Autourheilu vaihtui jenkkiautoihin Wickholmien vauhtiperheessä

Janita Pihlaja-Wickholmin ja Raimo Wickholmin jenkkiraudat kääntävät päät ja ovat tuttu näky autoharrastajien kokoontumisissa. Jyrki Hämäläinen

Jyrki Hämäläinen

Kun pariskunta Janita Pihlaja-Wickholm ja Raimo Wickholm hyräyttävät amerikanrautojensa V8:t käyntiin, ilma on täynnä sylintereiden sinfoniaa. Kiiltävinä hohtavat autot ovat päässeet juuri ulos tallista ottamaan vastaan uuden ajokauden.

– Kierrämme näillä kesäkaudella tapahtumissa melkein joka viikonloppu yhdellä tai kahdella autolla. Joskus käymme myös Ruotsissa.

Wickholmit olivat aiemmin innokkaita autourheilun harrastajia. Nyt harrastuksen kohteena ovat samalla innolla jenkkiautot. Jyrki Hämäläinen

– Harrastus on tuonut valtavasti uusia ystäviä. Tuttavuuksista on hyötyä esimerkiksi silloin, kun autoihin on osien tarvetta. Kaikkia ei saa edes uustuotantona, joten verkoston pitää olla kunnossa, Wickholmit kertovat.

Wickholmien vauhtiperhe koostuu intohimoisista autoharrastajista.

Janitan alla on museorekisteröity 6,9-litrainen Chrysler New Yorker 4d HT vuodelta 1959. Raimon auto on sporttinen Dodge Dart 2d HT vuodelta 1962. Kotona on kolmaskin auto, joka ei ole rekisterissä ja jolla ajetaan kiihdytyskilpailussa.

Etsin tällaista kauan.

Raimo Wickholm

Kahdesta pojasta toinen rakentelee vuoden -69 Dodge Dartia, toisella harrastuskohteena ovat vanhat Volvot.

Moni muistaa Wickholmit autourheilusta. Pari ajoi 80-luvulta alkaen yli neljännesvuosisadan kilpaa joskus omilla ja joskus yhteisillä autoilla useissa autoluokissa parhaimmillaan yli 30 kisaa vuodessa, etenkin jokamiesluokassa.

Sitten tuli jenkkiautojen vuoro.

Janitan auto löytyi puolivahingossa Ruotsista autotapahtuman yhteydessä.

– Tuttavan autoon tuli vika, ja piti hakea osia. Viereisen liikkeen pihalla oli tämä vihreä auto ja lappu, jossa luki, että jos haluat tietää hinnan, soita. Sitten tultiin kotiin ja soitettiin. Viikon päästä lennettiin takaisin Ruotsiin hakemaan auto.

Janita Pihlaja-Wickholmin Chrysler New Yorkereita on rullannut tuotantolinjalta vain noin 4 700 yksilöä. Jyrki Hämäläinen

Aidon amerikanraudan kokoinen Chrysler oli ennen Ruotsiin tuontia 40 vuotta samalla omistajalla USA:ssa. Mallia on valmistettu vain noin 4 700 kappaletta. Auto on hienossa alkuperäiskunnossa ja sisältä kuin uusi.

– Ei näistä koskaan täysin valmiita tule, mutta tämä on melkein valmis, Janita sanoo.

Jenkkiluksusta 50-luvun lopulta. Jyrki Hämäläinen

Rakentelusta pitävän Raimon Dodge Dart on toinen Suomessa rekisterissä olevista kaksiovisista yksilöistä. Kolmas löytyy museosta. Neliovisia oli joskus poliisiautoina ja takseina.

Autosta näkyy jo paikallaan seistessä, että siinä on asennetta. Kerrotaan, että sen muotoilusta vastannut henkilö sai potkut työn valmistuttua.

Raimo Wickholm on asentanut autoon sekventaalivaihteiston kiihdytyskisojen vuoksi, mutta nappivaihteet ovat palautettavissa. Jyrki Hämäläinen

– Näin tällaisen nuoruudessa jossakin elokuvassa. Jotenkin siihen tykästyin, ja etsin tällaista kauan, Raimo kertoo.

Dodge on Suomi-auto, jonka Raimo osti konevikaisena. Auto on katsastettu katukäyttöön, mutta sillä ajetaan myös FHRA:n kiihdytyskisoissa katuautosarjassa.

Varttimaili on taittunut 12,1 sekunnissa. Tavoite on ajaa alle 12 sekunnin.

– Ei kuulosta paljolta, mutta tässä lajissa se on paljon, ja tavoitteeseen pääsy alkaa maksaa rahaa. Autossa on iso ja vääntävä kone siksi, että sillä voisi ajaa myös kadulla, eikä siihen tarvitsisi tehdä ihan viimeistä viritystä.

Autossa on Max Wedge-henkeen (alun perin Maximum Performance Wedge) rakennettu Ram Charger -moottori. Max Wedget ovat legendoja, jotka löytyivät Dodgejen ja Plymouthien ensimmäisistä muskeliautoista vuosina 1962–64.

Max Wedge -moottoreilla varustetut muskeliautot ovat himoittuja harrastajapiireissä. Jyrki Hämäläinen

Alustaa on paranneltu kiihdytyskisoja varten. Kojelaudan nappivaihteisto on korvattu sekventaalivaihteistolla, mutta auto on palautettavissa täysin alkuperäiseksi.

Wickholmien autot ovat vuosien jälkeen jo perheenjäseniä.

– Kyllä nämä todennäköisesti meille jäävät.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut