentoi

Mainos: Uusimaa

Monipuoliset sisältömme odottavat sinua!

| Päivitetty

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Näin Itä-Uudellamalla sairastetaan – selvitä mikä kansansairaus sinua uhkaa

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut