Vauriokorjaamot ketjuuntuvat – Sandbergillä korjataan ja maalataan jo neljännessä polvessa

Nico (vas.) ja Roger Sandberg ovat kasvaneet jo lapsina sisään perheyhtiöön. Pihalla on menossa seuraavaan työvaiheeseen pakettiauto, johon tehdään korin sivukorjaus 16 000 eurolla. Jyrki Hämäläinen

Jyrki Hämäläinen

Monilla liiketoiminta-alueilla haetaan kasvuvoimaa ja tehokkuutta ketjumaisella toimintamallilla – niin myös autoneuvojen vauriokorjauksissa ja maalauksissa.

Suomen selvästi suurin vauriokorjaaja syntyy, kun InCar- ja Awux-ketjut yhdistyvät ja muodostavat lähes 100 toimipisteen valtakunnallisen palveluverkoston. Porvoosta uuteen InCar-ketjuun siirtyy Awuxin mukana perinteikäs Sandberg Automotive, joka tunnetaan parhaiten Automaalaamo Sandbergina.

– Jatkamme itsenäisenä yrityspartnerina. Siirtymä InCar-brändin alle tapahtuu vuoden loppuun mennessä auditointiprosessin jälkeen. Pyrkimys on saada kuluttajille ja yhteistyökumppaneille viesti, että auto on ammattilaisten käsissä. Pienelle yritykselle on tärkeää saada ison toimijan edut, toimitusjohtaja Roger Sandberg kertoo.

Vauriokorjaamojen keskeinen sidosryhmä ovat vakuutusyhtiöt, jotka suosittelevat asiakkailleen ketjukorjaamoja.

Kaikissa autoissa on pakollinen liikennevakuutus. Kaskovakuutus on kaikissa leasingilla ja osamaksulla hankituissa autoissa ja käytännössä jokaisessa tuoreessa autossa.

– Lähes kaikki tekemämme vauriokorjaukset korvataan vakuutuksesta. Suosittelen kaskoa kaikissa tapauksissa, ellei asiakas pidä autoaan arvottomana. Vanhempaan autoon voi ottaa kevytkaskon tai bonuksettoman kaskon korkeammalla omavastuulla, Roger Sandberg sanoo.

Tämä on ollut minulla verissä.

Roger Sandberg

Vakuutus kannattaa, koska autojen korjaaminen on kallista. Pienikin keulakolari voi maksaa tuhansia euroja. Puskurin maalaus maksaa noin 800 euroa ja VW Golfin kokoisen auton ylimaalaus noin 6 000 euroa.

Roger Sandberg korostaa, että vauriokorjaamon rooli on avustaa asiakasta tarvittaessa vahinkoilmoituksen teossa, kuvata vahingot ja tehdä kustannusarvio. Korvauspäätös on aina vakuutusyhtiön.

Kaikki vauriokorjaamot Suomessa käyttävät vakuutusyhtiöiden omistamaa laskentaohjelmaa, joka kertoo korjauksille työajat, maalattavat pinta-alat ja jopa varaosien hinnat.

– Siten lopputulos on aina sama. Pientä eroa voi olla tuntihinnoissa tai materiaaleissa. Vakuutuksista korvattavien vahinkojen korjauksia ei kilpailuteta kuten esimerkiksi kattoremonttia. Kun asiakas vahingon jälkeen pyytää kustannusarvioita, hän valitsee samalla korjaamon, joka työn tekee, Sandberg selvittää.

Sandberg korjaa ja maalaa autoja nyt seitsemännellä vuosikymmenellään, ja yrityksen toiminnassa on mukana neljäs sukupolvi.

Roger Sandbergin isoisä Hilding Sandberg käynnisti toiminnan sotien jälkeen Tammisaaressa. Sieltä toiminta siirtyi Porvooseen, jossa vetovastuu siirtyi 60-luvun alussa juuri 80 vuotta täyttäneelle Rainer Sandbergille. Pakkausalalla yrittäjänäkin toiminut Roger otti ohjakset vuonna 2009.

– Tämä on ollut minulla verissä lapsesta asti. Tein ensimmäisen täysmaalaukseni 15-vuotiaana.

Neljättä sukupolvea edustavalla Nico Sandbergilla on isänsä tapaan kaupallinen peruskoulutus, mutta hänkin on kasvanut sisään perheyritykseen.

– Olen pyörinyt täällä mukana pienestä pitäen. Tämä kiinnostaa, ja yrityksen jatkaminen on luontevaa, Nico sanoo.

Isä arvelee, että seuraava sukupolvenvaihdos tapahtuu parin vuoden kuluessa.

Nykyisin neljä henkeä työllistävällä Sandbergilla on paljon uskollisia asiakkaita vuosikymmenten takaa.

– Mutta lisää tarvitaan. Kilpailu on tiukkaa, ja autoja menee korjausprosessin läpi paljon. Meidän mottomme on, että teemme korjaukset siten kuin haluaisimme oman automme korjattavan, Roger Sandberg sanoo.

Takavuosina lähes kaikki porvoolaisyritysten automaalarit ja -peltisepät olivat jossain vaiheessa olleet Sandbergillä.

– Kouluista valmistuu päteviä autopeltiseppiä ja -maalareita. mutta ei heti täysin valmiita. Käytäntö ja kokemus opettavat, ja alalla on myös itseoppineita täysiä ammattilaisia. Osaajista on aina pulaa, ja he osaavat hinnoitella itsensä. Hyvä tekijä ansaitsee hyvin.

Uusi InCar

InCar- ja Awux-ketjujen yhdistyessä syntyy Suomen suurin vauriokorjaamo- ja automaalaamoketju, jolla on lähes 100 toimipistettä 57 paikkakunnalla. Liikevaihto on yli 80 miljoonaa euroa. Awuxin yrittäjävetoinen konsepti muodostaa pohjan InCarin yrittäjävetoiselle osalle. InCar on korjannut vuosittain yli 50 000 autoa.

Kommentoi

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Näin Itä-Uudellamalla sairastetaan – selvitä mikä kansansairaus sinua uhkaa

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut