"Suomen ei pidä ampua itseään jalkaan ilmastopäätöksissä" – St1-konsernin pääomistaja Mika Anttonen osallistuu syyskuun Clean World Porvoo tapahtumaan

Mika Anttosen aiheina Clean World Porvoossa ovat bBiopohjaiset ja synteettiset polttoaineet, vetytuotanto ja vihreä sähkö Juha Perämäki

Jyrki Hämäläinen

Uusimaa-lehden yhteistyökumppaneineen syyskuussa järjestämässä kestävän kehityksen Clean World Porvoo -tapahtumassa ovat esillä muun muassa puhdas energiantuotanto ja -järjestelmät, kestävä liikkuminen ja kiertotalouden ratkaisut.

Tilaisuuteen on tulossa kovan luokan esiintyjiä, kuten St1 Nordic -konsernin hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Mika Anttonen.

Porvoolaistaustainen Anttonen tunnetaan vaikuttajana, joka on ryhtynyt taistelemaan ilmastonmuutosta vastaan, mutta on yrittänyt pitää keskustelussa jalat maan pinnalla ja palauttaa ilmaan nousseet takaisin kertomalla, mikä on mahdollista ja järkevää.

Anttonen elää kuten opettaa ja sijoittaa yritystensä fossiilisten polttoaineiden myynnistä saamia tuloja kestävää kehitystä ja vähähiilisyyttä tukeviin hankkeisiin.

Viime vuosikymmeninä on peloteltu raakaöljyn loppumisella, mutta viime aikoina lähinnä länsimaissa puheet ovat kääntyneet siihen, milloin fossiilisen energian käyttö voidaan lopettaa ainakin liikenteessä.

Mika Anttosen mukaan tosiasia on, että raakaöljyn kulutus kasvaa vielä ainakin tämän vuosikymmenen. Hän arvioi, että raakaöljylle tulee toimiva skaalautuva vaihtoehto vetytalouden kautta parhaassa tapauksessa 30–50 vuodessa.

Biodiesel on erinomaisesti onnistunut markkinointiviestintätarina.

Mika Anttonen

Akut ja uusiutuvat biopolttoaineet ovat välivaiheen ratkaisu, koska raaka-aineita ei ole tarpeeksi.

– Biodiesel on erinomaisesti onnistunut markkinointiviestintätarina, joka osui ajallisesti hyvin otolliseen ajankohtaan, jossa maailma huutaa vaihtoehtoja eikä kukaan kysy, onko se skaalautuva ratkaisu.

Vetytaloudessa vihreää vetyä valmistettaisiin vedestä elektrolyysin avulla, mihin tarvitaan valtava määrä puhtaasti tuotettua sähköä. Vedystä ja hiilidioksidista voi valmistaa synteettisiä polttoaineita ns. power-to-x (P2X) -teknologialla.

Mika Anttonen sanoo, että öljyn korvaamiseen tarvittavat polttoainevolyymit ovat käsittämättömiä. Niin ovat siihen tarvittavat vihreän sähkön, erilaisten resurssien ja varsinkin rahan määrätkin.

– Tarvitaan vuosittain 2 500 miljardin dollarin investoinnit, jos halutaan rajoittaa ilmaston lämpeneminen IPCC:n määrittämään 1,5 asteeseen. Se ei tule toteutumaan.

P2X on vasta kehitysvaiheessa, ja asiaa tutkitaan Suomessakin – myös St1:ssä.

– Meidän arviomme on, että ensimmäiset teollisen mittakaavan laitokset maailmassa nähdään 2030-luvun alussa. Ensimmäinen kaupallinen tuote tulee olemaan lentopolttoaine, Mika Anttonen sanoo.

– Synteettisistä polttoaineista ei tule koskaan yhtä halpoja kuin raakaöljystä, mutta se ei tarkoita etteikö niihin siirrytä. Se tapahtuu sitten, kun niistä ollaan valmiita maksamaan lisähintaa ja teknologian omakustannushinta lähtee alaspäin.

Anttonen toteaa, että P2X:n funktio on todellisuudessa paljon suurempi kuin synteettiset polttoaineet.

– Se mahdollistaa sähkön varastoinnin teollisessa mittakaavassa. Ilman sitä yhteiskuntaa ei voi sähköistää. Varastointi on jonkinlainen P2X:n sovellus, josta tulee yksi sivuvirta, joka päätyy auton käyttövoimaratkaisuksi.

Mika Anttonen muistuttaa, että erityisesti köyhimmissä maissa investoidaan jatkuvasti fossiiliseen energiantuotantoon.

– Tämän ongelman ratkaisuun osallistuminen pitäisi olla rikkaiden teollisuusmaiden kiireellisin toimi.

Anttosen mielestä Suomen ja koko EU:n ilmastopolitiikka on hyvin ideologista eikä tähtää siihen, että primääriongelma eli ilmakehän hiilidioksidipitoisuus laskisi.

– Tehdään laskennallisia EU-alueen sisäisiä toimia ja mennään kansainvälisiin kokouksiin kertomaan, kuinka hyviä me olemme.

Hallituksen äskettäin hyväksymän fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Fossiilisilla polttoaineilla kulkevia autoja ei olisi liikenteessä enää vuonna 2045.

Anttosen mielestä Suomen ei pidä ampua itseään jalkaan ja ripustautua poliittisesti asetettuihin päivämääriin, jotka ovat kunnianhimoisempia kuin kenelläkään muulla. Ratkaisujen pitää olla teknis-taloudellisesti järkeviä.

– Se että olemme tavoitteessa 10 vuotta aikaisemmin kuin Ruotsi, ei pelasta maailmaa, mutta voi tuhota kilpailukykymme. Suunta on oikea, sillä päästöt ovat vähenemässä. Ellei tieliikenteessä päästä puoleen vaan vaikka 43 prosenttiin, sekin on ihan hyvin. Tehdään loppu seuraavina vuosina.

Bloombergin tutkimuksen mukaan isojen täyssähköisten henkilöautojen valmistaminen on vuoden 2026 jälkeen halvempaa kuin polttomoottoriautojen.

Koska sähköautot ovat Suomessa lähes verottomia, niiden hinnat putoaisivat rajusti. Mika Anttonen kysyy, että jos näin on, miksi kukaan rationaalinen ihminen ostaa sähköauton nyt, ellei varta vasten halua.

Auton hankintaa miettivä kotitalous onkin päästökeskustelun vuoksi sormi suussa. Kiihtymisvaiheessa olevat kulutusjuhlat eivät ole ulottuneet uusien autojen kauppaan.

Mika Anttonen on vastannut lukemattomia kertoja kysymykseen, millainen auto nyt kannattaisi ostaa.

– Toivottavasti jokainen ostaa mahdollisimman energiatehokkaan ja vähäpäästöisen auton, joka sopii omiin käyttötarpeisiin. Ilmastonmuutoksen torjunta ja hiilineutraaliustavoitteet eivät voi olla kiinni siitä, millaisia autoja tänään ostetaan. Voittava teknologia ei ole vielä edes markkinoilla.

Anttosella on tallissa 11 vuotta vanha Audi A4, joka kulkee jätteistä tehdyllä St1:n 85-prosenttisella etanolilla.

– Ajattelin ajaa sillä niin kauan kuin se toimii.

CWP 2021-tapahtumassa energia-aiheista puhuvat myös muun muassa Porvoon Energian toimitusjohtaja Patrick Wackström ja Nesteen Öljytuotteet-toimialan johtaja Marko Pekkola, joka kertoo yhtiön suunnitelmista prosessoida raakaöljyä korvaavia kierrätysraaka-aineita Porvoon jalostamolla.

Fakta

Clean World Porvoo 2021

CWP 2021 järjestetään 7.9.21 Haaga-Helian Porvoon Campuksen tiloissa.

Pandemiatilanteen salliessa yleisö pääsee paikan päälle osallistumaan virtuaalisen osallistumisen lisäksi. Viime vuoden tapaan virtuaaliyleisöllä on mahdollisuus lähettää kysymyksiä keskustelijoille.

Tapahtuma on yleisölle maksuton. Ilmoittautuminen aukeaa toukokuun aikana.

Tapahtuman järjestää sanomalehti Uusimaa kumppaniensa kanssa. Pääyhteistyökumppani on Porvoon kaupunki. Tapahtuman tuottajana toimii Ella Heimonen Yritysviestintä Informista.

Kommentoi

Mainos: Itä-Uudenmaan Osuuspankki

Kaikki joukolla vaurastumaan!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut