Vaalipaneeli: Ehdokkailla on suuri huoli Porvoon torin ympäristön kehittämisestä ja keskustan elävöittämisestä – "Pitää priorisoida asioita"

Vaalipaneelin panelisteilla syntyi vilkas keskustelu liikenteestä, kylien ja keskustan kehittämisestä, pysäköinnistä ja torin ympäristön kehittämisestä.

Tanja Kuisma

Porvoon ensimmäisessä vaalipaneelissa loi Dan Mollgren katsauksen Porvoon kehitykseen ja väestökehitykseen.

Keskeisimmät kohteet tori, Läntinen Mannerheiminväylä, liityntäpysäköinti ja Citymarketin kortteli ovat olleet pitkään puheenaiheina, ja niiden kehitys myös etenevät.

– Kaikki suunnitelmat eivät toteudu, se on hyväksyttävä. Jos ei suunnitella ollenkaan, ei toteudu mitään, hän sanoi.

Keskustan elivoimaisuuden ohella panelisteja huolestutti joukkoliikenteen tulevaisuus. Kaikkiaan eri liikennemuodoille pitäisi usean näkemyksen mukaan olla tilaa ilman vastakkainasettelua.

Katso tästä: Porvoon ensimmäinen virtuaalinen vaalipaneeli - löytyykö täältä sinulle suosikkia?

Yksittäisistä mielipiteistä Kevin Servin (ps) moitti pyöräilyhankkeita, jotka perustuvat parkkipaikkojen vähentämiseen, eikä bussien pidä hänen mukaansa ajella kaupungin tuella tyhjillään.

Jere Riikonen (kd) ihmetteli liityntäparkin rakentamista Hornhattulan rinteeseen – miten sille käy, jos Porvooseen tulee rautatieasema 10 vuoden kuluttua.

Keskusteluun liittyivät Joonas Dachinger (vas.), Teija Marjamaa (kristallipuolue), Tatu Chanth (eop.), Kalevi Wahrman (Vaihtoehto uusliberalismille -valitsijayhdistys), Anu Saari (fem.) ja Tomi Pohjalainen (pir.).

Porvoonporttiin rakennuslupa kahdelle kuusikerroksiselle kerrostalolle – luvassa 64 valtion vuokra-asuntoa

Kerrostalorakentamisen korkeudesta päästiin torikeskusteluun, jonka avasi Jorma Wiitakorpi (kok). Hänen mukaansa Porvoossa pitää priorisoida asioita ja nostaa keskustan elävöittäminen kärkeen.

Hän on kuunnellut porvoolaisia kolme viikkoa vaalipajassa ja kiteytti viestin, että pitäkää bussit torilla älkääkä vähentäkö parkkipaikkoja.

– 150 yrittäjän kannan mukaan on surullista, että jos liikennnöintiä ja parkkipaikkoja vaikeutetaan, hän sanoi.

– Tori on ongelmallinen, että sen ympärillä on eri aikakausien rakentamista. Eri alueet on jopa rakennettava eri tavalla, mutta pitää kehittää todellinen ydinkeskusta. Mutta ei niin, että torialueet täyteen autoja, vaan julkista liikennettä. Tarvitaan syöttöliikennettä torille, Wahrman sanoi.

Saaren mukaan tyhjät liiketilat eivät johdu parkkipaikkojen puutteesta, vaan viihtyisyyden puutteesta.

– Jos kaikki menee kuudelta kiinni niin ei ole mahdollisuutta Helsinkiin pendelöivällä käydä eri aikaan.

Jani Heinänen (kesk.) komppasi Wiitakorpea toriympäristön yritysten huomioimisessa.

– Ehdoton ei, että autoilta kielletään katuja, se on osa vapaata liikkumista, osa on huonojalkaisia. Linja-autot keskelle toria, ei ympäri. Ettei tarvitse etsiä ympäriinsä. Liikenne sähköistyy ja kaupungin pitäisi osoittaa sähkölatauspaikkoja autoille. Norjassa yli 60 prosenttia autoista on jo sähköisiä ja Suomessa ollaan 4–5 vuotta jäljessä.

Frida Sigfridsin (r) mukaan torin alueen kehittämisen kautta pitäisi löytää ratkaisuja. Joonas Dachingerin mukaan myös esteettömyyskin on huomioitava.

– Voin julistautua esillä olevan torisuunnitelman kannattajaksi. Saadan elämää torille. Pitää kuunnella alueen yrittäjiä, mutta kaupungissa on muitakin asukkaita kuin yrittäjät. Pysäköinnistä muistutan, että 200 metrin sätellä torilta on liki puolet tuhannesta ruudusta vapaana. Jos toria halutaan ihmisille, niin bussit voisi sijoittaa siististi reunoille, Mikko Valtonen sanoi.

Ninni Kähkönen (vihr.) kaipasi kimppaliikenteen kehittämistä, että vaikkapa Hinthaarasta pääsisi jonkun toisen kyydissä kätevämmin.

Tatu Chanthin mukaan torimaksuja pitäisi myös miettiä. Parkkipaikat eivät Porvoossa ole olleet hänen mukaansa ongelma, toisin on Helsingissä. Kevin Servin muistutti, että ihmiset asioivat keskustassa jostain syystä.

– Yrittäjät ovat yksi vetovoimatekijä saada ihmisiä sinne. Pendeöinti busseilla tulee olemaan Porvoon tulevaisuuden liikennemuoto, mutta keskusta pitää olla autoilla saavutettavissa ja kävelykaduilla ja esteillä ei pitäisi sitä tarpeettomasti häiritä, hän sanoi.

Paneelissa keskusteltin myös kylien ja keskustan rooleista.

– Ihmisillä on elämissään erilaisia vaiheita, lapsiperhe asuu väljästi maalla, mutta vanhuksella voi olla aika muuttaa lähemmäs palveluja. Kaikkia paukkuja ei pidä laittaa keskustaan. Porvoo on paljon muutakin kuin torin ympäristö, saaristoa ja maaseutua. Koko kaupunkia on kehitettävä tasapuolisesti, siellä kylissä on hyviä veronmaksajia, Heinänen totesi.

Panelistit puivat myös keskusta pysäköintiä ja veikkailivat vuosilukua, jolloin itärataa pääsee Porvooseen. Vuosiluvut sijoittuivat aikajanalle 2025–2070.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut