Lataus puhuttaa taloyhtiöissä – harvaa pihaa on sähköistetty, mutta monissa yhtiöissä on annettu lupia yksittäisten autojen lataamiseen

Jokipuiston Helmen hallituksen puheenjohtaja Hilding Matsson ja isännöintipäällikkö Nina Ambrusin pitävät taloyhtiöiden pihojen sähköistymistä vääjäämättömänä. Jyrki Hämäläinen

Jyrki Hämäläinen

Sähköautojen lataus on tänä keväänäkin taloyhtiöiden hallitusten kokousten ja yhtiökokousten ykköspuheenaiheita.

Siitä huolimatta Porvoon seudulla on rakennettu valmiuksia tai valmiita latauspisteitä sähköllä kulkevien autojen lataamiseen toistaiseksi lähinnä uusiin taloyhtiöihin.

Seudun suurimman isännöintiyhtiön Porvoon OP-Isännöintikeskuksen isännöintipäällikkö Nina Ambrusin kertoo, että monissa taloyhtiöissä on tehty taloyhtiön sähköverkon kartoitus ja sen perusteella kustannusarvioita.

– Niissä usein todetaan, että verkossa on kapasiteettia muutaman hybridiauton lataamiseen. Osakkaille on annettu lupia asennuttaa omalla kustannuksellaan latausasemia. Kulutus mitataan ja he maksavat sähkön itse.

– Nämä ovat usein haasteellisia asioita taloyhtiöissä, koska ne ovat monella tapaa monimutkaisia, ja kaikkia osakkaita pitää kohdella päätöksenteossa tasapuolisesti. Lataus herättää tunteita, mutta riitoja ei ole ollut, Ambrusin sanoo.

Noin 2,7 miljoonaa suomalaista asuu taloyhtiöissä. Valtion kunnianhimoiset sähköautoilutavoitteet eivät voi toteutua, ellei taloyhtiöihin saada latauspisteitä.

Lataus herättää tunteita.

Nina Ambrusin

Latauspisteiden rakentamisesta päättäminen on lain näkökulmasta helpointa, jos kaikki autopaikat ovat taloyhtiön omistuksessa.

Porvoon jokirannassa sijaitseva Asunto Oy Jokipuiston Helmi on esimerkki monipolvisesta tapauksesta. Taloyhtiön yhtiökokous antoi vuonna 2019 hallitukselle valtuudet selvittää latauspisteiden toteuttaminen yhtiöön, jossa on 51 asuntoa kahdessa eri talossa.

Taloyhtiössä on seitsemän autotallia osakasomistuksessa, 16 osakasautopaikkaa katoksessa sekä seitsemän taloyhtiön hallinnassa olevaa vuokrapaikkaa taloyhtiön pihalla ja 21 Rantakadun puolella. Kaksi osakasta on saanut luvan ladata yhtiön verkossa omia hybridiautojaan.

Vaikeuskerrointa lisää, että autopaikkojen hallintasuhteet eroavat toisistaan, jolloin osakkaiden tasapuolinen kohtelu on mutkikasta etenkin, kun kaikki eivät välttämättä tarvitse autopaikkaa. Autopaikkojen keskenään erilainen tekninen toteutustapa tuo omat haasteensa.

Jokipuiston Helmen hallituksen puheenjohtaja Hilding Mattsson sanoo, että varsinaista painetta latauspisteiden rakentamiseen ei ole. Asiaa on kuitenkin haluttu selvittää, koska on laaja ymmärrys, että pohdinta on joka tapauksessa edessä. Monet autonvalmistajat ovat jo ilmoittaneet vuosilukuja, jolloin ne lopettavat polttomoottoriautojen valmistuksen.

– Sähkökartoitus on tehty. Seuraavaksi pyydämme tarjoukset eri ratkaisuvaihtoehdoista. Kun hallituksella on selvä näkemys, asia viedään yhtiökokoukseen.

Mattsson ei lähde ennakoimaan päätöstä.

–  Se voi olla mitä tahansa nollan ja sadan prosentin toteutuksen välillä. Asteittainen eteneminen voi olla yksi vaihtoehto.

Viereinen taloyhtiö on kiinnostunut toteuttamaan lataushankkeen yhteistyössä.

Taloyhtiön sähkökartoitus maksaa noin 450 euroa. Jos siitä päätetään siirtyä latausverkon suunnitteluun, hintaa sille kertyy tuhansia euroja. Mitä vanhempi yhtiö, sitä todennäköisemmin edessä on paljon töitä. Kokonaisvaltainen sähköremontti sähköpääkeskuksineen, kaapelointeineen ja latausasemineen voi maksaa tuhansia euroja per autopaikka.

Yksittäisen latausaseman saa pihalle alle tuhannella eurolla ynnä asennuskulut.

Nina Ambrusin sanoo, että nyt käytettävissä olevien tietojen perusteella taloyhtiöissä kannattaa miettiä latausasioita vakavasti aina, jos kaivuri tulee pihaan jonkin muun remontin takia.

Taloyhtiöiden pitää myös ottaa kantaa, rakennetaanko infra yhtiön omistukseen ja hoitaako isännöinti laskutuksen, vai ostetaanko paketti kokonaan tai osittain palveluna joltakin alan yritykseltä. Joskus yhtiössä saatetaan tarvita muutos yhtiöjärjestykseen.

Ambrusinin mukaan latausasiat työllistävät isännöintialaa merkittävästi lähivuosina. Hän toivoo selkeitä nuotteja esimerkiksi valtion avustusten hakuun ja päätöksentekoprosessiin.

– Jos lähdetään jakamaan tukia, olisi hyvä antaa myös selkeät ohjeet tai lainsäädäntö, johon tukeutua. Nyt päätettiin vain ryhtyä jakamaan rahaa, mutta kukaan ei kertonut, miten päätökset tehdään kaikki osapuolet tasapuolisesti huomioon ottaen. Tätä on opeteltu matkan varrella erehdysten ja onnistumisten kautta.

Motiva neuvoo

Motivan nettisivuilla on perustietoa ladattavista autoista ja latauspisteistä, latauspisteisiin liittyvästä päätöksenteosta erityisesti asunto-osakeyhtiöissä sekä latauspisteiden toteuttamis- ja käyttökustannusten jakosuosituksia:

https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/taloyhtiot/sahkoautojen_latauspisteet

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut