Porvoolaisen kansanvarustamon pelastama kaljaasi Marita saatetaan upottaa sukelluspuistoon Raumalla

Perinnekaljaasi Marita Porvoon jokirannassa toukokuussa 2013. Arkisto/Juha Perämäki

Jyrki Hämäläinen

Porvoossa aikanaan rahtilaivaksi rakennetun, kansanvarustamon risteilyalukseksi muuttaman ja sittemmin Raumalle myydyn kaljaasi Maritan tarina vetten päällä saattaa päättyä upottamiseen osaksi hylkysukelluspuistoa.

M/aux Marita on toiminut vuodesta 2013 raumalaisessa Poroholman lomakeskuksessa ravintolalaivana. Sen omistaja Riku Räsänen on anonut Rauman kaupungilta vesialueen omistajana lupaa upottaa alus Kuuskajaskarin edustalle. Lopullisen luvan myöntää aluehallintovirasto.

Riku Räsänen kertoo, että aluksen kohtalosta ei ole päätetty vielä eikä sille ole aikataulua. Upottaminen on viimesijainen vaihtoehto, ellei alusta voida kunnostaa tai museoida kokonaan tai osittain maalle. Lomakeskuksessa ei ole siihen tilaa.

Räsänen ei haluaisi purkaa alusta palasiin, koska silloin siitä ei jäisi mitään jäljelle.

Aluksesta on purettu muutama vuosi sitten kaikki sisätilat, merenkulkuvarustus ja moottorit polttoainesäiliöineen, ja se on käytännössä kelluva ruuhi.

Tosin alus kelluu huonosti, sillä se on viime vuodet pysynyt pinnalla pumppujen avulla. Kelluvaksi saaminen edellyttäisi rungon uusimista.

Upottaminen on viimeinen vaihtoehto.

Riku Räsänen, monialayrittäjä

– Kunnostaminen ei ole meille mahdollista. Kun me kyllästymme pumppaamiseen, tarjoamme alusta muille. Jos kukaan ei siihen tartu, sitten tulevaisuuden vaihtoehtona olisi upottaminen, Riku Räsänen sanoo.

– Jos joku haluaa ryhtyä aluksen kanssa hommiin, niin ei muuta kuin yhteys meihin. Upottaminen ei ole meille mikään itseisarvo.

Ennakkotapauksena laivan upottamisesta kansallispuistoon on kuunari Koivisto Porin edustalla.

Porvoolainen laivuri Ari Kautto toimi aikoinaan Varustamo Oy Maritan toimitusjohtajana. Hän myös kipparoi laivan Porvoosta Raumalle lokakuussa 2013. Matka tehtiin omilla koneilla ja osin purjeilla.

Varustamon oli pakko myydä alus, koska sitä ei olisi saatu enää rekisteröityä risteilyliikenteeseen ilman reippaasti yli 100 000 euron runkoremonttia. Sellaiseen ei löytynyt rahaa.

– Velkaa ei kannattanut ottaa, koska risteilytoimintaa on mahdollista harjoittaa vain muutama kuukausi vuodessa. Varustamon toiminta oli muutenkin tappiollista, Kautto muistelee.

Uusimaan arkistosta ei löydy tietoa Maritan kauppahinnasta, mutta hintapyyntö oli 63 500 euroa.

Ari Kautto ei usko, että Marita palaa enää vesille. Hän arvioi, että aluksen saattaminen merikelpoiseksi voisi maksaa jopa puoli miljoonaa euroa.

Vastaavia aluksia on edelleen liikenteessä rannikolla kymmenkunta, joista suurin osa Helsingissä.

Maritan kohtalo kouraisee porvoolaisia, mutta Kauton mielestä upottaminen ei olisi aluksen kunnian loukkaamista. Hän muistuttaa, että ikiaikainen merenkulkuperinne on ollut haudata tiensä päähän tulleet puulaivat polttamalla purjeineen.

– Laiva on tehty elämään ja kulkemaan meren sylissä. Upottaminen on ehkä parempikin tapa kuin perinteinen polttaminen. Laiva säilyisi hyvin suolavedessä ja tarjoaisi ehkä jopa vuosisadoiksi uusille sukupolville mahdollisuuden tutustua menneeseen laivanrakennustaitoon sukeltamisen kautta.

– Surusävyisen mietinnän aihe on, miksi me porvoolaiset ja saaristolaiset emme saaneet ylläpidettyä alusta, jotta se olisi säilynyt Porvoonjoessa hienona muistomerkkinä vanhan kauppakaupungin merenkulkuperinteistä.

M/aux Marita

Rakennettu Porvoon saaristossa v. 1947. Laiva on laivatyypiltään kaljaasi, kaksimastoinen purjelaiva, jossa on apumoottori.

Alunperin laiva rakennettiin rahtilaivaksi ja sillä kuljetettiin mm. hiekkaa Vessööstä Hesinkiin. Sotien jälkeen Suomessa rakennettiin noin 50 samantyyppistä alusta.

Rederi Ab Marita Varustamo Oy perustettiin vuonna 1991 hankkimaan Marita-kaljaasi takaisin kotivesilleen Porvooseen. Osakkaita yhtiössä oli lähes 500. He sijoittivat rahojaan porvoolaisen saaristomerenkulun perinteiden säilyttämiseen.

Alus myytiin Raumalle lokakuussa 2013.

Lähteet: marita.fi ja Uusimaan arkisto

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut