Autot: Skoda Octavia RS iV – Suomen suosituin perhesportti kulkee nyt myös sähköllä

Musta tehosteoptiikka ja puskurit erottavat RS:n muista Octavioista. Jyrki Hämäläinen

Jyrki Hämäläinen

Skoda Octavia RS on ollut vuosia Suomen suosituin perhesportti, vaikka muutaman vuoden takainen erikoistarjoushinnoittelu onkin poistunut.

Uuteen mallisukupolveen siirtymisen myötä tarjolle on tullut myös ladattava hybridi kaksilitraisten 245 hv:n bensa- ja 200 hv:n tehoiseksi kasvaneen dieselversion rinnalle.

Diesel- ja töpseliversio ovat aina automaatteja, ja vain dieselin saa nelivetoisena. Voimalinjavaihtoehdot sekä liftback- ja farmarikorimallit ynnäämällä versioita on peräti 10.

Skoda Octavia RS iV:n voimalinjana on 1,4-litraisen 150 hv:n bensiinimoottorin ja 110 hv:n sähkömoottorin yhdistelmä. Yhteistehoksi ilmoitetaan 245 hv ja väännöksi 400 Nm. Maksimiteho on käytössä, kun valikosta on valittu Sport-ajoasetus tai kun kaasu polkaistaan lattiaan kickdown-asentoon.

Enintään -10 asteessa toimivassa sähkökäyttötilassa huippunopeus on rajattu 140 km/t:iin. Talviominaisuuksia miettiville riittänee vastaukseksi Skodan selkeä voitto Tekniikan Maailman lataushybridien talvivertailussa.

Valmistajan mukaan iV:n ohituskiihtyvyys 80–120 km/h on 2,2 sekuntia parempi verrattuna vastaavantehoiseen DSG-vaihteistolla varustettuun bensaversioon, kiitos sähkömoottorin tuoman lisäväännön.

Eri malliversioiden hinnat ovat hyvin lähellä toisiaan.

Skoda kertoo sähköiseksi toimintamatkaksi enimmillään 62 km. Nollakelissä talvinopeusrajoituksin noin 300 km:n testilenkillä auto kulki sähköllä noin 40 km ennen siirtymistä hybriditilaan. Kokonaiskeskikulutus oli 5,2 litraa sadalla.

Ladattavien hybridien tapaan auto lataa itseään ajon aikana ja kulkee kevyellä kaasunkäytöllä kaupunkiajossa pitkiäkin matkoja sähkön voimin, vaikka akku olisi tyhjä.

Jarrutus- ja hidastusenergian talteenottoon on kolme eri tehoasetusta, josta yksi on automaattinen ja toimii vaihteiston D-asennossa.

Tyhjän akun lataaminen 80-prosenttisesti kestää 10 ampeerin teholla 230 voltin pistorasiasta noin 3 tuntia 45 minuuttia tai noin viisi tuntia täyteen saakka.

Mode 2 -latausjohdolla akusto latautuu 3,6 kW:n teholla 80-prosenttisesti noin 2,5 tunnissa ja täyteen saakka noin 3,5 tunnissa. Pikalatausmahdollisuutta ei ole.

Uusi Skoda Octavia valittiin Vuoden Autoksi Suomessa 2021 painavimpana ansiona hyvä vastine rahalle.

Auto on laadukas ja tyylikäs, viihtyisä sisältä ja kokoluokassaan tilava, joskin ladattavassa mallissa tavaratila on kutistunut 490 litraan, mutta vain välipohjan alta.

RS:ssä on ulkoisesti mustanpuhuvaa ja sisäisesti urheilullista ilmettä muun muassa erinomaisten punaisin ompelein tikattujen sportti-istuinten ja kojelaudan hiilikuitusomisteiden muodossa. Ratti on vakiomallista poiketen kolmepuolainen.

Vakiovarustukseen kuuluvat progressiivinen ohjaus ja Sport-alusta, mutta siitä huolimatta auto on myös mukava. Säätyvä iskunvaimennus on ostettava lisävarusteena. Hybridi kulkee 1,4 senttiä korkeammalla kuin muut RS:t.

Octavia on kaikin puolin hieno mutkateilläkin viihtyvä matka-auto, mutta räjähtävää suorituskykyä se ei tarjoa. Akuston tuomaa parisadan kilon lisämassaa ei perusajossa huomaa. Auton hyviin piirteisiin kuuluu äänettömyys, joskin alle 50 km/h nopeuksissa sähköajossa Sport-tilassa kuuluva keinotekoinen äänimaailma tuntuu ärsyttävän monia.

RS-versioiden välillä voi olla valinnan vaikeutta, sillä hinnat ovat hyvin lähellä toisiaan. Vain nelivetodiesel poikkeaa muista.

Bensamallina RS-henki on aidoimmillaan ja voima aina läsnä. Diesel on paljon ajavan järkivalinta, kun taas iV tarjoaa ahkeralle lataajalle option ajaa sähköllä hyvin edullisesti lyhyitä matkoja.

Jos urheilulliset kuoret eivät ole välttämättömyys, sama hybriditekniikka löytyy hieman pienempitehoisena (204 hv) ja 4 000–6 400 euroa halvemmalla Octavia 1.4 TSI PHEV iV:stä.

Fakta

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG

Hyvää: ajettavuus, tilat

Huonoa: hybridi ei saatavissa nelivedolla

Hinta: 42 061 euroa

Moottori: bensiinimoottori 1395 cm3/110 kW/150 hv/5000-6000 r/min, 4 sylinteriä, turboahdin. Sähkömoottori 85 kW/115 hv. 6-portainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto

Yhteisteho: 180 kW/245 hv

Yhteisvääntö: 400 Nm

Kiihtyvyys 0-100 km/t: 7,0 s.

Huippunopeus: 225 km/t

Renkaat: 225/45 R 18

Kulutus WLTP: yhd 1,2 l/100 km

CO2-päästöt: 27 g/km

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut