Viritetyllä mopolla Porvoossa kameraan kaahannutta odottaa huomattava lasku – Poliisi: ”Piittaamattomimpia ovat vanhemmat, jotka ostavat ja ovat virittelemässä mopoja”

Yksi syy nuorten onnettomuuksiin ovat viritetyt mopot. Arkisto/Päivi Tuovinen

Marita itävuori

Automaattivalvonnassa mopon vauhdiksi mitattiin 94 kilometriä tunnissa viikonvaihteessa Porvoossa.

Mopolla oli liikkeellä kaksi henkilöä. Nopeusrajoitus alueella on 40 kilometriä tunnissa.

Mopon vauhti oli poliisin mukaan korkeimpia automaattivalvonnan nopeuksia viime viikonvaihteessa.

Komisario Olavi Merihaara Itä-Uudenmaan poliiislaitokselta kertoo, että automaattikamera on mitä todennäköisimmin räpsähtänyt Porvoon keskustassa Werner Söderströminkadulla.

– Veikkaisin, että ajaja paljastuu. Olisi parempi, jos hän tulisi itse ilmoittautumaan.

Mopolla on ollut ylinopeutta niin paljon, että epäilynä on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Nopeusrajoituksen yli on ajettu 54 kilometriä tunnissa.

Jalankulkijalle ei jää paljon mahdollisuuksia selvitä hengissä.

Olavi Merihaara, komisario

– On huolestuttavaa, että tämä tapahtui taajama-alueella. Jalankulkijalle ei jää paljon mahdollisuuksia selvitä hengissä törmäyksen sattuessa. Nopeusenergiat ovat niin kovat.

– Tämä osoittaa kuljettajalta erittäin suurta piittaamattomutta liikennesääntöjä kohtaan.

Mopon rakenteellinen nopeus on 40 kilometriä tunnissa. Silloin mopo soveltuu kevyen liikenteen sekaan.

Kun rakenteellista nopeutta lähtee muuttamaan esimerkiksi mopon rakennetta muuttamalla, osia vaihtamalla tai ottamalla niitä pois, niin lievin seuraamus on huomautus. Sen jälkeen seurauksena voi olla sakot, rikemaksu, ja rangaistusvaatimus.

– Kun mopo alkaa kulkea yli 65 kilometriä tunnissa, niin se tulkitaan kevytmoottoripyöräksi. Se vaatii aina kortin. Jos mopoa on muutettu niinkin kovaa kulkevaksi, silloin kysymyksessä on kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta ja siitä tulee oma rangaistus. Kilvet lähtevät joka kerta.

Sakkoja isommat taloudelliset seuraamukset tulevat kuitenkin ajoneuvon verotuksesta ja vakuutuksista, kun kevytmoottoripyörän verot ja vakuutukset tulevat maksettaviksi.

Merihaaran mukaan mopon virittämisestä aiheutuvat tuhannen euron kustannukset ovat hyvin tavanomaisia.

– Nämä on vielä halpoja juttuja, jos vielä tulee onnettomuus ja tapahtuu jotain, jota ei voi rahalla korvata.

– Nuorille sattuu aika paljon onnettomuuksia ja osasyynä ovat viritetyt mopot. Juuri 15-vuotta täyttäneiden elämänkokemus ja harkinta ei riitä. Kaikkein piittaamattomimpia ovat mielestäni vanhemmat, jotka ostavat ja ovat virittelemässä mopoja.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut