Liikenneturvallisuus heikkeni Askolassa kaksi vuotta peräkkäin – "Jokaisen askolalaisen ja Askolassa liikkuvan päivittäiset valinnat ja teot vaikuttavat"

Nuorille sattuneiden liikenneonnettomuuksien määrä on kasvanut kaksi vuotta peräkkäin Askolassa. Kuva heinäkuussa 2020 sattuneesta mopo-onnettomuudesta kirkonkylällä. Lukijan kuva

Tanja Kuisma

Askolan kunnan onnettomuustilastoissa on tapahtunut huolestuttava käänne heikompaan viime vuosina, toteaa liikenneturvallisuustyöryhmä tiedotteessaan kunnan verkkosivuilla.

Henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määrä nousi vuosina 2019 ja 2020. Poliisin tietoon tuli viime vuonna kahdeksan tapausta, mikä on 60 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019, jolloin henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia oli viisi.

– Huolestuttavaa on, että 15–24 vuotiaat nuoret ovat selvästi yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Viime syksynä huolen aiheeksi nousivat valottomat mopot ja asiasta tiedotettiin kuntalaisille. Asiaan tulikin talven myötä parannusta ja tästä iso kiitos teille kaikille, jotka puutuitte asiaan, työryhmä toteaa tiedotteessaan.

Merkittävä osa onnettomuuksista Askolassa sattui käännyttäessä ja risteyksissä.

Destian Väylävirastolle kokoama tilasto vahvistaa myös sen, että mitä suurempi oli nopeus, sitä useammin sattui ihmiselle jotain omaisuusvahingon lisäksi.

Loukkaantumiseen johtaneet onnettomuudet tapahtuivat pääasiassa kolmessa paikassa: teiden 1611/1635 risteysalueella kirkonkylässä, Myrskyläntiellä useassa kohdin ja Monninkylän SEO:n risteysalueella.

15–24-vuotiaat ovat selvästi yliedustettuina onnettomuustilastoissa.

Askolan liikenneturvallisuustyöryhmä.

Askolan alueella vuosina 2016–2020 tapahtuneet onnettomuudet maksoivat keskimäärin 1,6 miljoonaa euroa, josta kunnalle kohdentuneiden kustannusten osuus on noin 300 000 euroa.

Onnettomuustilastojen huonosta käänteestä huolimatta työryhmä näkee Askolassa paljon eri keinoja liikenneturvallisuustyön tekemiselle.

Ensimmäisenä niistä on liikennejärjestelmän kehittäminen, kuten jalankulku- ja pyöräilyväylien rakentaminen, jossa avainroolissa on Uudenmaan Ely-keskus rahoittajana ja teettäjänä.

Kunnassakin voidaan itse tehdä paljon. Esimerkiksi Vahijärven-/Tiilääntien ja Monninkylän-/Hiidenkirnujentien risteykseen on valmiina suunnitelmat keskisaarekkeista. Ainoa kevyen liikenteen väylä johtaa Askolan koululta Tiilääntien varresta ja kääntyy Monninkyläntien suuntaisena etelään.

Suojatiesaarekkeiden lisäksi työryhmä näkee hyvinä keinoina myös kasvatuksen ja tiedottamisen.

Poliisi tekee myös valvontatyötä Askolassa resurssiensa puitteissa.

– On tärkeää kuitenkin muistaa, että jokaisen askolalaisen ja Askolassa liikkuvan päivittäiset valinnat ja teot vaikuttavat osaltaan koko Askolan liikenneturvallisuustilanteeseen, työryhmä painottaa.

Liikenneturvallisuustyöryhmään kuuluu viisi viranhaltijaa, viisi luottamushenkilöä sekä edustus Askolan seurakunnasta, Uudenmaan ELY-keskuksesta, poliisista, Liikenneturvasta ja Destiasta.

Katse mopoiluun

Mopoilukauden taas alkaessa on syytä nostaa esille mopojen virittäminen ja ylinopeudet.

Mopojen suurin sallittu nopeus on 45 kilometriä tunnissa ja se tulee suoraan EU-lainsäädännöstä. Mopoilijat lasketaan kävelyn ja pyöräilyn ohella suojaamattomaksi tienkäyttäjiksi.

Liikennetyöryhmä näkee suojauksen puutteen ja nuorten vähäisen liikennekokemuksen olevan iso määräävä tekijä siinä, miksi mopon suurin sallittu nopeus on liikenteessä asetettu 45 kilometriin tunnissa.

Viime kädessä turvallisten rajojen asettaminen on ensisijaisesti huoltajan tehtävä.

– Huoltaja, pidäthän huolta, ettei kasvattisi aja viritetyllä mopolla – puuttuminen on välittämistä, liikenneturvallisuustyöryhmä muistuttaa.

Liikenneturvalla on Youtubessa lukuisia videoita havainnollistamaan esimerkiksi sitä, miten mopon virittäminen vaikutaa pysähtymismatkaan.

Kommentoi

Mainos: Itä-Uudenmaan Osuuspankki

Kaikki joukolla vaurastumaan!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut